نشست نقش اتباع بیگانه در وقوع جرائم برگزار شد

11:54 - 12 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۲۶۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست هم اندیشی با موضوع نقش اتباع بیگانه در بروز وقوع جرائم بخش امنیت عمومی در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، اولین نشست هم اندیشی با موضوع نقش اتباع بیگانه در وقوع جرائم بخش امنیت عمومی در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.


در این جلسه که نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت کشور، پلیس پیشگیری، پلیس مهاجرت و دیگر دستگاهها حضور داشتند موضوع مهاجرت اتباع بیگانه، روند کاهشی یا افزایشی ورود آنها در سالیان اخیر، آسیب‌های مرتبط با آن و نحوه مدیریت این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این نشست علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری های وضعی و رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت ناکارآمد شهری جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضائیه با اشاره به نقش مناطق حاشیه نشین در گسترش جرائم گفت: ما در کشور بحث مهاجرین و حاشیه نشینی را باید مورد توجه قرار دهیم. لازم است بدانیم مجموعه دستگاه‌هایی که بر حسب قانون و ذاتاَ مسئولیتی در این باب دارند برای پیشگیری از گسترش این مناطق چه کاری باید انجام دهند؟

وی گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ما در کشور و نظام راهی جز سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری نداریم.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: بالغ بر 15 میلیون پرونده ورودی به دستگاه قضایی داریم. لذا ببینید که چقدر زمان، هزینه و منابع انسانی در گیر این‌ها می‌شود.

ساوری تصریح کرد: اعتیاد و حاشیه نشینی و طلاق و آسیبهای اخلاقی چهار آسیب اولویت دار کشور است و اغلب دستگاه‌ها را درگیر خود کرده‌ است. اگر آمار و ارقام مربوط به جمعیت روستائیان را ببینیم متوجه می‌شویم که در زمینه حمایت از روستائیان جهت جلوگیری از مهاجرت آنان موفق عمل نکرده‌ایم.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما در حوزه حاشیه نشینی در چند بخش می‌توانیم بحث کنیم. یکی بحث حوزه وضعی است مثل ساختمان، غیر ایمن بودن آن‌ها و دیگر موارد و بحث دیگر حوزه محتوایی یعنی مسائل فرهنگی؛ سیاسی و اجتماعی و ... است. متاسفانه یکی از ریشه‌های جرائم ما مناطق حاشیه نشینی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در دل مقوله‌های حاشیه نشینی با یک مشکل بزرگ رو به رو هستیم و آن هم این است که مهاجرین و اتباع بیگانه که تقریبا 90 درصد آن‌ها اتباع افغانستانی هستند در این مناطق حضور دارند؛ اما آمار دقیق و کامل را از مهاجرین و اتباع نداریم. به دلیل اینکه حدود نیم یا دو سوم از این افراد مهاجر غیر مجاز هستند به طور طبیعی نمی‌توانند آمار دقیق آنها را کشف کرد.

وی درباره ضرورت همکاری همه جانبه دستگاهها گفت:دستگاه‌های ما که مستقیم و قانونآً در باب امنیت کشور و مدیریت اتباع بیگانه و مهاجرین مسئولیت دارند باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند. باید بررسی کرد که چه اقداماتی باید انجام شود که از وقوع جرائم توسط اتباع بیگانه جلوگیری شود.

ساوری اظهار کرد: مقوله‌های مهاجرین و اتباع بیگانه خارجی یک مقوله دنباله دار و پر حاشیه بوده است. از ابتدای انقلاب تاکنون با مقوله مهاجرین و حضور اتباع بیگانه در ایران مواجه بوده‌ایم.

 مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضائیه بیان کرد: قانون برای ما تکالیفی ایجاد کرده است. سهم هر کدام از ما به یک اندازه نیست و برخی سهم بیشتری دارند. مثلا سهم وزارت کشور یک سهم بسیاربزرگ است.البته سهم قوه قضائیه هم مشخص است و ما آن را قبول داریم. یکی سهم قضایی و قضاوت است و یکی هم سهم پیشگیری و مباحث اجتماعی و امثال آن. اما چیزی که در نهایت برای ما بسیار مهم است بحث وفاق و همدلی بین دستگاهی است تا بتوانم در کنار هم به اهداف مدنظر خود برسیم.

ساوری بیان کرد: جلسه امروز بیشتر برای عنوان مسئله بوده است که ببینیم در چه وضعیتی قرار داریم. ما هر کدام یک شخصیت حقیقی و حقوقی داریم و به دنبال آن شخصیت حقوقی هستیم که از باب شخصیت حقوقی خود نظرات و پیشنهادات خود را به ما ارائه دهید. نظرات سازمان و نهادی شما در این مقوله برای ما مهم است لذا لطفا ظرف حداکثر دوهفته آینده نظرات خود را به ما دهید تا برای جلسه بعد بتوانیم این نظرات را بررسی کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *