رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"وزیر حمل و نقل هند": بندر چابهار فرصتی طلایی برای پیشرفت منطقه است

21:20 - 17 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۷۳۳
وزیر حمل و نقل ،بزرگراهها و کشتیرانی هند با اشاره به موقعیت ویژه و ممتاز بندر چابهار اظهار کرد این بندر فرصتی طلایی برای توسعه تجارت و روابط اقتصادی بین هند و کشورهای منطقه است .

به گزارش سرویس بین الملل نیتین گادکاری که به عنوان نماینده ویژه دولت هند در مراسم تحلیف رئیس جمهوری به تهران سفر کرده بود پس از بازگشت به هند در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد بندر چابهار نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری هند با افغانستان وکشورهای منطقه ایفا می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که مقدمات اجرای توافقنامه سه جانبه ایران ،هند و افغانستان که در سفر سال گذشته نخست وزیر هند به ایران امضا شد ،هرچه زودتر اجرایی شود.

وزیر حمل و نقل ،بزرگراهها و کشتیرانی هند اظهار کرد با امضای توافقنامه سه جانبه چابهار ،هند می تواند به افغانستان و آسیای میانه دسترسی داشته باشد.
وی اظهار کرد هند از طریق بندر چابهار به یک مسیر مستقیم و کوتاه برای انتقال کالا به روسیه دست می یابد.

گادکاری با اشاره به اتصال شبکه راه آهن زاهدان به مشهد تصریح کرد با این کار امکان دسترسی به ترکمنستان وشمال افغانستان از طریق اتصال بافق- مشهد برای هند فراهم می شود .

وی با اشاره به آغاز کارهای زیربنایی در بندر چابهار تصریح کرد هم اکنون قراردادهایی به ارزش سه میلیارد و 800 میلیون روپیه از شش میلیارد روپیه نهایی شده است .

وزیر حمل و نقل ،بزرگراهها و کشتیرانی هند اظهار کرد با نهایی شدن طرح توسعه ،بندر چابهار به موتور توسعه منطقه تبدیل می شود.

وی افزود:برای تکمیل طرح توسعه بندر چابهار 12 تا 18 ماه از زمان آغاز طرح در نظر گرفته شده است .
نیتین گادکاری وزیر راه و کشتیرانی هند پیش از این اعلام کرده بود که دولت هند امیدوار به تکمیل اولین فاز توسعه بندر چابهار تا پایان سال 2018 است.

دولت هند همچنین برای گسترش تجارت و سرمایه گذاری این کشور با ایران، با اختصاص خط اعتباری 150 میلیون دلاری از سوی بانک اکسیم هند موافقت کرده است.

هند همچنین از وزارت کشتیرانی این کشور خواسته است تا برای سهولت به امور اداری و پیشبرد پروژه ها در بندر چابهار یک شرکت مشترک با ایران در این بندر ایجاد کند.

توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان ، بی نیاز شدن بسیاری از کشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه یکی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است که می تواند در کنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.

موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *