سوره‌ای برای دیدن حضرت محمد (ص) در خواب

20:30 - 17 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۹۸۷
در متن زیر به سوره مبارکه "کوثر" به عنوان سوره‌ای برای دیدن حضرت محمد (ص) در خواب می‌پردازیم.
سوره‌ای برای دیدن حضرت محمد (ص) در خواببه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سوره کوثر به دلیل حوض معروفی با همین نام در بهشت، نزد مردم شهرت ویژه‌ای پیدا کرده است.

براساس آنچه در منابع مختلف آمده، هر کس در نماز‌های واجب یا مستحب خود سوره کوثر را قرائت نماید خداوند از آب حوض کوثر به او بنوشاند و کنار درخت طوبی همجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خواهد شد.

سوره کوثر در مکه نازل شده و دارای ۳ آیه است. کلمه کوثر به معنی خیر فراوان است. در اینکه منظور از کوثر، نهری است در بهشت، یا حوضی در محشر، یا ذریه و فرزندان زیاد، یا علمای امت، یا نبوت و قرآن، یا علم و حکمت ‏یا... نظریه‌های گوناگونی وجود دارد.

شأن نزول سوره
 
در شان نزول این سوره مى خوانیم: "عاص بن وائل "که از سران مشرکان بود پیغمبراکرم (ص) را بـه هـنـگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات کرد، و مدتى باحضرت گفتگو نمود، گروهى از سران قریش در مسجد نشسته بودند و این منظره رااز دور مشاهده کردند، هنگامى که "عاص بن وائل " وارد مسجد شد به او گفتند: با که صحبت مى کردى؟ گفت: با این مرد "ابتر"

تـوضـیـح ایـن که: پیغمبراکرم (ص) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خدیجه داشت: یکى "قاسم " و دیـگرى "طاهر" که او را "عبداللّه "نیز مى نامیدند و این هر دو در مکه از دنیا رفتند، و پیغمبر اکرم (ص) فاقد فرزند پسر شد این موضوع زبان بدخواهان قریش را گشود و کلمه "ابتر" (یعنى بلاعقب) را براى حضرتش انتخاب کردند، فکر مى کردند با رحلت پیغمبراکرم (ص) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.

قـرآن مـجـیـد نـازل شـد و بـه طرز اعجازآمیزى در این سوره به آن‌ها پاسخ گفت و خبر داد که دشـمـنـان او ابـتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهدشد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلى خاطرى بود بـه رسـول اللّه (ص) که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاکش غمگین و مکدر شده بود.

امام صادق علیه السلام نیز نقل شده استک هر کس سوره کوثر را در شب جمعه پس از نمازی که در نیمه شب می‌خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید.

فضیلت و خواص سوره کوثر

مفسران قرآن کریم گفته اند: این سوره در شأن و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها نازل شده است.

روزی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را دیدند که در حال تبسم بود پرسیدند:‌ای رسول خدا چه چیزی موجب خنده شما شده است؟ فرمود: سوره‌ای بر من نازل شده است و بعد سوره کوثر را قرائت نمودند و گفتند: آیا می‌دانید کوثر چیست؟ گفتند خدا و رسولش آگاهترند. پیامبر فرمود:: کوثر نهری در بهشت است که خداوند با ان مرا به خیر کثیری وعده داده است و آن حوض من است که امتم در کنار آن بر من وارد می‌شوند.

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر کس سوره کوثر را تلاوت نماید خداوند از آب نهر‌های بهشت به او می‌نوشاند و اجر و پاداش او به اندازه تمامی قربانی‌های روز عید قربان است.

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس در نماز‌های واجب یا مستحب خود سوره کوثر را قرائت نماید خداوند از آب حوض کوثر به او بنوشاند و کنار درخت طوبی همجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خواهد شد.

آثار و برکات سوره

۱) دیدن رسول خدا صلی الله علیه وآله در خواب

از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم روایت شده: هر کس سوره کوثر را در شب جمعه ۱۰۰ مرتبه تلاوت نماید رسول خدا را درخواب خواهد دید.

به همین مضمون از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده استک هر کس سوره کوثر را در شب جمعه پس از نمازی که در نیمه شب می‌خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید.

۲) برای دور کردن افراد از خود

اگر بخواهی کسی را از خود دور کنی ۹ مرتبه سوره کوثر را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود راه کج می‌کند و می‌رود.
 
ختم مجرب

برای غنا و توانگری

روز چهارشنبه ۴۰ مرتبه سوره کوثر را به نیت ثروت و توانگری بخواند.
 
متن سوره کوثر به شرح زیر است:
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾ "

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *