ورود "نظامیان هندی" به منطقه مورد اختلاف خلاف قوانین بین المللی است

19:30 - 14 تير 1396
کد خبر: ۳۲۵۶۳۲
وزارت خارجه چین ضمن هشدار به دهلی اعلام کرد که ورود نظامیان هندی به منطقه سیکیم بر خلاف قوانین بین المللی است.
ورود به گزارش سرویس بین الملل به نقل از روزنامه پاکستان، تنش مرزی بین هند و چین از اوایل هفته جاری به دنبال نفوذ نیروهای هندی به خاک چین در مخالفت با ساخت جاده مرزی توسط نظامیان چینی در منطقه راهبردی «دوکلم» آغاز شد.
 
پس از این اقدام هند، چین نیز اقدام به افزایش هزاران نظامی در مناطق مرزی سیکیم کرد و تاکنون گفتگوها بین فرماندهان ارتش هند و چین به نتیجه نرسیده و هیچ یک از نیروهای چینی و هندی حاضر به عقب نشینی از این منطقه  نشده اند.
 
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز سه شنبه گذشته اعلام کرد به دلیل عبور سربازان و تانک های هندی از منطقه مرزی سیکیم در مرز دو کشور، چین نیز تدابیر مقابله جویانه و لازم را اتخاذ و هشدارهای لازم را به هندوستان داده است.
 
 وزارت خارجه چین امروز نیز مجددا ضمن هشدار به هند برای خروج نیروهای خود از منطقه سیکیم اعلام کرد که این منطقه بخشی از خاک چین است و ورود نظامیان هند به این منطقه بر خلاف قوانین بین المللی است.
 
پکن در ادامه گفت که حدود مرزهای سیکیم طبق معاهده ۱۹۸۰ بین هند و بریتانیا مقرر شد و تمام دولت های ایالتی هند نیز آن را قبول کردند، بنابراین اگر هند به خاک چین تجاوز کند مسئولیت عواقب بعدی این اقدام به عهده خود دهلی خواهد بود.
 
لازم به ذکر است که چین، بوتان و هند در مناطقی به وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع دچار اختلاف هستند، یکی از این مناطق دوکلم یا «دونگ لانگ» است که تنش کنونی در آن بوقوع پیوسته است.
 
چین در نظر دارد با ساخت جاده در دوکلم امکان دسترسی به مناطق مرزی بوتان و هند را تسهیل کند. این اقدام چین با واکنش و مخالفت شدید هند مواجه شده است، مقامات هندی نگران ادعاهای ارضی چین در منطقه دوکلم هستد.
 
چین در دو دهه گذشته بوتان را برای واگذاری منطقه دوکلم به این کشور تحت فشار قرار داده است. پکن اعلام کرده است حاضر است به جای دوکلم دره های «جکورلونگ» و «پاسملونگ» در شمال بوتان به وسعت ۴۹۵ کیلومتر مربع را به این کشور واگذار کند.
 
هند به شدت نگران اقدامات نظامی چین در دوکلم است زیرا این منطقه به کریدور بسیار حساس«سیلیگوری» هند متصل است، منطقه سیلیگوری یک نوار باریک در هند است که شمال شرق را به دیگر مناطق این کشور متصل می کند.
 
هند به طور مداوم مواضع دفاعی خود را در این منطقه با هدف مقابله با چین گسترش داده است.
 
چین نیز در سال های اخیر چندین جاده از تبت به سوی مرز های بوتان احداث و خط آهن خود را در این منطقه گسترش داده است.
 
 گفتنی است که چین و هند توافقنامه همکاری نظامی مرزی با هدف جلوگیری از رویارویی نظامی در امتداد خطوط واقعی مرزی با هم امضا کرده اند، بر اساس این توافقنامه، نیروهای دو کشور باید با خویشتنداری از رویارویی نظامی در مناطق مرزی مانند بخش هایی از ایالت «آرناچال پرادش» جلوگیری کنند.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *