کمک‌ آمریکا به گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق و سوریه یک حقیقت اثبات شده است

1:01 - 16 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۷۸۲
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کمک‌ آمریکا به گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق و سوریه یک حقیقت اثبات شده است و متاسفانه علیرغم ادعایشان در مبارزه با گروه‌های تروریستی عملاسعی می‌کنند صحنه مبارزه‌های تروریستی را مدیریت کنند.

صباحصباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره برنامه‌ریزی آمریکا‌یی‌ها برای کنترل مرزهای عراق و سوریه توسط گروه‌های تروریستی اظهار کرد: حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی یکی ازنظریه‌های رسمی قدرت آمریکاست.

وی ادامه داد: در این سال‌ها از نیروهای تروریستی به عنوان یک ابزار استفاده کرده و توجیهات زیادی برای کارشان مطرح کرده اند و مکرراً در مناطق مختلف جهان ازآنها استفاده کرده‌اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: آنها با استفاده از احزابی که از صحنه قدرت کنار زده شدند و جمع آوری نیروهای معترض و ناراضی از کشورهای گوناگون، تشکیلاتی منظم در دهه 80 میلادی مانند القاعده و طالبان وسپس درعراق و سوریه داعش را بوجود آوردند.

زنگنه گفت: در کشورهای آفریقایی هم شاهدیم گروه‌هایی مانند بوکوحرام عملاً توسط سازمان‌های امنیتی  وجاسوسی آمریکا اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: در عراق با استفاده از گروه‌های تروریستی داعش و تلفیق فرماندهان باقیمانده از حزب بعث بعلاوه گروه نقش بندیه و سلفی‌های تکفیری داعش را بوجود آوردند و با حفاظت از رفت و آمد این گروه بین سوریه و عراق هر کجا که ضربه می‌خورند اینها را از طریق مرز عراق و سوریه  به منطقه مقابل در کشور مقابل انتقال می‌دادند .

کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: اما بعد از اعمال فشار بر گروه‌های تروریستی در انبار یا استان دیارا اینها به سوریه منتقل شدند و از آنجا سازماندهی و به استان نینوا و موصل منتقل شدند.

زنگنه گفت: این تروریست‌ها در موصل هم که تحت فشار قرار گرفته و اخراج شدند دوباره به آنها مسیر دادند و با یک شاتل هلی کوپتر و وسایل دیگر آنها را به مرز سوریه منتقل و در اطراف استان رقه، دیرالزور و مناطقی که  با مسیرهای آبی ارتباط دارد مانند رود فرات  مستقرشان کردند.

وی اضافه کرد: هم اکنون با اخراج این گروه‌های تروریستی از موصل، آمریکا، سازمان CIA و پنتاگون سعی کرده‌اند دو جایگاه برایشان ایجاد کنند یکی همان رقه و دیگری دیرالزور که با مقاومت ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در خیلی از این مناطق اخراج شدند و یا در محاصره قرار گرفتند.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: کمک‌ آمریکا به گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق و سوریه یک حقیقت اثبات شده است و متاسفانه علیرغم ادعایشان در مبارزه با گروه‌های تروریستی عملا سعی می‌کنند صحنه مبارزه‌های تروریستی را مدیریت کنند.

وی درباره اینکه آیا این اسکان گروههای تروریستی در مرز عراق و سوریه از سوی آمریکا برای محدود کردن فعالیت محور مقاومت بوده، گفت: بله، برای تسلط بیشتر بر دولت های این دو کشور و هم برای محدود کردن محور مقاومت در عراق، سوریه و لبنان بوده است.

زنگنه درباره موفقیت گروه های تروریستی به پشتیبانی آمریکا برای محدودکردن محور مقاومت بیان کرد: آنها عملاً شکست خورده‌اند و همچنان تلاش می‌کنند با جابجایی این گروه ها در این دو کشور،نقش داشته باشند که الان در عراق و مناطق تلعفر، کرکوک و حریزه همچنان به صورت منسجم حضور دارند و در مرز عراق و سوریه در استان رقه و منطقه دیرالزور حضور دارند و در حال شکست خوردن هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *