رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مزایای طرح ابلاغ الکترونیک/ از کاهش هزینه‎ها و اطلاع رسانی سریع تا جلوگیری از خطا در ابلاغ

15:41 - 10 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۴۰۰۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
طاهری تسریع در امر رسیدگی، رفع اطاله دادرسی ها، کاهش موجودی شعب، جلوگیری از هرگونه فساد و تخلف و خطا در امر ابلاغ، کاهش هزینه ها و اطلاع رسانی سریع و لحظه ای را از جمله مزایای طرح ابلاغ الکترونیک بیان کرد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، محمد رضا طاهری نسب معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان، با تاکید بر ضرورت ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک گفت: مزایای ابلاغ الکترونیک باید برای مردم تبیین شود که رسانه ها در این زمینه نقش بسزایی دارند.


وی با اشاره به چگونگی فرایند ابلاغ الکترونیک نیز گفت: بسیاری از مشکلات موجود در فرآیندهای دادرسی، از طریق استفاده از کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتفع خواهد شد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال گذشته در سطح کشور ابلاغ الکترونیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی شده است گفت: به موجب قانون جدید آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه اوراق قضایی از قبیل تاریخ و ساعت تشکیل جلسات رسیدگی، آرا محاکم و… را به صورت الکترونیکی به افراد ابلاغ می‌ کند.

وی گفت: این طرح از آبان ماه سال گذشته در کل کشور همزمان رونمایی شده و مراجعان به قوه قضائیه جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی باید به سامانه ابلاغ الکترونیک مراجعه و برای شروع در سامانه ثنا ثبت نام کنند.

وی تسریع در امر رسیدگی، رفع اطاله دادرسی ها، کاهش موجودی شعب، جلوگیری از هرگونه فساد و تخلف و خطا در امر ابلاغ، کاهش هزینه ها و اطلاع رسانی سریع و لحظه ای را از جمله مزایای طرح ابلاغ الکترونیک بیان کرد.

طاهری ادامه داد: در فرایند ابلاغ الکترونیکی به حریم خصوصی مراجعان به دستگاه قضایی احترام گذاشته می شود زیرا در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ابلاغ اوراق به شخص مخاطب به نشانی ایشان در محل کار یا منزل مراجعه می کرد و در صورتی که فرد در منزل نبود اوراق را تحویل بستگان فرد داده و یا در محل الصاق می کرد که این کار از نظر حیثیتی مشکلاتی را به همراه داشت.


وی افزود: با ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی این مشکل برطرف شده و به صورت الکترونیکی یا مخابراتی اوراق قضایی به فرد اعلام می شود.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم از مزایای این طرح آگاهی کامل ندارند نیز گفت: رسانه ها به ویژه صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان می تواند با تولید برنامه های مختلف ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی مزایای این طرح باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *