شاعران در انتقال پیام همایش اربعین کم‌کار بوده‌اند

13:30 - 16 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۳۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
قاسم صرافان گفت: تاکنون شاعران در انتقال پیام همایش اربعین کم‌کار بوده‌اند و با اینکه چند سال از این اتفاق بزرگ می‌گذرد، هنوز سروده‌ها بسیار کم است.

قاسم صرافان، شاعر و ترانه‌سرای آیینی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه شعر آیینی تعریف مشخص و خاصی ندارد، اظهار کرد: آیین تعاریف متعددی دارد اما در حال حاضر به شعر مذهبی، شعر آیینی می‌گویند و این شعر مذهبی در کشور ما بیشتر به سروده‌های پیرامون اهل بیت (ع) تعلق دارد و متاسفانه اشعار مناجاتی و الهی در این بین درصد کمتری از سروده‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث شعر آیینی دو حوزه پیش می‌آید؛ یکی شعر هیئت که زبان ساده‌تر و صمیمی‌تری دارد و اسامی و بیان مستقیم بیشتر در آن دیده می‌شود و حوزه دیگر را می‌توان شعر آیینی انجمنی نامید. یعنی سروده‌هایی که به اهل بیت (ع) می‌پردازند، اما غزل‌هایی هستند که از لحاظ زبان، در فضای شعرهای عمومی قرار می‌گیرند و فقط موضوع مذهبی دارند.

صرافان با بیان اینکه سرودن شعر آیینی حساسیت‌های بیشتری دارد، عنوان کرد: سرودن شعر آیینی نسبت به شعر عاشقانه، کار به‌مراتب دشوارتری است و با توجه به همین موضوع، شاعر باید یک شعر فاخر، سالم و زیبا و در عین حال صمیمی بنویسد. یعنی نباید این حساسیت باعث شود که شاعرانگی اثر از بین برود و به جای شعر تبدیل به نظم شود.

این شاعر کشور با تاکید بر اینکه مورد دیگر مرتبط با عاشورا، اجتماع عظیم بی‌نظیر شیعیان در اربعین حسینی است که در صدر اخبار قرار دارد، عنوان کرد: تاکنون شاعران در انتقال پیام همایش اربعین کم‌کار بوده‌اند و با اینکه چند سال از این اتفاق بزرگ می‌گذرد، هنوز سروده‌ها بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز شعرها تناسبی از لحاظ کمّی و کیفی با عظمت این واقعه بزرگ پیدا نکرده‌اند. این حرکت طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به نظرم هنوز هم برای انتقال پیام راه‌پیمایی اربعین از طریق شعر دیر نیست. حضور شعرا در این همایش بزرگ هم باعث تقویت هر چه بیشتر سروده‌ها می‌شود. در مجموع می‌توان گفت هر سال جهش خوبی از لحاظ تعداد آثار این حوزه داشته‌ایم.

صرافان با اشاره به ترانه «خادم الحسین (ع)» که برای اربعین امسال سروده و با صدای حامد زمانی منتشر شده است، گفت: این اثر را بعد از پیاده‌روی سال گذشته نوشتم که خودم در آن حاضر بودم و با تمام وجود آن حال و هوا را درک کردم و فکر می‌کنم که نسبت به کارهای دیگری که قبلاً برای اربعین نوشته بودم، متفاوت و خاص بود و پیام‌های زیادی هم از مخاطبین و دوستان حاضر در پیاده‌روی اربعین داشتم که این کار را می‌شنوند و با آن اشک می‌ریزند. البته هر ریتم و زیرشاخه‌ای از‌ موسیقی پاپ ممکن است برای مفاهیم عاشورایی مناسب نباشد اما موسیقی پاپ نقش تأثیرگذاری در انتقال پیام عاشورا به نسل جوان داشته و قطعا در آینده هم خواهد داشت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *