ثبت سه دانش بومی آذربایجان غربی در فهرست میراث معنوی کشور

12:01 - 27 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۷۱۵
مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با ثبت سه پرونده دانش بومی، ‌تعداد پرونده‌های میراث ناملموس (معنوی) ثبت‌شده این استان به 28 پرونده رسید.

ثبت سه دانش بومی آذربایجان غربی در فهرست میراث معنوی کشوربه گزارش گروه جامعه ،جلیل جباری گفت:در ادامه روند تهیه پرونده‌های ثبت میراث ناملموس استان آذربایجان غربی و پس از تلاش یک‌ساله در مستندنگاری و پژوهش، ‌سه پرونده میراث ناملموس آذربایجان غربی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

وی افزود: مهارت ساخت تنور سنتی،‌ مهارت ریزه‌کاری چوب و فن و مهارت تهیه گچ نیم‌کوب سه پرونده‌ای هستند که در فهرست ملی میراث ناملموس در خطر با گستره آذربایجان غربی به‌ثبت رسیده‌اند.

جباری تصریح کرد: «ثبت در حوزه میراث ناملموس درواقع وظیفه خطیر و حساسی را برعهده متولیان امر و اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد که باید برای جلوگیری از فراموشی کامل آن‌ها، ‌برنامه‌ریزی‌های اصولی و بلند‌مدتی تدوین شود تا ضمن حفظ هویت‌های فرهنگی، ‌راه برای تداوم این امر باز شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت:با ثبت این پروژه‌ها، ‌تعداد عناوین میراث ناملموس ثبت شده استان به 28 عنوان رسیده است که قطعاً روند پژوهش و مستند نگاری برای ثبت دیگر وجوه مواریث فرهنگی و ناملموس استان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *