پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین/ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود/ افزایش یا کاهش فرار مغزها!؟

13:02 - 21 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۷۸۹۱
جزئیات صدور گواهینامه غذای ایرانی، جلوی فرار مغز‌ها را گرفتیم، علت ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها انسانی است و پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین آغاز شده است را در بسته جامعه امروز میران بخوانید.
به گزارش گروه فضای مجازی ، جزئیات صدور گواهینامه غذای ایرانی، جلوی فرار مغز‌ها را گرفتیم، علت ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها انسانی است و پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین آغاز شده است را در بسته جامعه امروز میران بخوانید.
 
جلوی فرار مغز‌ها را گرفتیم
 
ایلنا: محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره اظهارات برخی مبنی بر افزایش فرار مغز‌ها طی چند سال اخیر گفته که توانسته ایم نخبگان را ساماندهی کنیم و اتفاقاً در این زمینه ما فرآیند برعکس داشتیم، به این معنا که نخبگان و فارغ‌التحصیلان ایرانی پس از گذراندن دوره تحصیلی‌شان در خارج از کشور به وطن بازگشتند. ۱۰ تا ۱۵ درصد بورسیه‌هایی که به خارج از کشور رفته بودند به کشور بازگشته‌اند. بازگشت اشخاصی که بورسیه تحصیلی شده‌اند، قطعا با تاخیر رو به رو خواهد بود و این نادرست است که عنوان کنیم؛ فرار مغز‌ها صورت گرفته است. هنگامی می‌گوییم؛ فرار مغز‌ها صورت گرفته که شخصی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بورسیه شده و تا سه سال بعد از اتمام تحصیلات خود به کشور بازنگردد. بسیاری از دانشمندان ایرانی به کشور رفت‌وآمد می‌کنند و می‌توانم بگویم ۱۴۰۰ مورد در این زمینه طی سه سال گذشته اتفاق افتاده است. دولت یازدهم تلاش خوبی برای استفاده از مغز‌ها داشته و تاکنون هم در این امر موفق بوده است.
 
پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین/ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود/ افزایش یا کاهش فرار مغزها!؟

برای نخستین بار در کشور؛ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود
 
تسنیم: مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور با تشریح چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با محوریت مهمان‌نوازی ایرانی و اسلامی از صدور گواهینامه غذای ایرانی برای نخستین بار در کشور خبر داد. در سه دوره گذشته این جشنواره اهدافی تعریف کردیم تا به‌صورت نوپا بین مردم و تصمیم‌گیران ارتباط برقرار شود و به‌صورت هنری در چهار حوزه فیلم، عکس، خاطره نویسی و ارائه ایده این جشنواره برگزار شود. در هر دوره محوریت با یکی از اهداف مهم گردشگری کشور است که این دوره جشنواره بر محور مهمان‌نوازی ایرانی و اسلامی متمرکز شده است. در دوره سوم نشان گردشگری حلال را رونمایی کردیم. در دوره چهارم این جشنواره نیز عنصر مهم مهمان‌نوازی که سفره غذا است، گواهینامه خوراک و غذای ایرانی را رونمایی خواهیم کرد تا مؤلفه گردشگری غذا را که در سال گذشته نیز با برگزاری جشنواره‌های مختلف در استانهای متعدد به آن پرداخته شده بود بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
 
پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین/ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود/ افزایش یا کاهش فرار مغزها!؟

پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین آغاز شد
 
ایرنا: علی مهاجری مسئول پروژه مقاوم‌سازی مناره حرم مطهر امامین جوادین (ع) گفت که یکی از چهار گلدسته تاریخی حرم مطهر امامین جوادین (ع) به دلیل بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی طی سال‌های طولانی و نشست زمین، کج شده و در خطر سقوط قرار گرفته است. میزان نشست پی مناره شرقی باب‌المراد حرم مطهر به حدی رسیده که از نظر مهندسی، خطوط قرمز را رد کرده است و خطر سقوط این مناره تاریخی که سازه‌ای بسیار سنگین است، دوگنبد حرم امام جواد و امام موسی کاظم (ع) را تهدید می‌کند. تولیت آستان مقدس امامین جوادین به دنبال یافتن گروه متخصصی برای مهار این مناره از خطر سقوط و اجرای طرح مقاوم سازی آن بود که با دیدن توانمندی مهندسان ایرانی در اجرای طرح مقاوم‌سازی و تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) از ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اجرای این پروژه مهندسی بسیار پیچیده درخواست کمک کرد. مذاکرات فنی با حضور نمایندگان تولیت آستان امامین جوادین (ع) و گروه مشاوران پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در شهرهای کربلا، نجف و ... برگزار شد که در نهایت پیشنهاد تیم مشاورین کربلا با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات کرمان پذیرفته شد. بررسی‌های فنی و مهندسی نشان می‌دهد که به علت سست بودن بستر مناره، خطر ریزش آن در حین انجام پروژه جدی است و، چون می‌خواهیم اصل مناره به علت تاریخی و سنتی بودن آن حفظ شود، تصمیم گرفته شد تا با ساخت سازه پوششی «ساپورت»، کار مقاوم سازی را انجام دهیم. مهندسان مجرب ستاد بازسازی عتبات عالیات هم اکنون در حال انجام مطالعات و عملیات «ژئوتکنیکی» هستند. فرآیند تجهیز کارگاه که ۲۵ درصد از کل کار است، شروع شده است و در حال آماده کردن نیروی متخصص، نقشه‌بردار و خرید و انتقال مواد و ابزار مورد نیاز هستیم. در حال حاضر زمین برای تجهیز کارگاه و استقرار نیرو، تحویل شده است و همچنین تیم نقشه‌بردار در حال کار و نقشه‌برداری است و به زودی یک گروه ژئوتکنیکال به درخواست پرفسور قهرمان، معروف به پدر خاک ایران با تیم و تکنیک به محل خواهند رفت و آخرین ریز اطلاعات در مجموعه منهای صفر و آخرین وضعیت خاک و زمین نهایی می‌شود.
 
پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین/ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود/ افزایش یا کاهش فرار مغزها!؟

علت ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها «انسانی» است

ایسنا: سرهنگ قاسم سبزعلی می گوید که از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ مورد آتش‌سوزی داشتیم که بیشتر در استان‌های زاگرسی کشور اتفاق افتاد و بین پنج تا ۱۰ هکتار در مناطق زاگرسی حریق صورت گرفت. چند مورد آتش‌سوزی کوتاه نیز در استان گلستان به دلیل شرایط توپوگرافی و گرمای هوا در این منطقه رخ داد. افزون براین استان‌های خوزستان، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد به صورت نوبه‌ای دچار حریق شدند که با حضور نیرو‌ها اطفاء صورت گرفت. ۱۶ میلیون هکتار وسعت جنگل‌ها و ۸۲ میلیون وسعت مراتع در سطح کشور است که تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها قرار دارد. حدود ۶۰ درصد عرصه‌های کشور را جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهند. این وسعت سرزمین برای حفاظت به تجهیزات بسیار زیادی احتیاج دارد. در مراتع سرعت حرکت حریق بسیار بالا است، چون هنگام وقوع آتش‌سوزی با کوچکترین باد در سطح مراتع، هکتار‌ها مرتع طعمه حریق می‌شود. چندین عامل در این موضوع اثرگذار است، اما ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد، نزدیک به ۶۰ درصد این وقایع سهوی اتفاق می‌افتد و حدود ۴۰ درصد نیز عمدی است که به دلایلی، چون اهداف قومی- قبیله‌ای یا تصرفات غیرمجاز زمین صورت می‌گیرد. این موارد شناسایی شده‌اند و به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. یعنی ۶۰ درصد حریق‌ها با منشا انسانی، سهوی است. با آغاز فصل تابستان و ایام تعطیلات مدارس و افزایش مسافرت و گردشگری، مناطق مرتعی کشور به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار می‌گیرد.

پیچیده‌ترین طرح مهندسی عتبات در کاظمین/ گواهینامه غذای ایرانی صادر می‌شود/ افزایش یا کاهش فرار مغزها!؟ 
 


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *