رئیس جمهور پیشین افغانستان: آمریکا هیچگاه در "جنگ افغانستان" پیروز نمی‌شود

12:30 - 07 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۱۶۴۹
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: آمریکا هیچگاه در افغانستان برنده نخواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل ، حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در نشست آکادمی فیلیگس در مورد افغانستان، استراتژی جدید آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: پس از اعلام این راهبرد، تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات هوایی در افغانستان افزایش یافته‌ است.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان افزود: تا زمانی که کشورهای همسایه و منطقه در زمینه احتمال ترویج تندروی توسط آمریکا در منطقه تردید داشته باشند، این کشور موفق نخواهد شد. آمریکا هیچگاه در افغانستان برنده نخواهد شد، در صورتی‌که همسایه‌های ما شک داشته باشند که منافع آمریکا در ترویج تندروی در منطقه نهفته‌ است.

وی تصریح کرد: باید یک پیمان جدید همکاری میان افغانستان و آمریکا تدوین شود و براساس آنان راهکارهای در زمینه همکاری استراتژیک بین افغانستان و آمریکا تدوین شود. این توافقات باید در مجلس مردمی مورد تأیید قرار گیرند.

کرزی گفت: آمریکا باید در زمینه یک پیمان جدید، دوباره با مردم افغانستان تعامل کند. هر ۲ کشور هر دو دولت باهم بنشینند و پارامتر تازه ای را در زمینه راهکارهای جدید ترسیم کنند. چه چیزی را ما مردم افغانستان می‌توانیم بپذیریم. به چه میزانی خشونت‌ها را بنام مبارزه با تروریسم می‌پذیریم. آیا می‌توانیم از دست دادن جان انسان‌ها را به هیچ وجه تحمل کنیم.

وی افزود: حضور آمریکا و وجود پایگاه‌های این کشور در افغانستان باید متضمن تأمین صلح در افغانستان باشد. هرچند براساس توافقات همکاری‌های استراتژیک بین افغانستان و آمریکا، واشنگتن باید در صورت حمله بر افغانستان از این کشور حمایت کند، چنین کاری تا هنوز صورت نگرفته‌است.

کرزی اظهار داشت: در توافقنامه استراتژیک ماده‌های زیادی وجود دارند که تضمین می‌کنند در صورت حمله بالای افغانستان، آمریکا افغانستان را حمایت می‌کند. فکر می‌کنم این موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک را در ماه دسامبر ۲۰۱۲ امضاء کردیم. ده تا ۱۵ روز بعد از امضا آن ولایت‌های کنر و ننگرهار مورد حملات پاکستان قرار گرفتند. ما با دولت آمریکا این موضوع را در میان گذاشتیم. در ابتدا وقوع این حملات را رد کردند و هیچ اقدامی در این مورد انجام نشد. تا امروز هیچ کاری نکردند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *