بهره برداری از جدیدترین توربین گازی/ افزایش ۲۵ درصدی قدرت نیروگاه ها با فناوری جدید

11:55 - 19 تير 1396
کد خبر: ۳۲۷۳۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل مپنا گفت: ساخت توربین گازی یک موفقیت علمی محسوب می شود که به وسیله آن ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت تولید افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ، عباس علی آبادی در نشست خبری در ارتباط با بهره برداری از جدیدترین توربین گازی گروه مپنا اظهار کرد: بهره برداری از این توربین از اهمیت بالایی برخوردار است و یک موفقیت علمی محسوب می شود.

وی افزود: محصولی که قرار است به بهره برداری برسد به عنوان یکی از پیشرفته ترین تجهیزات صنعتی است که بسیار کاربرد دارد و منحصر به فرد است.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه این محصول نتیجه فکر و اراده ایرانی است گفت: توانسته ایم پتانسیل های جهانی را شناسایی کنیم و ایده ها راتجمیع کرده و محصولی بسازیم که می تواند پاسخی به نیازهای جدی کشور باشد.

علی آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: می توانیم این نوید را بدهیم که به وسیله این فناوری در فاصله زمانی کوتاه بدون اینکه بخواهیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم ۲۰ تا ۲۵ درصد به قدرت عملی نیروگاه ها افزوده شود.

وی افزود: با استفاده از این توربین می توان به طور قابل توجهی راندمان را افزایش داد و از طریق آن باعث تولید ثروت در کشور شد.

مدیرعامل مپنا با اشاره به عرضه این محصول در سطح جهانی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۱۲ توربین گازی جدید در مسیر عراق است و این قرار داد حدود ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار هزینه این قرار داد بوده است.

علی آبادی با بیان اینکه این محصول در آزمون ها و آزمایش های مختلف سربلند بوده خاطرنشان کرد: این محقول در سطح جهانی نیز مورد آزمون قرار گرفته و موفق بوده است.

وی یکی از مزایای استفاده از توربین های گازی جدید را کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای بیان کرد و گفت: از طریق هر واحد توربین جدید، سالانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

مدیرعامل مپنا در ادامه افزود: از دیگر مزایای استفاده از این توربین می توان به افزایش ۲درصدی راندمان سیکل ساده و افزایش ۵ درصدی در سیکل ترکیبی اشاره کرد که رقم مناسبی است.

علی آبادی به افزایش ۲۸ مگاواتی توان تولید با استفاده از این توربین ها اشاره کرد و گفت: با ارتقا توربین های قدیمی توان تولید به ۱۸۵ مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به تکنولوژی ساخت این توربین اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه مراحل طراحی، ساخت، مونتاژ، نصب و راه اندازی توربین های map2b به طور کانل در داخل کشور انجام می شود با قیمت مناسبی به مشتریان عرضه خواهد شد.

مدیرعامل مپنا در ادامه به وضعیت رقابت این محصول در بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: نمونه مشابه این محصول درحال حاضر در بازارهای خارجی وجود دارد اما قیمت مناسب این محصول توان رقابت را با نمونه های خارجی فراهم خواهد کرد.


علی آبادی در ارتباط با هزینه سرمایه گذاری در این محصول تولیدی گفت: هزینه های تحقیق و توسعه با توجه به اینکه در شرکت ها و مجموعه های وابسته به طور غیرمستقیم سرمایه گذاری شده باید دقیق اعلام شود اما حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش شرکت مپنا برآورد شده است.

وی افزود: حدود 5 سال کار عملی برروی این فناوری انجام شده است و ازجنبه اقتصادی برای کشور در راستای افرزایش راندمان نیروگاه‌ها باصرفه ترین کار محسوب می شود.

مدیرعامل مپنا در ادامه به صرفه جویی ارزی در راستای راه اندازی توربین های جدید اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه این محصول به طور کامل در داخل کشور تولید می شود در حقیقت گردش منابع داخلی را به همراه خواهد داشت.

علی آبادی با اشاره به راه اندازی این فناوری در داخل کشور گفت: درحال حاضر این فناوری در شهر پرند نصب شده است.

وی در ارتباط با زمان ساخت و تحویل این توربین گازی اظهار کرد: در هرسال امکان تولید 40 توربین امکان پذیر است و  هر 45 روز یک بار می توان توربین قدیمی را به توربین گازی جدید به روزرسانی کرد.

مدیرعامل مپنا در ارتباط با میزان تولید تا پایان سال افزود: با توجه به تعداد و سن واحدها هیچ محدودیتی در بروزرسانی توربین ها وجود ندارد و این امکان وجود دارد که تا پایان سال 20 تا 30 نیروگاه به روز شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *