نقش‌آفرینی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی/ اولین تظاهرات سیاسی مشهد را بانوان به راه انداختند

9:47 - 30 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۹۱۳
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش‌آفرینی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اولین تظاهرات سیاسی مشهد را بانوان به راه انداختند.

نقش‌آفرینی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی/ اولین تظاهرات سیاسی مشهد را بانوان به راه انداختندبه گزارش گروه سیاسی به نقل از آستان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی در ویژه برنامه نشست‌های فرهنگی ـ اجتماعی بانوان رهروی انقلاب اسلامی «برهان» که با موضوع ابعاد نقش‌آفرینی بانوان در عرصه جهاد فرهنگی، با حضور جمع گسترده‌‌ای از بانوان فعال فرهنگی در هتل آفتاب ولایت برگزار شد، به ضرورت نقش آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

وی لزوم حضور بانوان در عرصه‌‌های مختلف اجتماع را حفظ کرامت و حرمت و طهارت وجودی آن‌‌ها دانست و افزود: حضور اجتماعی زن حساسیت‌های بیشتری را نسبت به مردان دارد، لذا باید حضور آن‌ها در صحنه‌های عمومی با رعایت شرایط و حدود اخلاق صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش‌‌آفرینی بانوان انقلابی در پیش از انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: اولین تظاهرات سیاسی در مشهد را بانوان به راه انداختند و امام راحل نیز درباره حضور زنان فرمودند که اگر آن‌ها نبودند انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد.

وی با طرح این مسئله که برخی می‌گویند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در اجتماع حضوری پررنگ داشتند، بیان کرد: رژیم طاغوت تنها به دنبال حضور بُعد جسمانی زنان در جامعه بود و از آن به عنوان ابزار استفاده می‌کرد، در صورتی‌که با پیروزی انقلاب اسلامی بانوان به عنوان فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش‌‌آفرین شدند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: برخی از افراد تنها با استناد به برخی از آیات و روایات مانع حضور فعال بانوان در عرصه‌های اجتماعی می‌شوند، در صورتی‌که این افراد جایگاه آیات شریفه را به درستی تشخیص نداده‌اند و نگاه جامعی به آیات و روایات نداشته‌اند.

این استاد دانشگاه حضرت خدیجه(س) را جزو فعال‌ترین بانوان در حوزه اقتصادی معرفی کرد و افزود: این بانوی بزرگوار در اوج طهارت، تقوا و رعایت اخلاق در عرصه تجارت خارجی فعالیت‌های بسیاری را داشتند و در این خصوص نبی مکرم اسلام(ص) نکته‌‌ای منفی بیان نکرده اند.

وی ابراز کرد: اصل سعادت، شقاوت، سقوط و انحطاط و رشد افراد، فطری و انسانی است و مربوط به قشر خاص از مردان یا زنان نمی‌شود، متأسفانه برخی از مردان به جای آنکه به زن نگاهی انسانی داشته باشند، تنها به بُعد جسمانی او توجه دارند.

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی خطاب به بانوان فعال فرهنگی توصیه کرد: گاهی برخی از فعالان فرهنگی آن‌چنان در فعالیت‌ها غرق و سرگرم کار فرهنگی برای سایر افراد جامعه می شوند که از خانواده خویش غفلت می کنند.

وی در ادامه به حضور حضرت زهرا(س) در عرصه‌‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره و عنوان کرد: بیعت بانوان با رسول اکرم(ص) در واقعه غدیر جزو مهم‌ترین حضورهای اجتماعی بانوان محسوب می‌‌شود که برای این حضور وحی بر پیامبر(ص) نازل شد.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی زنان در غرب مانند شرایط زنان در عهد جاهلیت است، بیان کرد: متأسفانه در جامعه کنونی غرب کرامت و شأنیت زن زیر سؤال رفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *