رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی در سطح قوه قضائیه طی سال‌های اخیر رو به افزایش است

12:36 - 22 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۴۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: رشد برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی در سطح قوه قضائیه طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و نتایج خوبی به همراه داشته است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ هاشم کارگر در جلسه مسئولین فرهنگی حوزه‌های ستادی، معاونت‌ها و دستگاه‌های وابسته به قوه قضائیه که با حضور معاون فرهنگ دینی وسازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه و به میزبانی سازمان ثبت اسناد برگزار شد، طی سخنانی به اهمیت مقوله فرهنگ در ابعاد مختلف جامعه پرداخت و گفت:تأثیر گذاری فرهنگ بر عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و تغییر و تحول در این عرصه‌ها امری انکارناپذیر است و غفلت از توسعه و ترویج مباحث فرهنگی و شناخت آسیب‌ها و کاستی‌ها خسارات زیادی در جامعه بر جای می‌گذارد.

وی گفت:: رهبر معظم انقلاب در حوزه مباحث فرهنگی و رشد و تعالی فرهنگ ایرانی- اسلامی همواره تأکید داشته اند و در برهه‌هایی این موارد به عنوان هشدار و دغدغه ایشان تحت عنوان "تهاجم فرهنگی" و "جنگ نرم" اظهار شده است و این نشان از اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه به عنوان زیربنای مهم و اهمال ناپذیر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی نیز بر شالوده و بینان فرهنگ استوار شده و در تمامی عرصه‌ها و تحولات ایجاد شده، تأثیرات فرهنگی که از باور‌های دینی و آموزه‌های اخلاقی نشأت گرفته است، همواره نقش مهمی ایفا کرده است.

وی تدبیر ارزشمند ریاست قوه قضائیه مبنی بر راه اندازی معاونت فرهنگی را طی سال‌های اخیر بسیار منشاء اثر و حائز اهمیت برشمرد و گفت:: آثار این تصمیم شایسته بر ابعاد مختلف کار دستگاه قضایی بسرعت در حال ظهور و بروز است و اقدامات مؤثر وچشمگیری به مرحله اجرا درآمده است.

معاون توسعه فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به قدمت بیش از یکصد ساله این سازمان اشاره کرد و گفت:: آن چه را که طی سال‌های اخیر در عرصه خدمات رسانی ثبتی از طریق تبدیل فرآیند‌های سنتی و دستی به فرآیند‌های سیستمی و نوین به وجود آمده است، در ابعاد مختلف حائز اهمیت وبیان است.

وی افزود: باور رسیدن به جایگاه کنونی در ذهن بسیاری از افراد آگاه و مرتبطین با محیط‌های کاری سازمان ثبت اسناد و املاک در گذشته بسیار سخت و غیر ممکن بود لکن با حسن تدبیرمدیریت عالی سازمان و اهتمام همه کارکنان، امروز این سازمان در زمره دستگاه‌های برتر در زمینه بهره گیری از دولت الکترونیک و کارآمد در عرصه خدمات رسانی نوین در کشور شناخته می‌شود.

کارگر افزود: در چنین شرایطی که به استاندارد‌های منطقی در ارتباط با محیط کار، کارکنان و فرآیند‌های کاری نزدیک شده ایم، زمینه انجام فعالیت‌های فرهنگی و رشد و تعالی کارکنان وخانواده آنان بیش از هر زمانی فراهم گردیده و بدون شک با نتایج خوبی نیز همراه خواهد بود.

وی در خصوص آثار تغییرات بعمل آمده در فرآیند‌های خدمات رسانی ثبتی به مردم و ارتباط آن با مباحث فرهنگی گفت: یکی از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت وقایع ازدواج و طلاق در کشور است که در گذشته تنها به ثبت این وقایع و ارسال گواهی به ثبت احوال اکتفا شده بود لکن امروز با بهره گیری از سامانه الکترونیکی و ارتباط سیستمی با محاکم قضایی خانواده در کل کشور، علت اصلی طلاق نیز در سامانه درج می‌گردد و بدون شک بررسی آماری و تحلیل دقیق این موارد می‌تواند نقش مهمی در تصمیم سازی و برنامه ریزی برای کاهش طلاق و استحکام بینان خانواده ایفا نماید و در حقیقت این یک اقدام فرهنگی ملی به شمار می‌آید.

وی گفت:: در این زمینه و برابر مقررات، آماده ارائه این اطلاعات به نهاد‌های متولی و حوزه‌های صیانت از خانواده هستیم تا در این راستا با دقت و سرعت به توفیقات بیشتری نائل شوند.

کارگر به گوشه‌ای از اقدامات فرهنگی در سازمان ثبت اسناد واملاک کشور اشاره کرد و گفت:: تعامل و همکاری با معاونت فرهنگی و مشارکت در برنامه‌های ابلاغی آن معاونت، بهره گیری ازظرفیت‌های آموزشی برای آگاه سازی و تبیین مسایل مرتبط با خانواده و فرزندان از طریق سمینار‌ها وبا دعوت از اساتید دانشگاه، توجه به تعالی فرهنگ سازمانی و رشد و شناخت شخصیت کارکنان با برنامه‌های آموزشی، توجه به امر نماز و پیش نیاز‌های سخت افزاری آن در سطح سازمان، برپایی مراسم و برنامه‌های مناسبتی، ورزشی، قرآنی، مسابقات و تبلیغات از جمله این اقدامات بوده است.

معاون فرهنگ دینی وسازمانی معاونت فرهگی قوه قضائیه نیز طی سخنانی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را از ارکان و مجموعه‌های قوه قضائیه در حوزه ارتباط با مردم و با گستره‌ی خدمات رسانی وسیع توصیف کرد که طی سنوات اخیر شاهد تغییرات زیربنایی برای رسیدن به نقطه مطلوب بوده است.

حجت الاسلام معصومی لاری در تشریح برنامه‌های اولویتی معاونت فرهنگی قوه قضائیه طی سال جاری گفت: اهتمام ویژه به مباحث مرتبط با قرآن اعم از برپایی شایسته مسابقات قرآن کارکنان، برپایی دوره‌های آموزشی مرتبط با قرائت و تعمیق بخشی مفاهیم آیات کتاب وحی از جمله این برنامه هاست.

وی افزود: اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی، بهره گیری بیشتر از ظرفیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی بیرون از قوه قضائیه، اجرای برنامه آموزشی و ترویجی برای کارکنان پیرامون مباحث مرتبط با " مهدویت " با همکاری مرکز مهدویت قم، گسترش فعالیت‌های تبلیغی و فضاسازی فرهنگی در سطح قوه قضائیه از طریق چاپ و نشر پوستر و سایر اقلام تبلیغات محیطی، تکمیل طرح راه اندازی هسته‌های جهادی فرهنگی در سطح قوه قضائیه که از سال قبل آغاز شده است، تمرکز و توجه بر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی پیرامون " بصیرت افزایی " و پاسداشت مبانی و مناسبت‌های انقلاب اسلامی از جمله سر فصل‌های اصلی برنامه‌های معاونت فرهنگی قوه قضائیه در سال ۹۶ می‌باشد.

حجت الاسلام معصومی نقش همه مدیران، کارکنان و به ویژه مسئولین فرهنگی را در سطح قوه قضائیه و دستگاه‌های وابسته در به ثمر رسیدن این برنامه‌ها بسیار حائز اهمیت برشمرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *