رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بهترین توصیه برای سرفه‌های شدید کودکان/ آشنایی با فیلم بردار فاجعه اتمی هیروشیما/ابتکار ژاپنی‌ها برای جنگ با زلزله/راهکار دومین کشور پرجمعیت جهان برای تنظیم بازار چیست؟

17:58 - 16 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۵۶۸
علت سرفه‌های شدید کودکان همراه با تهوع چیست،برداشتن «کیسه صفرا» چه عوارضی در پی دارد،مردی که از بمباران اتمی هیروشیما فیلم گرفت: پشیمان نیستم و ... از اخبار برگزیده فضای مجازی امروز است.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

 

علت سرفه‌های شدید کودکان همراه با تهوع چیست + توصیه درمانی

تسنیم:سؤال یکی از مخاطبان درباره سرفه‌های شدید و حالت تهوع کودکان در ادامه آمده که این امر می‌تواند سؤال بسیاری از خانواده‌ها باشد:

سؤال: پسر من در حال حاضر 6 ساله است و از حدود 6 ماهگی سرفه‌های زیادی داشت و استفراغ می‌کرد و گاهی در روز، چندین بار این مسئله تکرار می‌شد، وقتی زیاد می‌دوید یا شدید می‌خندید یا شدید گریه می‌کرد، دچار رفلاکس می‌شد و غذایی که خورده بود برمیگرداند؛ الان هنوز سرفه‌ها ادامه دارد البته رفلاکس کمتر شده داروهای زیادی مصرف کرد از جمله لانسوپرازول و امپرازول و آندوسکوپی و آزمایش آلرژی هم انجام دادیم که پزشک گفت هیچ مشکلی ندارد اما چند ساله رفلاکس همراه پسرمان است و ما را خسته کرده، بعضی شبها حدود نیمه شب شروع به سرفه می‌کند و زمانی که غذا خورده شده را برگردوند، آروم می‌خوابد البته اکثر شبها در خواب، خُرخُر می‌کند شبیه گرفتگی بینی هنگام سرماخوردگی اما در عین حال بینی خالی است.

پاسخ: معده کودک شما سرد و درمان آن هم بسیار ساده است؛ سرفه‌های مکرر، علل زیادی می‌تواند داشته باشد اما از آنجایی که معمولا با رفلاکس معده همراه است، احتمال زیاد علت سرفه هم در معده نهفته است.

یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را در یک و نیم لیوان عرق نعنا به مدت پنج دقیقه بجوشانید تا یک لیوان بماند؛ این ترکیب را با عسل شیرین کرده و نیم ساعت قبل از شام بخورد.

 

 

برداشتن «کیسه صفرا» چه عوارضی در پی دارد

سؤال یکی از مخاطبان درباره عمل کردن کیسه صفرا و عوارض آن را در ادامه می‌خوانید: من تقریبا 4 سال پیش بلافاصله بعد از زایمان به علت سنگ کیسه صفرا با تجویز پزشکم، مجبور شدم کیسه صفرای خود را بردارم؛ بعد از آن به مرور عصبی شدم و الان نمی‌دانم چه چیزهایی برایم مناسب و چه چیزی برایم ضرر دارد؛ یک رژیم غذایی برای کسانی که مثل من کیسه صفرای خود را عمل کرده‌اند، ارائه دهید.

پاسخ: برخلاف بلغم و دم که در سراسر بدن منتشر هستند، صفرا در کیسه صفرا متجمع می‌شود و به وقت نیاز از آن خارج می‌شود؛ برداشتن کیسه صفرا با جراحی باعث آزاد شدن مقدار زیادی صفرا در خون شده یا در سنین بالاتر به دلیل کاهش تولید صفرا و عدم وجود منبع آن یعنی کیسه صفرا، بیماری‌های سوداوی بیشتری گریبان‌گیر افراد می‌شود لذا بیمارانی که تحت جراحی کوله سیستکتومی قرار گرفته‌اند باید موارد زیر را همیشه رعایت کنند:

مصرف روزانه یکی از شربت‌های سرکنگبین، آبلیمو، زرشک و انار

حجامت عام سالی دو تا سه مرتبه

آب سیب طبیعی روزی یک لیوان

عدم یا کاهش مصرف غذاهای صفرازا و گرم و خشک.

عصبی شدن و لاغری بیمار به دلیل همین تزریق بی‌رویه صفرا در خون است.

برای رفع بیماری‌های حاد صفراوی مانند زردی چهره، لاغری مفرط و عصبی بودن، ویزیت حضوری توسط طبیب طب سنتی ضروری است.

 

مردی که از بمباران اتمی هیروشیما فیلم گرفت: پشیمان نیستم

هفتاد و دو سال پیش در چنین روزی دولت آمریکا به دستور رئیس‌جمهور «هری ترومن» بمب اتمی «پسر کوچک» را روی شهر هیروشیما رها کرد. بر اثر این حمله که اولین مورد استفاده از جنگ‌افزارهای اتمی بود، دو سوم «هیروشیما» نابود و هزاران نفر کشته شدند.

«راسل گاکنباخ»، 94 ساله یکی از اعضای هواپیمای بمب افکن «بی 29» ملقب به «انولاگی» بود که از لحظه پرتاب این بمب بر فراز هیروشیما فیلمبرداری کرد.

«گاکنباخ» در فیلمی که 2 ژانویه از وی منتشر شده (البته تاریخ فیلم ممکن است مربوط به قبل‌تر باشد) می‌گوید از اینکه یکی از اعضای کادر پرواز پرتاب بمب هیروشیما بوده، پیشمان نیست.

در این فیلم که مجله رسمی نیروی هوایی ارتش آمریکا، «ایرمن»، آن را منتشر کرده «گاکنباخ» درباره میزان محرمانه بودن مأموریت پرتاب بمب اتمی و از تصمیم به حمله به هیروشیما می‌گوید: «ما واقعاً نمی‌دانستیم داریم چکار می‌کنیم. اصلا آگاه نبودم که پنج تا ده سال بعد ما عصر اتمی را به ارمغان می‌آوریم.»

صدای هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا: «مدت کوتاهی قبل، یک هواپیمای امریکایی بمبی روی هیروشیما پرتاب کرد و سودمندی این شهر برای دشمن را در هم شکست. این بمب، بیش از 20 هزار تن تی‌ان‌تی قدرت دارد.»

«گاکنباخ» در ادامه به توضیح درباره دیدار با «پائول تیبتز» می‌پردازد. تیبتز، فرماندهی «گروه 509» که به منظور کاربست عملیاتی سلاح‌های هسته‌ای تشکیل شده بود را به عهده داشت. همین گروه به فرماندهی «تیبتز» 29 ساله بود که چند ماه بعد بمباران‌های هیروشیما و ناکازاکی را انجام داد.

«گاکنباخ» می‌گوید: «وقتی برای اولین بار سرهنگ تیبتز را دیدم، او گفت که یک بمب جدید در حال ساخت است و گفت که اگر بتواند جنگ را کوتاه کند، این پروژه موفقیت‌آمیز خواهد بود. نمی‌توانست بیشتر به ما بگوید که آن بمب چه بود. فقط به ما گفته شد که برای ما به شدت تدابیر امنیتی اعمال خواهد شد و محدودیت‌هایی برای اقدامات ما وجود خواهد داشت. باید یاد می‌گرفتیم که دهانمان را ببندیم. او به علامتی اشاره کرد که بیرون پادگان نیروی هوایی بود و روی آن نوشته شده بود: 'هر چه در اینجا می‌بینید را همینجا بگذارید و اجازه دهید همینجا بماند.'»

او می‌گوید روز 5 آگوست، یک روز پیش از پرتاب بمب «پرسنل من به یک جلسه ویژه فراخوانده شدند». «گاکنباخ» می‌گوید: «ما را تقریباً بازرسی کردند، جیب‌هایمان را خالی کردند. داخل اتاق رفتیم و به ما گفتند هدف‌های حمله، کجاها بودند.»

وی تصریح می‌کند: «من تا روز بعد، هیچوقت کلمه بمب اتمی را نشنیده بودم.»

او درباره لحظه پرتاب بمب می‌گوید: «هنگامی که به اندازه بلند شدیم که بمب حدود 30 هزار فوت فاصله داشت... بعد از انفجار، من چند عکس هم با دوربین شخصی‌ام گرفتم. تا دو یا سه سال پیش، کسی این را نمی‌دانست.»

در ادامه اظهارات «گاکنباخ»، هری ترومن می‌گوید: «و این پایان کار نیست. با این بمب، ما افزایشی جدید و انقلابی در توان تخریب پدید آورده‌ایم تا قدرت رو به فزونی نیروهای مسلحمان را تکمیل کنیم.»

«گاکنباخ» می‌گوید که او از پرتاب این بمب، هنوز پشیمان نیست. وی می‌گوید: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود، من زندگی خوبی داشته‌ام. جنبه‌های منحوس‌تری در ماجرا وجود دارد، ولی روی من تاثیری نداشته و من هنوز پشیمان نیستم.»

 

ژاپنی‌ها با این خانه‌ها زلزله را از پا درمی‌آورند

باشگاه خبرنگاران جوان: زلزله تا کنون در ژاپن قربانیان زیادی گرفته؛ رخدادی طبیعی که مردم این کشور را از سالها پیش به فکر راه چاره برای مقابله با آن انداخته است.

ساخت خانه‌های امن، یکی از راهکارهای جدیدی است که در این حوزه انجام گرفته؛ گنبدهایی یکپارچه که از سطح زمین و بر روی میلگرد‌های عمود داخل حلقه‌ها ساخته می‌شود. در ساخت این سازه‌های ماژولار مصالحی سبک چون پلی استایرن ( پلیمر بسیار سبک و مقاوم ) استفاده شده است. وزن هر قطعه در حدود 80 کیلوگرم است و خانه تنها در عرض 3 روز ساخته می‌شود.

مهندسان سه ویژگی ضد زلزله بودن، دوستی با محیط زیست و ارزان بودن را مشخصه اصلی این خانه‌ها می‌دانند، ضمن اینکه بنا بر خاصیت ماژولار بودن، صاحب خانه می‌تواند طبق سلیقه‌اش، قطعات مختلفی را سفارش داده و خانه‌ای با معماری شخصی داشته باشد.

به گفته سازندگان، این خانه‌های مقاوم از صاحبانشان در برابر زلزله، طوفان، آتش‌، بادهای قوی و سیل به خوبی محافظت کرده و پیوند خوبی با حوزه‌های دیگر دارند، ضمن اینکه در این خانه‌ها میزان اتلاف انرژی به کمترین حد خود رسیده است.

ویدئوی زیر از روستای دیدنی آسو گرفته شده که با ساختارهای گفته شده، مامن خوبی برای ژاپنی‌هاست.

 

 

چطور کارمندهای خوشبختی باشیم؟

مهر:بین همه مشاغلی که افراد در آن مشغول به کار هستند می‌توان شغل و پیشه‌های افراد را در دسته‌های گوناگونی قرارداد؛ اما اگر بخواهیم همه حرفه‌های مختلف را به دو دسته تقسیم کنیم. باید بگوییم که مشاغل به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ اولی شغل‌های یدی هستند و دومی مشاغل پشت میز نشینی؛ که سختی کار دسته دوم در ظاهر به خاطر کمبود تحرک و یک جا نشینی آن چندان به چشم نمی‌آید؛ اما خوب است بدانید که شاغلان پشت میز نشین که بیشتر آن‌ها کارمند اداره‌ها محسوب می‌شوند به خاطر همین بی حرکتی و یک جا نشینی بیشتر از دسته اول در معرض بیماری هستند، به همین دلیل برای حفظ سلامتی این گروه راهکارهایی وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا با اعمال بعضی از عادت‌های روزانه هم مراقب سلامتی‌شان باشند و هم خروجی کارشان را افزایش دهند.

اضطرابتان را کاهش دهید

اگر در پیشه‌هایی مشغول به کار هستید که شغلتان شما را مضطرب می‌کند باید این را در نظر بگیرید که تنها نیستید. بر اساس گزارش‌های مختلفی که صورت گرفته است چیزی حدود 50 درصد از کارمندان حین کار به مقوله‌ای به نام «مدیریت استرس شغلی» احساس نیاز می‌کنند؛ نیازی که باید به طور مشخص آن را جدی گرفت؛ چون استرس و اضطراب در کار با سلامتی شما رابطه مستقیم دارد و بی توجهی به آن می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف و افسردگی باشد. از جمله راه هایی که شما می‌توانید از طریق آن استرسی را که دارید کاهش دهید ورزش فردی است. آن هم به شکل روزانه؛ چون تحقیقات ثابت کرده است که ورزش کردن می‌تواند هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد و از طرف دیگر شادابی و نشاط شما را به لحاظ روانی فراهم کند.


به میزتان رنگ و رو بدهید

بهترین حالت نشستن این است که کمی بدن را به عقب متمایل کنیم، به طوری که زاویه ی بین ران‌ها و تنه حدود 120 درجه شود. این گونه نشستن می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود. از دیگر عواملی که می تواند به شادابی و حال خوش شما در ساعات کاری کمک کند، رنگ و رو دادن به میزکاری است که شما پشت آن مشغول به کار می شوید. یک گلدان کوچک آپارتمانی، یک پیکسل با یک بیت شعر یا جمله تاثیرگذار یا حتی یک عکس هنری در حین کار می تواند حسابی برای شما روح افزا باشد و شما را کمتر به ورطه کسل شدن و خستگی بکشاند.

خوب بخوابید

بی‌خوابی از جمله عواملی است که کمبود آن می‌تواند استرس‌زا باشد. برای همین شما می‌توانید با چیزی بین هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز اوضاع را کنترل کنید چون کمبود خواب در 24 ساعت نه تنها باعث استرس شما می‌شود بلکه روی رفتار شما با سایر همکارانتان تأثیر می‌گذارد و بدخلقی به بار می‌آورد.


از معاشرت لذت ببرید

روابط شخصی شما، هم در محل کار و هم در خانه، سلامت روانی شما را بهبود می‌بخشد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال 2005، کارگران مشاغل پر تنش که روابط عمومی خوبی داشتند و به اصطلاح آدم‌های اجتماعی‌تری بودند، با سطوح پایین‌تری از فشار و مشکلات کاری رو به رو بودند. هنگامی که شما برای خانواده وقت می‌گذارید یا با کسی دوستی گرمی برقرار می‌کنید به شما کمک می‌کند تا وقتی کارهایتان را انجام می‌دهید، توانایی بیشتری برای مقابله با استرس در محیط کار داشته باشید.


زنگ تفریح داشته باشید

وقتی که برای مدتی طولانی سرجایتان می‌نشینی. عزم را جزم می‌کنید که یک جا نشین باشید تا به صورت مداوم به کار مشغول باشید و هرچه سریع‌تر آن را به پایان برسانید باید بدانید که این روش نه تنها باعث زود تمام شدن کارتان نمی‌شود بلکه طی انجام وظیفه منجر به کاهش کیفیت عملکرد شما خواهد شد. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که دادن زنگ تفریح‌های کوتاه در یک روز کاری باعث می‌شود تا شما طی یک پروسه زمانی مشخص هم آدم سالم‌تری باشد هم یک کارمند کارآمدتر!


وظایفتان را تغییر دهید

اگر حین وقفه‌هایی که برای استراحت در نظر می‌گیرید، سری به محیط بیرون بزنید حال و هوایی عوض کنید؛ اما اگر شرایط این کار را ندارید حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است کمی دور و اطراف محل کارتان چرخی بزنید و با سایر دوستان و همکارانتان در آن فضا معاشرت داشته باشید. از دیگر عواملی که به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری برای کار کردن داشته باشید تغییر وظایفتان در حوزه کاری مشخصی است که برای خود دارید. بهتر است که به شکل مدام و پیوسته فقط رو یک کار تمرکز نکنید بهتر است مدام نوع و روند فعالیتتان حین کار را تغییر دهید این موضوع باعث می‌شود هم کسل نباشید و هم برای خودتان تنوع ایجاد کنید.


سر میزتان غذا نخورید

سال 2012 تحقیق‌هایی انجام شد که نشان می‌داد 55 درصد از زنان و 40 درصد از مردان پشت میز نشین هر روز سر میز کارشان به خوردن غذا مشغول می‌شوند؛ اگر شما هم یکی از همین افراد هستید باید بدانید که شما در محلی غذا می‌خورید که تعداد میکروب‌های آن 400 برابر تعداد میکروب‌هایی است که در یک سرویس بهداشتی وجود دارد. چون میز کار به خاطر رفت و آمدهایی که در آن وجود دارد از جرم و آلودگی پر است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا این فضا فراتر از حد تصور شما آلوده به نظر برسد، این است که شما وقتی روی میز غذا می‌خورید خرده های غذای شما روی صفحه کلید و دیگر لوازم شما می‌ریزد و شما وقتی نمی‌توانید آن را تمیز کنید همین باعث می‌شود که فضایی را برای رشد میلیون‌ها باکتری فراهم کنید. پس سعی کنید برای خوردن غذا به فضای بهداشتی تر و مناسب‌تر بروید.


خودتان را درگیر فضای مجازی نکنید

حساب کاربری گوشی هوشمند و ایمیل شما ممکن است به شما کمک کند که کارهای زیادی انجام دهید، اما اگر در زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، مرزها را تنظیم نکنید و حواستان نباشد، شما هم غرق در فضای مجازی می‌شوید. چیزی که می‌تواند سلامت و آرامش ذهنی شما را تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر چک کردن بی رویه تلگرام و اینستاگرام باعث می‌شود تا شما بخش زیادی از ساعت کاری خودتان را هزینه کنید. با این کار انرژی زیادی صرف می‌کنید ولی خروجی پایینی خواهید داشت.پس طی روز سعی کنید تمام وقت خودتان را روی کاری که باید بگذارید.


کار در خانه ممنوع!

وقتی زمان اداری و کاری شما به پایان رسید پرونده کار را در همان محل کار ببندید. برای رفع خستگی و آرامش روحی و جسمی خود، وقتی که دفتر را ترک می‌کنید، راه‌هایی برای جدا شدن از کار پیدا کنید. با سرپرست و همکاران خود در مورد چک کردن کارهای فردا در کمترین زمان صحبت کنید، اصلاً اجازه دهید که تماس‌های کاری شما روی پست صوتی قرار بگیرد و صبح روز بعد به آن گوش کنید؛ چون این کار هم به سلامت روحتان و هم به کیفیت کارتان در روز بعد کمک می‌کند.

 

 

کابلی که قادر است هر موبایلی را شارژ کند

باشگاه خبرنگاران جوان:به تازگی شرکت «Kickstarter» پروژه‌ای را در زمینه کابل شارژ گوشی‌های هوشمند آغاز کرده است. این شرکت در تلاش است تا کابلی بسازد که کاربر به وسیله آن بتواند انواع گوشی‌های هوشمند را شارژ کند.

این کابل شارژر که «Anchor Cable» نام دارد، طوری طراحی شده است که در یک طرف سیم شارژ، یک پورت آهنربایی قرار دارد که قابلیت اتصال به دهانه ورودی پورت‌های «USB-C » ، microUSB» و « Lightning» را دارد و طرف دیگر آن دارای یک پورت «USB-A» استاندارد است که به شارژر و سپس به برق متصل می‌شود.

طرف آهنربایی این کابل شارژ به گونه‌ای است که کاربر می‌تواند دهانه سه پورت ذکر شده را به آن متصل کند و گوشی مورد نظر خود را شارژ نماید و به این صورت با یک سیم شارژر می‌تواند گوشی های مختلف با پورت های ورودی مختلف را شارژ کند.

تاریخ عرضه Anchor Cable شرکت Kickstarter، ژانویه 2018 اعلام شده و قیمت حدودی آن نیز 35 دلار است.

در ادامه تصاویری از این کابل مشاهده می‌کنید :

 

 

راهکار دومین کشور پرجمعیت جهان برای تنظیم بازار چیست؟

مهر:امید پیرهادی، عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران درباره نقش تجارت کشورهای جهان در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و امکان استفاده از این تجارب در داخل کشور، اظهارداشت: هند یکی از کشورهایی است که طی سال‌های اخیر با استفاده آزادسازی ظرفیت‌های درونی خود در بخش کشاورزی سهم زیادی از نیاز غذایی جمعیت بالای خود را تأمین نموده است. هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و بر اساس آمار جهانی در سال ۲۰۱۶، جمعیت آن از مرز ۱ میلیارد و ۲۳۴ میلیون نفر عبور کرد. سهم تولید ناخالص داخلی این کشور در حوزه کشاورزی نیز ۷.۷ درصد گزارش شده است.

وی اضافه کرد: اهتمام دولت این کشور برای رسیدن به امنیت غذایی موجب رسیدن این کشور به سرانه تولید ۶۰۰ کیلوگرمی در محصولات اساسی شامل (منابع پروتئینی، کربوهیدرات، قند و چربی) شده است؛ اما پیشرفت هند در سال‌های اخیر و پیشروی این کشور به سمت خودکفایی بدون اهتمام جدی به مسئله بازار و نقش کلیدی، اتفاق نمی‌افتاد. به‌عبارت‌دیگر مسئله مدیریت واحد زنجیره تولید و بازرگانی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های این رونق بوده است.

 

بهترین توصیه برای سرفه های شدید کودکان/ آشنایی با فیلم بردار فاجعه اتمی هیروشیما/ابتکار ژاپنی ها برای جنگ با زلزله/

۵ محصول نخست کشاورزی هندوستان در ده‌ساله اخیر

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران ادامه داد: تا پیش از استقلال هندوستان از بریتانیا در سال ۱۹۴۷، رویکرد اصلی دولت حاکم بر این کشور در حوزه بازار کشاورزی، حمایت از قیمت مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی بود؛ اما پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷، سیاست‌هایی به‌منظور تقویت بخش تولید کشاورزی شکل گرفت.

پیرهادی افزود: در سال ۱۹۵۱ میلادی، وظایف خدمات و حوزه بازرگانی کشاورزی ذیل مسئولیت‌های وزارت غذا و کشاورزی هندوستان تعریف شد. تعریف این متولی بازار در ذیل وزارت کشاورزی هند موجب شد تا بستری برای ارائه خدمات حوزه بازار و ساماندهی آن توسط دولت شکل گیرد. در ابتدای دهه ۵۰ میلادی کشاورزی هند با مشکلاتی ازجمله کاهش ناعادلانه قیمت، هزینه‌های بالای بازاریابی، از بین رفتن بخشی از محصولات در فرایند تولید تا فروش مواجه بود.

به گفته وی برای پیگیری حل این مشکلات در حوزه بازار کشاورزی، اداره بازرسی و بازرگانی ذیل وزارت غذا و کشاورزی هند، متولی این امور شد. این اداره از سال ۱۹۳۵ میلادی در این وزارتخانه تأسیس‌شده و در حال حاضر توسط دفتر رایزن بازرگانی کشاورزی در سطح دستیار معاون وزیر کشاورزی هند مدیریت می‌شود.

 

بهترین توصیه برای سرفه های شدید کودکان/ آشنایی با فیلم بردار فاجعه اتمی هیروشیما/ابتکار ژاپنی ها برای جنگ با زلزله/

جایگاه متولی امور بازرگانی ذیل وزارت کشاورزی هند

پیرهادی گفت: وزارت کشاورزی هند برای مدیریت هر چه‌بهتر بازار محصولات کشاورزی در این کشور پرجمعیت و متنوع ازنظر فرهنگ و اقلیم، ابزارهای مهمی برای حمایت واقعی از تولیدکننده و مصرف‌کننده را به کار گرفته است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن اشاره خواهد شد.

نظام استانداردسازی و درجه‌بندی محصولات کشاورزی

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران تصریح کرد: به‌منظور ایجاد قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و بین‌المللی باید با استفاده از ابزارهایی، وجه تمایز وبرتری میان محصولات کشاورزی و غذایی را مشخص کرد. این وجه تمایزات از طریق اعمال نظام استاندارد و درجه‌بندی کالاها بر اساس خصوصیات ذاتی آن‌ها صورت می‌گیرد.

پیرهادی افزود: استانداردسازی محصولات ازنظر کیفیت و ایمنی غذا منجر به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد. در حال حاضر این نظام استانداردسازی ۲۱۳ محصول کشاورزی را در انواع مختلف پوشش می‌دهد. متولی استانداردسازی کالاهای کشاورزی بر اساس قانون فوق، اداره بازرسی و خدمات بازرگانی ذیل وزارت کشاورزی در امور بازار معرفی‌شده است. حبوبات، غلات، انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی، میوه‌ها و سبزی ها و محصولات نیمه فرآوری شده مشمول این قانون هستند.

وی ادامه داد: در این میان محصولاتی از قبیل روغن‌های خوراکی حیوانی و گیاهی و شیر خشک به‌طور اجباری مشمول این استانداردها هستند. نکته مهم دیگر اینکه هیچ محصول صادراتی بدون داشتن استاندارد ملی هند اجازه صادرات نخواهد داشت. اداره بازرسی و بازرگانی وزارت کشاورزی به‌عنوان متولی اجرای این قانون با استفاده از آزمایشگاه‌های خود در سراسر هند با دریافت مبالغی مصوب از متقاضی اقدام به آزمون محصولات می‌کند.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران با بیان اینکه قبل از ورود به مرحله درجه‌بندی، محصولات باید ازنظر میزان آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین، میزان نمک‌های محلول، قند و سایر پارامترها حداقل استانداردها را دریافت کنند، گفت: پس از آن محصولات می‌توانند مورد ارزیابی کیفی قرار گیرند. پس از تعیین استانداردها در آزمایشگاه، دستورالعمل‌های مربوط سطح بندی در قانون اشاره‌شده است.

پیرهادی ادامه داد: برای مثال در مورد گوجه فرنگی معیارهای ارزیابی این محصول را به سه سطح دسته بندی می‌کند که شامل سطح فوق العاده، سطح یک و سطح دو است. در تشریح استانداردها آمده؛ در سطح فوق العاده محصول باید عاری از هرگونه لکه و آفت زدگی و یا نقصان در شکل ظاهری باشد. در کلاس‌های اول و دوم به ترتیب این کیفیت ظاهری کاهش می یابد که ریز دقیق آن در دستورالعمل مشخص شده است.

به گفته وی در نهایت پس از تائید وزار کشاورزی هند برچسب فوق به محصول تعلق خواهد گرفت.

 پرتال بازار

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران اضافه کرد: شبکه اطلاعاتی بازار کشاورزی هندوستان در سال ۲۰۰۰ میلادی با تصمیم وزرای کشاورزی ایالات مختلف این کشور توسط اداره بازرسی و بازرگانی کشاورزی ذیل وزارت کشاورزی این کشور راه‌اندازی شد. به کمک این سامانه اداره نظارت و بازرگانی کشاورزی می‌تواند بیش از ۷۰۰۰ مرکز عمده‌فروشی محصولات کشاورزی را به تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی محصولات کشاورزی و سایر ادارات برای تبادل مؤثرتر اطلاعات متصل کند.

پیرهادی ادامه داد: در این بستر برخط، امکان دسترسی و انتشار اطلاعات قیمت‌ها، محصولات موجود در بازارها برای عموم مردم، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، کارشناسان و سیاستگزاران در هندوستان به‌صورت شفاف و سریع فراهم‌شده است. در تارنمایی که توسط اداره بازرگانی کشاورزی ایجادشده است، اطلاعات قیمت ۳۰۰ محصول کشاورزی و ۲۰۰۰ رقم مختلف در بازارهای عمده‌فروشی مشخص‌شده است. شیوه کار نیز به این صورت است که مأمورین حراجی از طرف دولت هرروز صبح تا ظهر در بازارهای عمده‌فروشی حضور پیدا می‌کنند. این مأمورین اطلاعات قیمت‌های فروش محصولات کشاورزی را جمع‌آوری کرده و در همان روز روی تارنمای پرتال قرار می‌‌دهند. برای مثال کاربر با انتخاب محصول سیب در ایالت اوتراکند و شهر هریدوار در شمال هند و انتخاب بازار و بازه زمانی، می‌تواند از روند قیمتی فروش سیب در بازار رورکی در همان حوالی مطلع شود.

وی افزود: محصولات کشاورزی در هند به‌صورت مستقیم توسط کشاورزان عرضه می‌شوند. این بازارهای عمده‌فروشی در زبان هندی به ماندی (Mandi Bazars) معروف شده‌اند. سازوکار فروش محصولات کشاورزی در بازارهای هند به این صورت است که کشاورزان می‌توانند محصول خود را به‌صورت مزایده و به طور شفاف با خریداران و یا شرکت‌های تجاری و فرآوری به فروش برسانند. در این‌چنین بازارهایی، اطلاعات متقارن خریدوفروش می‌تواند به سهولت در دسترس قرارگرفته و ثبت شود.

عضو مرکز راهبردی غذا و کشاورزی دانشگاه تهران اضافه کرد: مدیریت واحد زنجیره تولید به منظور فراهم نمودن زیر ساخت های ذخیره سازی، استاندارد و همچنین اطلاعات کافی و به روز لازمه رونق کشاورزی و حمایت از مصرف‌کننده است؛ بنابراین نهادی که متولی تولید کشاورزی است باید این مسئولیت ها را بر عهده گرفته تا از نابسامانی ها در این حوزه ها جلوگیری شود.

 

 

 
 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *