حقیقت امامت و ولایت با مراجعه به قرآن و تفاسیر در جامعه بازگو شود

15:14 - 13 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۵۷۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: مسئله امامت و ولایت مسئله بسیار مهم جهان اسلام است که باید حقیقت آن با تکیه بر منابع اصیل اسلامی مثل قران و تفاسیر آن برای جامعه جوان تبیین و تشریح شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، محمد رضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد در جمع قضات دادگستری و خانواده آنان گفت: مسئله امامت و ولایت مسئله بسیار مهم جهان اسلام است که باید حقیقت آن با تکیه بر منابع اصیل اسلامی مثل قران و تفاسیر آن برای جامعه جوان تبیین و تشریح گردد.

وی در جشن بزرگ دهه امامت و ولایت با ذکر آیه ۱۲۴ سوره بقره، افزود: در این آیه، انتخاب و برگزیده شدن حضرت ابراهیم به امامت در جامعه پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های بسیار سختِ بندگی، خلوص و توکل به ذات اقدس الهی شکل گرفت که حضرت ابراهیم با سربلندی از همه این آزمون‌ها بیرون آمد.

رییس دادگستری یزد با اشاره به " لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ " در انتهای آیه مذکور، اظهار کرد: اینکه در این آیه تأکید می‌شود، امامت به ستمگران نمی‌رسد، نکته‌های بسیاری دارد که باید مورد مطالعه و مداقه نسل جوان قرار گیرد.

این مقام قضایی، مبحث امامت و جانشینی را از جمله مسائل تأثیر گذار در اسلام دانست و بیان کرد: با مراجعه به آیات قران، کتب فقهی و تفاسیر مختلف، اهمیت امامت، ولایت و جانشینی مشخص می‌شود و نیاز است که به صورت علمی و دقیق توسط جوانان و نسل فرهیخته امروز مورد واکاوی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه امروز، اسلام به شقه‌های مختلف تقسیم شده و با جنگ‌های داخلی، قاتل و مقتول، ذکر الله اکبر بر لب دارند، دو دلیل عمده دارد که دلیل اول آن بحث امامت و ولایت و جانشینی است که توسط بخشی از این جامعه بزرگ به درستی درک نشده است و دلیل دوم آن نیز نفوذ دشمنان و دسیسه‌های آنان است که اینگونه امت اسلامی را دچار انشقاق کرده است.

رئیس کل دادگستری استان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به سختی کار قضاوت اشاره کرد و گفت: شغل قضاوت علاوه بر سختی‌های بسیار زیاد آن که باید حق و باطل را در مرز‌های باریکتر از مو بشناسد و احصا کند و عدالت را اجرا کند، محدودیت‌های زیادی را نیز برای قاضی و خانواده او به دنبال دارد که تحمل همه این سختی بدون تردید دارای اجر معنوی است که خانواده قاضی نیز در آن شریک خواهد بود.

وی یادآور شد: برگزاری یک جشن خانوادگی، تنها تلاش کوچکی است تا بتوان در میان انبوه محدودیت و سختی‌های کارکنان قضایی و خانواده آنان، اندک زمانی را برای شادی و تفریح این قشر زحمت کش فراهم کرد.

شایان ذکر است جشن بزرگ امامت و ولایت همراه با برنامه‌های متنوع هنرمندان یزدی در فضایی شاد مفرح برگزار شد.
 

برچسب ها: قضاوت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *