سایه دعوای عربستان و قطر بر «بحران یمن»

4:04 - 07 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۴۶۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دعوایی که بین عربستان و قطر صورت گرفت با گذشت زمان ابعاد وسیعتری به خود گرفته است و یک بخش از این وزن کشی‌ها روی بحران یمن سایه انداخته و تا حدودی نتیجه مثبت به همراه داشته است.

کاظم زاده احمد کاظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره تجمع اخیر هواداران علی‌عبدالله صالح در صنعا و شکاف بین او  و انصار الله گفت: دو دلیل دارد یکی اینکه علی عبد الله صالح به توافقات خود با انصار الله پایبند نبوده و به طور محرمانه وارد مذاکره با عربستان شده بود. دوم اینکه، عربستان در رویکرد جدید خود سیاست تفرقه و نفاق را در پیش گرفته و از این طریق می‌خواهد بین نیرو‌های که در منطقه با آن‌ها درگیر است، اختلاف و شکاف بیندازد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر عربستان در رویکرد جدیدش چراغ خاموش می‌رود وبه اصطلاح می‌خواهد با پنبه سر ببرد. اما در باره اینکه روابط نیرو‌های انصارالله و علی عبدالله صالح در چه وضعیتی قرار دارد، باید گفت که خوشبختانه خطر درگیری که در زمان تجمع هواداران علی‌عبد الله صالح وجود داشت با تدابیری که انصار الله اتخاذ کرد و هواداران و نیرو‌های خود را به خارج از شهر برد، خنثی شد و در حال حاضر دو طرف دوباره به سمت آشتی پیش می‌روند، اما همچنان مداخلات خارجی برای ایجاد اختلافات داخلی بین آن‌ها کماکان ادامه دارد.

کاظم زاده درباره اینکه چه عواملی در بیشتر شدن صدای اعتراض نهاد‌های بشر دوستانه به جنایات عربستان موثر بوده است، اظهارکرد: جنایت صورت گرفته در یمن به قدری عمیق و وسیع است که هر انسانی را به اعتراض وامی دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: جدا از هزاران کشته و زخمی و میلیون‌ها آواره‌ای که تجاوز نظامی به یمن برجای گذاشته است، اکنون بیش از ۷ میلیون نفر از مردم این کشوربه دلیل محاصره دریایی این کشور با قحطی روبرو شده اند و مرگ را در چند قدمی خود می‌بینند؛ لذا اعتراض نهاد‌های بشردوستانه کاملا طبیعی است.

وی یادآور شد: دعوایی که بین عربستان و قطر صورت گرفت با گذشت زمان ابعاد وسیعتری به خود گرفته است و یک بخش از این وزن کشی‌ها روی بحران یمن سایه انداخته و تا حدودی نتیجه مثبت به همراه داشته است. به نظر می‌رسد قطر با پول‌هایی که علیه عربستان هزینه می‌کند در شکسته شدن سکوت مجامع بشری علیه جنایت های عربستان در یمن موثر بوده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *