رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد از کم کاری دستگاه‌ها در ارائه اسنادشان به سازمان ثبت/ اختصاص بودجه طرح کاداستر به هلال احمر پنج ساله بودن اجرای آن را به تعویق انداخت

12:47 - 03 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۳۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دستگاه‌هایی که باید اسناد خود را به سازمان ثبت ارایه می‌دادند تاکنون همه آن‌ را تحویل ما نداده‌اند.
رئیس سازمان ثبتبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، تویسرکانی معاون  رئیس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح اداره ثبت لویزان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی براینکه تا حالا فرصت اجرای طرح کاداستر تمام شده؛ چه اقداماتی برای آن شده و این طرح چقدر بودجه دارد، گفت: کاداستر در سال 93 در قالب طرح در مجلس مطرح شد و سال 94 اجرایی شد و بنا بود ظرف 5 سال کل کشور تحت پوشش این طرح دراید و درآمد ناشی از این طرح صرف این طرح شود.

وی افزود: مطابق طرح کاداستر سازمان‌ها متعهد شده بودند تا اسناد و نقشه های مربوط به خود را ظرف دو سال به سازمان ثبت بفرستند؛ اما بعد از گذشت یکسال که از اجرایی شدن آن گذشت، متاسفانه 42 درصد منابع اختصاصی ما حذف شد و در اختیار هلال احمر قرار گرفت که پنج ساله بودن اجرای کاداستر به تعویق خواهد افتاد.

تویسرکانی همچنین تصریح کرد:دستگاه‌هایی که باید اسناد خود را به ثبت ارایه می‌دادند تا کنون همه آنرا تحویل ما ندادند. منابع لازم را پیگیری می‌کنیم و امیدوارم اراده باشد تا این طرح اجرا شود و با دستگاه مختلف در حال رایزنی هستیم تا موانع مرتفع گردد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در رابطه با جدایی سازمان ثبت از قوه قضاییه گفت: ثبت از 106سال قبل در کنار دادگاه ایجاد شد و از همان ابتدا ثبت اسناد جز تفکیک ناپذیر از قوه‌قضاییه بود نقش سازمان ثبت نقش انکار ناپذیر است.

وی افزود: امروز 1500 نفر از قضات کشور با سازمان ثبت همکاری می‌کنند همواره مدیریت ثبت با قضات عالی رتبه بوده از لحاظ عملکردی ثبت نشان داده پیشرو فعال است طبعا هیچ دلیلی توجیهی ندارد که حرکت پویا سازمان را به هم بزنیم و از حرکت باز  بداریم.

تویسرکانی اظهار امیدواری کرد: بگذاریم این بخش به کار خود ادامه دهد اگر توانی هست معطوف به دستگاه هایی کنند تا مشکلات را حل کنند. 

وی تصریح کرد: یک بخشی از نیروی انسانی سازمان در بیش از 7000 دفترخانه و  430 واحد ثبتی کار دفتر نویسی و خلاصه نویسی از دفاتر اسناد رسمی و مالکیت  را انجام می‌دادند. 10000 نیرو در دفتر اسناد رسمی  و 1300 نفر  در اداره ثبت دفتر  نویسی می‌کردند که اینها با حذف دفاتر دست نویس در بخش دیگری فعال شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: تلاش‌های بعضی دستگاه‌ها صورت دادند بطور مثال وزارت نیرو برای تهیه نقشه بستر و حریم رودخانه کارهایی انجام داد. سازمان جنگل‌ها تلاش های صورت داده است؛ اما بیش از 50 درصد نقشه‌های دقیق خود را در اختیار سازمان ثبت نداده است و در سازمان اوقاف تلاش خوبی شده است. همچنین سازمان محیط زیست بخشی از کارش باقی مانده تا سند مناطق حفاظت شده تهیه شود و بخشی از کار وزارت راه و شهرسازی مانده است که امیدوارم با جدیت بیشتری ادامه یابد.

 تویسرکانی گفت: در حال حاضر در تهران 13 واحد ثبتی را به 16 واحد ارتقا دادیم و حداقل باید 20 واحد ثبتی داشته باشیم، ما کمبود ساختمان و مکان اداری داریم در حال رایزنی هستیم و اگر این مشکل حل شود مشکلات زیادی مرتفع می‌گردد.

وی افزود: ما مشکل کمبود نیروی انسانی داریم، رایزنی صورت گرفته است تا مشکلات حل شود در حال حاضر سازمان ثبت قریب به 13000 نیروی انسانی دارد و حسب تشکیلات مصوب احتیاج به 17000 نفر داریم و حداقل 4000 نیروی جدید می‌خواهیم.  

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان‌هایی هستند که اداره ثبت ندارند، چون نیرو انسانی و منابع نداریم اگر  بتوانیم نیرو انسانی متناسب با تشکیلات داشته باشیم انشالله وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد , امروز در زمینه تحول در صدر دستگاه اجرایی هستیم.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *