مصرف بی‌رویه کود شیمیایی زمینه‌ساز بروز انواع بیماری است

12:18 - 29 خرداد 1396
کد خبر: ۳۲۰۵۷۰
یک دکترای اکولوژی گیاهان زراعی گفت: مصرف بی‌رویه کود شیمیایی در زمین ‎‌های زراعی زمینه‌ساز بروز انواع بیماری در انسان است.
سم و کودبه گزارش گروه فضای مجازی ، یک دکترای اکولوژی گیاهان زراعی گفت: مصرف بی‌رویه کود شیمیایی در زمین ‎‌های زراعی زمینه‌ساز بروز انواع بیماری در انسان است.

حسین پورهادیان اظهار کرد: استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی باعث می‌شود که عملکرد محصولات کشاورزی بالا رود و محصول بیشتری در مزارع تولید شود.

وی اضافه کرد: میزان استفاده از سموم کشاورزی رنج و استاندارد خاصی دارد و زیاده‌روی در مصرف مشکلاتی را از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی به دنبال خواهد داشت.

پورهادیان ادامه داد: مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی باعث می‌شود که تعادل اکولوژی به هم بریزد و در نهایت یک سری از موجودات از بین رفته و سیستم بدن انسان نیز با مشکلاتی روبرو شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد سموم و کود شیمیایی نیتروژن‎ دار زمینه‌ساز بروز انواع بیماری ازجمله سرطان در بدن انسان است. استفاده از کودهای نیترات‌دار در اراضی کشاورزی باعث بروز سرطان گوارش و سایر اختلالات در بدن می‌شود. این کود‌ها بعد از ۱۵ سال نیز می‌توانند روی بدن انسان اثر بگذارند.

این دکترای اکولوژی گیاهان زراعی گفت: در ایران استفاده از کودهای نیترات‌دار شایع است و به همین خاطر سرطان در نواحی شمالی کشور شیوع بیشتری دارد.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی اظهار کرد: کاشت هر بذر متناسب با شرایط اقلیمی سبب می‌شود که از این سموم کمتر استفاده شود؛ به عنوان مثال در استانی مانند لرستان با شرایط آب و هوایی خاص، کاشت گندم به‌صرفه‌تر از کاشت برنج است و کشاورز مجبور نمی‌شود برای رشد برنج از کودهای شیمیایی استفاده کند. باید روی مصرف کودهای شیمیایی جهاد کشاورزی کنترل داشته باشد و برای هرکدام از این سموم آستانه مصرفی درنظر گرفته شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: کاه و کلش را کشاورزان در زمین زراعی ر‌ها می‌کنند و یا آن‌ها را به آتش می‌کشند در حالی که انجام این اقدامات درست نیست.

وی افزود: کاه و کلش‌ها مواد آلی هستند که عناصر در آن‌ها تجمیع شده و باید به خاک برگردند چراکه باعث بهبود ساختمان خاک می‌شوند و در این صورت نفوذپذیری ریشه گیاه در آن بیشتر خواهد بود.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. 
 
منبع: ایسنا


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *