توجه به خواندن نماز آیات هنگام بروز ماه گرفتگی/ زمان خواندن این نماز در هنگام وقوع پدیده‌های طبیعی

13:00 - 16 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۲۲۳
یک کارشناس علوم قرآنی با تاکید بر توجه به خواندن نماز آیات هنگام بروز ماه گرفتگی، از زمان خواندن این نماز در هنگام وقوع پدیده‌های طبیعی سخن گفت.
نماز آیاتعلی محسنی‌راد کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: یکی از مهمترین اعمالی که در هنگام ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی بر افراد واجب می‌شود، خواندن نماز آیات است.

وی ادامه داد: درواقع ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی یکی از نشانه‌های الهی است و مانند دیگر وقایع الهی همچون زلزله، سیل و رعد و برق باعث واجب شدن نماز آیات می‌شود. درواقع این پدیده‌های طبیعی باعث می‌شوند بندگان بیش از پیش به قدرت الهی پی ببرند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد یک سوره خوانده می‌شود که سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: نماز آیات را به شکل‌های دیگری هم می‌توان به جای آورد، اما بهترین و در عین حال، آسان‌ترین شیوه اقامه این نماز این است که با توجه به اینکه باید سوره به پنج قسمت تقسیم شود، احتیاط بر انتخاب سوره‌ای است که جدای از «بسم الله» پنج آیه داشته باشد.

محسنی‌راد توضیح داد: زمان خواندن نماز آیات در هنگام ماه گرفتگی، از زمان شروع ماه گرفتگی تا هنگام باز شدن ماه است. همچنین از هنگامی که ماه شروع به بازشدن می‌کند تا پایان ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت مافی الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگی باید با نیت قضا خوانده شود.

وی یادآور شد: یکی از موارد مهمی که در روند خواندن نماز آیات باید به آن توجه داشته باشیم، این است که سوره‌هایی که پس از سوره حمد خوانده می‌شوند، نباید جزو سوره‌های سجده‌دار باشند.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: نماز آیات اذان و اقامه ندارد، اما پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم خواندن قنوت مستحب است. همچنین مستحب است انسان این نماز را طولانی اقامه کند و تا پایان ماه گرفتگی نیز به ذکر و دعا مشغول شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *