جلوگیری از گسترش بافت‎های شهری ناکارآمد/ از ساماندهی مشاورین املاک در حاشیه شهر مشهد تا ایجاد اکیپ‌های گشت مشترک برای حفاظت از اراضی

8:12 - 05 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۵۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون دادستان مشهد گفت: کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری با عنایت به وظایف قانونی خود در کاهش معضلات حاشیه نشینی پیش قدم بوده و برای جلوگیری و توقف رشد حاشیه نشینی، برنامه‌هایی در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، یکی از مسائلی که شهرها با گسترش فزاینده، افزایش جمعیت و بدل شدنشان به کلانشهر با آن درگیر می‌شوند مساله گسترش حاشیه نشینی است؛ کسانی که به دلایل گوناگون درآمد و سر و سامان خود را از دست داده و ناگزیر به مهاجرت به شهرها شده و در حاشیه شهرها سکونت گزیده‎اند.

جدای از سختی‌هایی که زندگی این اشخاص برای خودشان داشته و فشاری که این نوع زندگی بر آنها تحمیل می‌کند، شهر و شهروندان نیز از این بابت دچار مشکلات بسیاری شده و از جهات گوناگون در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

حاشیه نشینی افزون بر اینکه ظاهر شهر را مخدوش کرده و از زیبایی آن می‌کاهد، احساس امنیت و آرامش در شهروندان را نیز با تهدید روبرو می‌کند و موجب بروز جرایم گوناگونی می‎شود.

شوراهای اسلامی شهرها و نهادهای متولی نیز به عنوان نهادی که قوانین و آیین‌نامه‌های شهری را از تصویب خود می‌گذرانند و بر عملکرد مجموعه شهرداری نظارت می‌کنند؛ با این موضوع از نزدیک دست به گریبان بوده و تصمیمات این نهادها بر وضعیت این آسیب اجتماعی تاثیر ژرفی میگذارد.

اما در این میان قوه قضائیه نیز به منظور پیشگیری از وقوع جرایم در این مناطق سهم بسزایی دارد و به همین منظور برای ساماندهی این مناطق جلسات مشترکی با نهادهای متولی برگزار کرده است.

حاشیه نشینی به عنوان یک معضل زیربنایی و آسیب اجتماعی یکی از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده است و در همین راستا کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استانها با عنایت به وظایف قانونی خود در کاهش معضلات موجود پیش قدم بوده است.

قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مبارزه با حاشیه نشینی را یک طرح طولانی مدت خواند و اظهار کرد: متاسفانه حاشیه نشینی بستری برای بروز و افزایش تخلفات و جرائم اجتماعی است، به همین منظور رفع این معضل از اولویت‎های مهم دادستانی در راستای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از جرائم است.

معاون دادستان مشهد از ساماندهی مشاورین املاک در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: طبق ماده 27 قانون نظام صنفی در خصوص واحدهای غیرمجازی که پروانه کسب ندارند باید تعیین و تکلیف صورت گیرد.

وی از برگزاری چندین جلسه با اداره اماکن فرماندهی نیروی انتظامی، اتحادیه مشاورین املاک و شهرداری‌ها خبر داد و گفت: در این جلسات تصمیماتی در خصوص جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی اتخاذ شد که ایجاد اکیپ‌های گشت مشترک برای حفاظت از اراضی ملی و موقوفه در دستور کار قرار داشته و به منظور کاهش و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و جلوگیری از گسترش مناطق جدید حاشیه نشینی، این موضوع با اولویت در دستور کار کارگروه‎ها قرار دارد.

قاضی بخشی محبی یکی از عوامل مهم در ایجاد حاشیه نشینی را وجود زمین خواران دانست و گفت: برخی از اراضی که به فروش می‏‌رسد اراضی موقوفه و ملی است، به همین منظور و برای جلوگیری از کلاهبرداری و زمین‏ خواری گشت‌های مشترکی در راستای حفظ حقوق عامه و ارائه خدمات بهتر و مناسبت تر به ساکنین حاشیه شهر بیش از پیش فعال است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *