رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعتیاد به مواد مخدر منشأ بسیاری از جرائم است/ خانواده‌ها با نظارت بر امور فرزندان از معضل اعتیاد پیشگیری کنند

11:36 - 15 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۰۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضایی دادگستری استان فارس گفت: اعتیاد به مواد مخدر منشأ بسیاری از جرائم دیگر از قبیل ضرب‌وجرح عمدی، قتل، خشونت و آسیب‌هایی از قبیل بیکاری و طلاق بوده و جامعه‌ای که در آن معتاد زیاد باشد سرمایه اجتماعی آن در معرض خطر و تهدید است.

رحمانیان معاون اجتماعی دادگستری فارسبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرستان سپیدان با بیان اینکه یکی از موضوعات مشترک در زیست انسانی، جرم و آسیب‌های اجتماعی است اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی امنیت جامعه را سلب و مانع رشد و توسعه جوامع می‌گردد و زمانی به وجود می‌آیند که از هنجار‌های مقبول اجتماعی تخطی صورت پذیرد.

وی افزود: عدم پایبندی به هنجار‌های اجتماعی موجب پیدایش آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری می‌شود که اکنون این آسیب‌ها به مرحله بحرانی در کشور رسیده‌اند.

رحمانیان با بیان اینکه یکی از معیار‌های شناخت آسیب‌های اجتماعی قضاوت اجتماع از آسیب‌ها است تصریح کرد: معیار دینی یکی از شاخص‌های شناخت است، اما آیا جامعه ما یک جامعه دینی است؟ آیا در جامعه عفو، گذشت، صلح و سازش، صداقت، عدم تملق‌گویی فرمان‌های الهی و شرعی و فریضه شرعی امربه‌معروف و نهی از منکر به درستی اجرا می‌شود؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس یکی از شاخص‌های مهم یک جامعه سالم را اجرای فرایض الهی و دستورات شرع مقدس و رعایت حقوق شهروندی از سوی مردم نسبت به یکدیگر و دولت نسبت به مردم دانست و گفت: عوامل ایجاد‌کننده آسیب‌های اجتماعی یکسان نیستند؛ در جوامع مختلف از لحاظ نوع جرم، شدت و ضعف دارد و حتی در مناطق شهری و روستایی و در محلات مختلف یک شهر متفاوت است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: عواملی از قبیل شرایط جغرافیایی و ضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی، تربیتی، شغلی در ایجاد یا عدم ایجاد آسیب اجتماعی مؤثر است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس افزود: اعتیاد به مواد مخدر منشأ بسیاری از جرائم دیگر از قبیل ضرب‌وجرح عمدی، قتل، خشونت و آسیب‌هایی از قبیل بیکاری و طلاق بوده و جامعه‌ای که در آن معتاد زیاد باشد سرمایه اجتماعی آن در معرض خطر و تهدید است.

قاضی رحمانیان با بیان اینکه افرادی که به عنوان سرمایه اجتماعی توانایی انجام خدمات عمرانی، اقتصادی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی دارند به دلیل گرفتاری به آسیب اعتیاد هیچ کار مولدی انجام نمی‌دهند گفت: به دلیل پایین آمدن سن اعتیاد، جامعه به‌ویژه مراکز تربیتی، آموزشی، دانشگاهی و خانواده‌ها نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و توانمندسازی نوجوانان دارند.

 رحمانیان از خانواده‌ها خواست تا با تربیت دینی، نظارت بر امور فرزندان خود و ارتباط با مساجد، از معضل اعتیاد پیشگیری کنند و گفت: آموزش‌وپرورش باید در کتب درسی اثرات و مضرات مواد مخدر را به دانش آموزان آموزش دهد؛ نظام تربیتی کشور در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی نوجوانان و جوانان از کارایی لازم برخوردار نیست.

معاون قضایی دادگستری استان فارس افزود: دولتمردان باید تلاش کنند محیط‌های تفریحی سالم را برای نوجوانان و جوانان جهت گذراندن اوقات فراغت آن‌ها ایجاد کنند و همچنین در راستای حل مشکلات اقتصادی مردم که از دلایل مهم ترویج اعتیاد است، گام‌های کاربردی و اصولی بردارند.

این مقام مسئول با تأکید بر پاک‌سازی محیط‌های آلوده، شناسایی و دستگیری عوامل ترویج اعتیاد توسط نیروی انتظامی تصریح کرد: نیرو‌های انتظامی باید از مشارکت مردم در زمینه مبارزه با عوامل تهیه و ترویج مواد مخدر استفاده حداکثری برده و زمینه و بستر را برای همراهی و مشارکت آنان فراهم آورد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی باید با مجرمان مواد مخدر بدون اغماض رفتار کند و تاکنون احکام سنگین حبس ابد، اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت، مصادره اموال قاچاقچیان مواد مخدر و پرداخت جزای نقدی برای آن‌ها صادر شده است.

قاضی رحمانیان با اشاره به اجرای دوره‌های آموزشی برای مددجویان ماده ۱۶ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: وظایف دستگاه‌ها در راستای پیشگیری و درمان مشتمل بر ۶۷ وظیفه برای ۱۲ دستگاه احصاء و پس از طرح و تصویب در شورای پیشگیری از جرم و کمیته انتظامی قضایی مواد مخدر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *