تئاتر استان‌ها نسبت به تهران رشد بیشتری داشته است

9:30 - 26 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۵۲۱
عضو هیئت داوری نمایش‌های منطقه‌ای جشنواره تئاتر سوره در اصفهان معتقد است: رشد تئاتر شهرستان‌ها نسبت به تهران بیشتر شده است، چرا که تئاتر تهران به گیشه وابسته شده و برای حفظ گیشه تنها سرگرم کردن و خنداندن مردم را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، اعظم بروجردی، عضو هیئت داوری نمایش‌های منطقه‌ای جشنواره تئاتر سوره در اصفهان گفت: بیش از نیمی از آثار جشنواره را تا کنون دیده‌ایم که از میان آن ها زحمات قابل تقدیر گروه‌های نمایشی نمایان است. در دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر سوره که برای داوری حضور داشتیم، میان آثار استانی با آثار شرکت کننده در تهران تمایزهای زیادی می‌دیدیم. همچنین تهران حضور پر رنگی نسبت به دیگر استان‌های کشور در جشنواره داشت. اما امروزه می‌بینیم که رشد تئاتر شهرستان‌ها نسبت به تهران بیشتر شده است. محتوا و تکنیک تئاتر شهرستا‌ن‌ها برابر و گاهی فراتر از تئاتر تهران است. چرا که تئاتر تهران به گیشه وابسته شده و برای حفظ گیشه تنها سرگرم کردن و خنداندن مردم را هدف قرار می‌دهد. البته از عموم تئاتر شهرستان‌ها هم به خوبی خبر ندارم. اما آنچه در این جشنواره شاهد هستیم، فعالیت خوب و تلاش ارزشمند تئاتر شهرستان‌هاست. خلاقیت‌های خوب و تحسین برانگیزی از هنرمندان تئاتر استانی در کارگردانی، بازیگری، نویسندگی، موسیقی و نور و عناصر دیگر نمایشی که به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود. باید از جهات گفته شده به هنرمندان تئاتر استانی از جمله اصفهان تبریک گفت.

بروجردی در مورد مهاجرت گروه‌های نمایشی پس از کسب موفقیت و معرفی در سطح کشوری به تهران گفت: متاسفانه این اتفاق نامبارکی برای تئاتر کشور است. این فکر با هدف دستیابی و پیشرفت بیشتر انجام می‌گیرد. اما به طور معمول این مهم محقق نخواهد شد. در حال حاضر در پردیس تئاتر تهران نمایش‌های بسیاری از شهرستان‌ها برای اجرا حضور می‌یابند که خیلی هم در کار خود موفق هستند. اما با مشکلاتی در تهران روبه‌رو می‌شوند که ادامه کار را برای آنان سخت می‌کند. چرا که شناختی نسبت به زندگی در تهران و سختی‌های خاص خودش ندارند.

وی در ادامه افزود: به عقیده من، ما باید به صورت شخصی محور یک جریان یا اتفاق روی زمین باشیم. این به معنای خودخواهی نیست. بلکه به معنای این است که ما می‎توانیم در کار خود آنچنان خوب و موفق باشیم که به جای حضور ما در تهران و اجرای نمایش در سالن‌های آنجا، مردم و هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر برای تماشای نمایش ما به شهرستان بیایند و ما به همراه توانایی‌های خودمان به جای امکانات و شلوغی شهری همانند تهران محور فعالیت‌ها قرار گیریم. هنرمندان تئاتر شهرستانی باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند برای مطرح شدن به جای چنگ اندازی به دیگران روی پای خود بایستند و کاری کنند تا دیگران محتاج آن ها شوند. کما اینکه در مواردی این اتفاق صورت گرفته است. هنرمندان تئاتر باید استان خود را پایگاه اصلی فعالیت‌های خویش قرار دهند.

این کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس نام‌آشنای کشور در مورد حمایت اکثر نمایش‌های شهرستانی و تهرانی گفت: در تهران هم بسیاری از نمایش‌ها حمایت نمی‌شود و به همین دلیل به گیشه روی آورده‌اند و صرفا جنبه درآمدزایی پیدا کرده است. حمایت نکردن از آثار از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به نوعی به سود تئاتر کشور است. زیرا هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر تکلیف خود را بدانند. البته نمایش‌هایی صرفا جهت خندیدن و درآودزایی یک گذر است تا ما محور اصلی خود را به عنوان هنرمند پیدا و در آن قرار گیریم.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *