کلاف پیچیده زمین‌های چندمالکیتی محله کامبوزیا زاهدان/تاکید ویژه دادگستری استان برای رفع سریع‌تر پرونده

9:01 - 10 آذر 1396
کد خبر: ۳۵۴۰۰۱
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
می‌گوید این زمین تمام دارایی زندگی‌اش است. وقتی فرزندش ۴ ماهه بوده همسرش را از دست می‌دهد و تمام دارایی زندگی را جمع می‌کند تا سقفی برای خود و فرزندانش بسازد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، ۲۷ سال دارد. خود و فرزندانش در چادری زندگی می‌کنند که دور تا دور آن را بلوک‌های سیمانی کشیده است. بلوک‌هایی که هر از چند گاهی مأموران شهرداری می‌آیند و آن‌ها را خراب می‌کنند.

برای بررسی وضعیت خانواده‌ای سه نفره راهی شیرآباد، یکی از محروم ترین مناطق شهر زاهدان شدیم.

در جریان این سفر، در یکی از نقاط شیرآباد، با زنی تنها مواجه شدیم که همراه دو فرزندش بیش از یک سال است که در چادر زندگی می‌کنند. 

سمانه، مادر دو کودک که  مدعی است که زمینی که اکنون در آن چادر خود را بنا کرده، متعلق به او است، اما به این خاطر که این زمین به صورت قولنامه‌ای فروخته شده و سند رسمی ندارد شهرداری مجوز ساخت و ساز در این مکان را به او نمی‌دهد.

می‌گوید این زمین تمام دارایی زندگی اش است. وقتی فرزندش ۴ ماهه بوده همسرش را از دست می‌دهد و تمام دارایی زندگی را جمع می‌کند تا سقفی برای خود و فرزندانش بسازد. پس از چند سال با ۱۵ میلیون تومان که همه پس انداز خود و همسرش بوده زمینی در یکی از زمین‌های شیر آباد می‌خرد.

سمانه اصرار دارد، زمین‌ متعلق به وی و فرزندانش است و اصرار دارد جهت احقاق حقوق خود باید در این زمین بایر بماند تا شاید بتواند حق خود را بگیرد.

چادر نشینی یکساله زن تنها با دو فرزندش در میان خرابه‌ها/ تاکید ویژه دادگستری برای رفع سریع‌تر پرونده

 برای بررسی وضعیت زمین‌های منطقه کامبوزیای شیرآباد به سراغ حجت‏‌الاسلام والمسلمین موحدی‎راد، دادستان زاهدان رفتیم.

حجت‏‌الاسلام والمسلمین موحدی‎راد با اشاره به وضعیت زمین‎‌های محله کامبوزیا می‌گوید: ورثه مرحوم کامبوزیا در چند پلاک ده‎‌ها هکتار دارای مالکیت مشاعی بودند که متاسفانه قبل از ترسیم نقشه جامع شهر و یا اخذ مجوز قانونی مبادرت به ترسیم کروکی و قطعه‎بندی اراضی کرده‎اند.

وی می‌افزاید: قطعات قابل توجهی از برخی ورثه به شخصی بنام (ع م) فروخته شده و در نهایت نامبرده این قطعات را به مردم فروخته است، پس از طرح شکایت تعدادی از مالکین علیه (ع م) پرونده قضایی تشکیل و در نهایت این فرد به حبس محکوم شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان می‌گوید: پس از مدتی (ع م.) علیه برخی مالکین طرح شکایت می‌کند متعاقبا تعدادی از مالکین علیه ورثه طرح شکایت می‎کنند و در نهایت پس از انجام تحقیقات و کارشناسی برای برخی از متهمین قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شد و به جهت عدم انجام معامله از سوی تعدادی ورثه قرار منع تعقیب و درخصوص تعدادی از متهمین به جهت فوت نامبرده موقوفی تعقیب صادر شد.

وی با بیان اینکه طبق دستور دادستان وقت دستور جلوگیری از نقل و انتقال قطعات داده شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه بعضی از قطعات مالکین معارض دارد و بعضا شاید چندین نفر ادعای مالکیت داشته باشند، تعیین تکلیف این مهم منوط به مشخص شدن مالک و صدور حکم قضایی است و شهرداری نیز بر این اساس نسبت به صدور پروانه اقدام خواهد کرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین موحدی راد می‌افزاید: نکته قابل توجه دیگر در این رابطه، خرید اراضی با قولنامه عادی و درخصوص اراضی خام و خارج محدوده بوده است. قطعا به جهت ورود به محدوده و تعیین فضای سبز مذهبی آموزشی بهداشتی و ... میزان زمین تخصیص یافته کاهش پیدا خواهد کرد.

دادستان زاهدان تاکید می‌کند: بازپرس شعبه به صورت ویژه به این پرونده رسیدگی و کیفرخواست آن را صادر کرد و در نهایت پرونده به دادگاه ارسال شد؛ با توجه به تاکیدات و پیگیری رئیس کل دادگستری استان، انشالله رسیدگی به این پرونده سریعتر انجام خواهد شد.

چادر نشینی یکساله زن تنها با دو فرزندش در میان خرابه‌ها/ تاکید ویژه دادگستری برای رفع سریع‌تر پرونده

طبق اخبار منتشره اراضی کامبوزیان با نقشه‌های جعلی طراحی شده و به مردم فروخته شده است که وقتی خریداران املاک به شهرداری مراجعه می‌کنند با مشکل در مورد نقشه املاک مواجه می‌شوند.

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ، در رابطه با وضعیت زمین‌های محله "کامبوزیای" منطقه شیرآباد زاهدان می‌گوید: این زمین‌ها متعلق به فردی به نام "کامبوزیا" بوده که سال‌ها قبل فوت کرده است. وی دارای بیش از ۱۵ فرزند بوده و تعدادی از این فرزندان زمین‌های پدر را به صورت قول نامه‌ای واگذار کرده اند.


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: تعدادی از فرزندان فرد فوت شده زمانی خارج بوده اند و اکنون که به کشور بازگشته اند مدعی هستند که نباید زمین‌ها بدون اجازه آن‌ها فروخته می‌شد.

یارمحمدی با اشاره به عدم صدور پروانه ساختمانی برای زمین‌های خاکی محله کامبوزیا می‌گوید: در حال حاضر به دلیل مشکلات پیش آمده، شهرداری از صدور پروانه ساختمانی در زمین‌ها خودداری کرده و هر گونه ساخت و ساز در این زمین‌ها در شرایط کنونی ممکن نیست.

وضعیت نامشخص زمین‌ها در محله کامبوزیا سبب شده شهرداری پروانه ساختمانی در این منطقه صادر نکند. به همین خاطر نیز خریداران این زمین‌ها برای حل مشکل خود بار‌ها به اعضای شورای شهر زاهدان مراجعه کرده اند.

چادر نشینی یکساله زن تنها با دو فرزندش در میان خرابه‌ها/ تاکید ویژه دادگستری برای رفع سریع‌تر پرونده

منصور پروین، نایب رئیس شورای شهر زاهدان و رئیس کمیسیون ویژه حاشیه شهر زاهدان نیز در رابطه با مشکلات مردم محله کامبوزیا به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: مراجعات متعددی از شهروندان محله کامبوزیا به شورای شهر صورت می‌گیرد و تمام افرادی که زمین‌ها را خریداری کرده اند اکنون با مشکل مواجه شده اند.

وی می‌افزاید: شورای شهر قبلی دستور عدم صدور پروانه ساختمانی در محله کامبوزیا را صادر کرده و اکنون شهرداری تا حل شدن مشکل، اجازه صدور پروانه را ندارد.

نایب رئیس شورای شهر زاهدان با اشاره به وضعیت نامناسب حاشیه نشینی در منطقه کامبوزیا شیرآباد می‌گوید: مردمی که در مناطق حاشیه‌ای شهر زاهدان زندگی می‌کنند با انواع آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند و شورای شهر زاهدان به دنبال کاهش مشکلات این شهروندان است.

برای حل مشکل این خانواده تاکنون اقدامی نشده و تنها فاطمه دانشور، مدیرعال موسسه خیریه مهرآفرین اعلام کرده است که این خانواده تحت پوشش خدمات این موسسه قرار گرفته و این امکان وجود دارد که برای کمک رسانی فروی، یک کانکس برای زندگی موقت این خانواده در نظر گرفته شود. 

وی در این رابطه می‌گوید: هزینه تامین یک کانکس مبلغی حدود ۱۶ میلیون تومان است و ما این امکان را داریم که برای امدادرسانی به این خانواده، کانکسی را برای آنها فراهم کنیم. 



مسعود کیخا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
0
سلام منم 280متر منطقه 3کامبوزیان دارم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *