افزایش ۳۴ درصدی مرگ و میر با مسمومیت گاز مونو اکسیدکربن

11:02 - 07 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۱۷۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رشد 34 درصدی تعداد فوتی ها بر اثر خفگی با گاز مونواکسید کربن در سال گذشته اهمیت رعایت نکات ایمنی مرتبط با وسایل گازسوز را بیشتر می کند، از همین رو شرکت ملی گاز نیز برای مقابله با این حادثه روز آینده با حضور نمایندگان بیش از 15 وزارتخانه جلسه ای تشکیل خواهد داد.

افزایش 34 درصدی فوتی‌ها با مسمومیت گاز مونو اکسیدکربن/ سهم بالا دودکش در بروز حوادثبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، آمار تکان دهنده تعداد فوتی ها بر اثر خفگی با گاز مونواکسید کربن که بر اساس آخرین آمار با رشد 34 درصدی در سال 95 در مقایسه با سال 94 به 256 نفر رسید، اهمیت رعایت نکات ایمنی ساده ولی تاثیرگذار را بییش از پیش نشان می دهد.

بررسی های صورت گرفته نشان داده در میان تجهیزات دودکش ها با سهم 71.43 درصد، نواقص وسایل گازسوز به میزان 16.53 درصد، نبود تهویه مناسب به میزان 8.68 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرم کردن محیط به میزان 3.36 درصد در بروز مشکلات تنفسی و مسمومیت های ناشی از آن تاثیر داشته است.

کارشناسان این حوزه برای جلوگیری از بروز این حوادث از مشترکین تقاضا دارند از دستکاری تأسیسات گازرسانی از قبیل رگلاتورها و کنتورها جلوگیری کنند و اگر تصمیم به تغییر در لوله‌کشی داخلی ساختمان و تغییر لوازم گازسوز دارند این اقدام با هماهنگی سازمان نظام مهندسی صورت گیرد.

در منازل تا حد امکان استفاده از شومینه را به ‌عنوان وسیله گرمایشی به‌دلیل اتلاف انرژی بالا و ایمنی پایین خودداری کنند.

با توجه به استفاده از پنجره‌های دوجداره و درب‌های ضدسرقت در ساختمان‌ها از مسدود کردن دریچه‌های عبور و مرور هوا جلوگیری به عمل آید و در کنار آن از باز بودن مسیر دودکش و یا ایجاد نشدن درز در مسیر دودکش‌ها برای جلوگیری از خطر نشت منواکسید کربن اطمینان حاصل کنید.

در هنگام خرید و نصب وسایل گرمایشی گازسوز از سلامت کارکرد و استاندارد بودن وسایل گرمایشی و اتصالات لوازم گازسوز مطمئن شوید.

تعمیر و سرویس کامل مجموعه گرمایشی مجتمع‌های مسکونی مثل شوفاژخانه‌ها، به خصوص رسوب‌زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و سایر تجهیزات موجود،استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد، استفاده نکردن از لوله‌های آکاردئونی، استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز و استفاده نکردن از بدنه بخاری برای خشک کردن لباس از نمونه نکات ایمنی دیگر در رابطه با این وسایل است.

محمدرضا یوسفی‌پور، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در آخرین اظهارات خود در خصوص افزایش ضریب ایمنی تجهیزات گاز سوز گفت: با اشاره به از دست رفتن جان عده‌ای از هموطنان در اقصی نقاط کشور در اثر مسمومیت ناشی از نشت گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده غیرایمن از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی درنظر داریم نشست هم‌اندیشی با هدف هماهنگ نمـودن تلاش‌ها برای مقابله با مرگ خاموش با حضور نمایندگان بیش از 15 وزارتخانه و سازمان در تاریخ ۸ آذرماه سال جاری از سوی این شرکت ها برگزار کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید خروجی این جلسه به چه میزان در افزایش ضریب ایمنی وسایل گازسوز و نحوه استفاده از آنها راهگشا است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *