تکیه‌داری در گرگان+عکس

6:00 - 05 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۶۱۱
دوباره محرم فرا رسید و همه جای شهر به ویژه محلات قدیمی گرگان حال هوای دیگری دارند و یکی از رسومات اصلی گرگانی‌ها تکیه‌بندی و تکیه‌داری است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، دوباره محرم فرا رسید و همه جای شهر به ویژه محلات قدیمی گرگان حال هوای دیگری دارند یکی از رسومات اصلی گرگانی ها تکیه بندی و تکیه داری است. در محله های قدیمی گرگان همانند پاسرو، نعلبندان، دربنو، سرپیر و سبزه مشهد تکیه هایی با پیشینه چند صد ساله وجود دارد. یکی از کهن ترین تکیه ها «پیر تکیه» است که محل تجمع بزرگان و پیرمرد های اعضای محل بوده. تکیه داری نسل به نسل به فرزندان منتقل می شود و پسرها وارث تکیه پدر می شوند مسئولیت تکیه عزاداری به عهده آن‍‎هاست. چند روز قبل از رسیدن ماه محرم اعضای محل و جوان ها شروع به تمیز کردن تکیه ها می کنند. آب جارو و سیاه پوشی انجام می دهند خود را آماده عزاداری امام حسین (ع) می کنند. با شروع ماه محرم تکیه ها عزاداری می کنند و شام نذری می دهند. بعد از صرف شام بزرگان فامیل و محل در تکایا می مانند منتظر رسیدن هیئت های عزاداری می شوند. بر اساس این سنت هیئت ها وارد محلات می شوند و عزاداری می کنند و به محلات دیگر می روند. برخی از این تکایا به مرور زمان نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

 
منبع: مهر

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *