آمادگی پذیرش مصدومان زلزله در بیمارستان استان‌های دیگر/ ۴ کادر مصدوم بیمارستان شهدای کرمانشاه، درمان شدند

8:00 - 05 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۶۴۱
سخنگوی اورژانس کشور گفت: بیمارستان های تهران، کرج و همدان به منظورش پذیرش مصدومان زلزله کرمانشاه، در وضعیت زرد قرار دارند .

آمادگی پذیرش مصدومان زلزله در بیمارستان استان های دیگر/ 4 کادر مصدوم بیمارستان شهدای کرمانشاه،در مان شدندمجتبی خالدی در گفت و گو با خبرنگار جامعه در خصوص کمبودهای موجود در زمینه ارائه خدمات به مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه گفت: بسیاری از زیرساخت‌های بهداشت و درمان در حادثه زلزله کرمانشاه دچار آسیب شد و بخش بالایی از قابلیت‌های بیمارستان‌ها را که می‌توانستند در روند درمان مصدومان تأثیر بسزایی داشته باشد، تخریب و بلااستفاده ماند. در این شرایط با رؤیت سطح آسیب بیمارستان‌ها، استفاده از این اماکن در شرایط وقوع پس‌لرزه‌های پیاپی، بسیار ریسک پذیر بوده و امکان آن را به صفر می‌رساند. بنابراین تهیه برخی از امکانات زمان بر، و منجر به بروز شرایط بحرانی شد.

وی افزود:  به‌طور اختصاصی 20 بالگرد به منظور ارائه خدمات درمانی به مصدومان زلزله کرمانشاه اختصاص داده شد اما در ساعات اولیه پس از زلزله، از لحاظ نیروی انسانی، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مضیقه بودیم. با گذشت چندین ساعت این امکانات تهیه و رسیدگی بیشتر به مصدومان حادثه آغاز شد.

سخنگوی اورژانس کشور خاطر نشان کرد: در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه‌ای چون زلزله علاوه بر بیمارستان‌های موجود در شهر، مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرهای اطراف نیز باید برای ارائه خدمات درمانی به مصدومان حادثه آماده به خدمت باشند. ازدحام جمعیت مردم و مراجعات پیای پی به بیمارستان روند رسیدگی به مصدومان را کند می کند  بنابراین از همه مردم تقاضا داریم در این مواقع از مراجعه و پیگیری نسبت به وضعیت حال مصدومان به شکل حضوری خودداری کرده و مانع از انجام فعالیت‌های اورژانس نشوند.

وی عنوان کرد: در حادثه اخیر زلزله همه افرادی که جویای حال بستگان و خانواده‌های خود هستند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان اورژانس کشور به آدرس emsnews.ir مراجعه کرده و از نوع آسیب‌دیدگی، روند درمان و وضعیت بیمار خود آگاه شوند.

خالدی در خصوص وضعیت درمانی و شرایط حاکم بر استان کرمانشاه اذعان داشت: وضعیت ارائه خدمات درمانی نسبت به روزهای اولیه بروز زلزله کرمانشاه به شرایط عادی برگشته است و اگر اتفاق جدیدی در راه نباشد در حوزه درمان به انتهای راه رسیده‌ایم اما وزارت بهداشت در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و پیگیری حادثه در سطح کارشناسی همچنان فعال است.

وی در پاسخ به آمادگی اورژانس در برابر وقوع حادثه‌ای جدید در این بحران زلزله کرمانشاه گفت: در خصوص زلزله کرمانشاه اعلام امادگی این استان در قبال زلزله‌های احتمالی، بر عهده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان است و تا زمانی که توانمندی‌های موجود در ارائه خدمات به همه مردم در این استان وجود ندارد، وزارت بهداشت از توان همه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها استفاده می‌کند تا در شرایط بحرانی آماده ارائه خدمات درمانی به مردم باشند این در حالی است که در شرایط عادی، نیروهای اعزامی به مرکز خود بازمی‌گردند.

سخنگوی اورژانس کشور افزود: بیمارستان‌های شهرهایی مانند تهران، کرج و همدان به علت پذیرش بسیاری از بیماران کرمانشاه، در وضعیت زرد قرار دارند این بدان معناست که پذیرش بیماران همچنان در دستور کار این بیمارستان‌ها قرار دارد.

وی در خصوص سرنوشت کادر درمانی و بیمارستان شهدا واقع در سرپل ذهاب گفت: بعد از وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه تمام کادر درمانی به بیمارستان شهدا مراجعه کردند اما مدیریت بیمارستان به علت سطح آسیب‌دیدگی این مرکز، دستور تخلیه آن را صادر کرد. در طی وقوع زلزله 4 کارد درمانی مصدوم و بیماران این مرکز به بیمارستان های کرمانشاه و اسلام آباد منتقل شدند. در حال حاضر 4 کادر درمانی بیمارستان شهدا به صورت سرپایی درمان و در بیمارستان صحرایی مشغول به کارند.

خالدی در خصوص کمبودهای موجود در شرایط بحرانی زلزله کرمانشاه خاطرنشان کرد: با فعالیت اتاق بحران وزارت بهداشت همه تجهیزات لازم  برای خدمات رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه فراهم شد و در طی 24 ساعت بعد همه امکانات و ملزومات به منطقه اعزام شد. در این راستا بخش اعظمی از داروهای مصرفی در اورژانس شامل  پانسمان، سرم و ست‌های جراحی تأمین و به سرعت کمبودهای دارویی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه جبران شد.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم امکانات موجود در زمینه ارائه خدمات از جانب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جوابگوی نیاز مردم آسیب‌دیده کرمانشاه باشد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *