راه‌اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی

14:15 - 24 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۹۱۸
کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از راه‌اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
راه‌اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانیبه گزارش گروه جامعه ، خدیجه امامی، کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی این پژوهشگاه، در نشست تخصصی حجاب و عفاف گفت: پوشاک اقوام ایرانی با توجه به کاربرد و سپس براساس شرایط مذهبی و اقلیمی انتخاب و با هنر‌های دستی مانند سوزن‌دوزی و پولک‌دوزی تزیین شده است.

وی با اشاره به اینکه پوشاک فقط به تن‌پوش محدود نیست، گفت: پوشاک یک مجموعه شامل سرپوش، تن‌پوش و پاپوش است.

امامی راحتی و گشادی را از ویژگی‌های پوشاک اقوام ایرانی عنوان کرد و گفت: پوشاک اقوام ایرانی نه‌تن‌ها بسیار زیباست بلکه از منابع داخلی و طبیعی تهیه شده است.

امامی در ادامه به تنوع پوشاک در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: پوشاک براساس جنسیت و رده سنی متفاوت است؛ به‌طور مثال، پوشاک سالمندان نه‌تن‌ها در رنگ بلکه در الگوی دوخت نیز متفاوت با پوشاک جوانان است.

این کارشناس پوشاک ایرانی را پوششی نجیب و کامل و چشم‌نواز عنوان کرد و با ابراز تأسف از این‌که در چند دهه اخیر توجه به لباس‌های سنتی بیشتر جنبه تبلیغاتی پیداکرده است، گفت: در بسیاری از فروشگاه‌ها شاهد وجود کار‌های بسیار ناشیانه و ابتدایی از لباس‌های سنتی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه روزآمد کردن پوشاک سنتی یکی از موضوعات مهم فرهنگی است گفت: «به‌طور حتم، نمی‌توان لباس قدیمی را به همان شکل اولیه احیا کرد، اما می‌توان از عناصر این لباس‌ها در پوشاک امروزی بهره برد.»

امامی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های پژوهشکده مردم‌شناسی درزمینه گردآوری پوشاک اقوام ایرانی از سال ۱۳۷۶ اشاره کرد و افزود: «متأسفانه ما فضای مناسب و کافی برای نمایش و حتی نگه‌داری این پوشاک‌ها در اختیار نداریم؛ هرچند با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت تا حدودی این پوشاک‌ها احیا شده‌اند.»

وی یکی از معانی بازشناسی فرهنگ ایرانی‌اسلامی اقوام مختلف کشور را فرهنگ حجاب دانست و افزود: «بااین‌حال، حجاب تنها به پوشش ظاهری خلاصه نمی‌شود بلکه حجاب باید در تفکر، رفتار و گفتار باشد و در آخرین مرحله حجاب باید در پوشش نمود پیدا کند و این امر باعث می‌شود زندگی مردان و زنان ایرانی سرشار از آرامش و صلح و دوستی باقی بماند.»

نگاه باستان‌شناختی به حجاب و عفاف

در ادامه این نشست عبدالکریم شادمهر، معاون اداری، مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نیز گفت: «پژوهش‌های این حوزه با سایر حوزه‌ها دارای تفاوت ماهوی است، چراکه نگاه به موضوعات مختلف اعم از حجاب و عفاف در این حوزه باید باستان‌شناختی باشد و با توجه به گذشته، پژوهش و مستندنگاری و نتایج آن معرفی شود.»

وی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف گفت: از دوره عیلامی، بحث پوشش در ایران مطرح بوده و بعد از ورود اسلام هم از آن استقبال شده است.

به‌گفته شادمهر، براساس پژوهش‌های انجام‌شده، مردان و زنان در دوران پیش‌ازتاریخی پوشش کاملی داشته‌اند و فطرت و اصالت زن نقشی مهم در جامعه داشته است.

وی افزود: برای مرکز نوآوری پژوهشگاه قرار است دو رویداد برگزار شود و در یکی از این دو رویداد که کاربست نتایج پژوهشی خواهد بود، مبحث پوشاک با رویکرد هویت ملی و ایرانی را خواهیم داشت.

معاون اداری، مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره رویداد دوم گفت: «این رویداد تحت‌عنوان ”پوشاک با رویکرد هویت اسلامی‌ایرانی“ برگزار خواهد شد.

وی مد را از نظر آماری یک شاخص مرکزی دانست و گفت:هر اتفاقی که فراوانی بیشتری داشته باشد مد است و ما در بحث پوشاک چنین نگاهی نخواهیم داشت.

شادمهر در ادامه به اهمیت نسبت جنسیت در مطالعات مختلف اعم از مطالعات جمعیت‌شناسی اشاره کرد و گفت: نسبت جنسیتی ۱.۰۵ است؛ به‌عبارت دیگر، به‌ازای هر ۱۰۵ مرد ۱۰۰ زن در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به حضور فعال زنان در جامعه گفت:خانم‌ها نقش بسیار سنگینی برعهده دارند و زمانی که به‌عنوان الگوی ایرانی‌اسلامی صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که پوشش ریشه تاریخی دارد و باید تلاش کنیم خودمان باشیم.

معاون اداری، مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با بیان اینکه در بحث مد نگاه‌ها به خارج از مرزهاست، تأکید کرد: این در حالی است که با توجه به یافته‌ها آن‌ها باید به ما نگاه کنند.
انتهای پیام/ 

برچسب ها: پژوهش ها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *