آمریکا هیچ کمکی به تامین امنیت "افغانستان" نکرده است

8:02 - 23 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۷۸۱۱
کارشناس سیاسی افغانستان گفت: آمریکا تاکنون هیچ گام عملی برای اجرای مفاد پیمان امنیتی با افغانستان برنداشته و هیچ کمکی به تامین امنیت این کشور نکرده است.
آمریکا هیچ کمکی به تامین امنیت به گزارش سرویس بین الملل لیاقت علی امینی کارشناس سیاسی افغان با اشاره به تاکید مردم و برخی نمایندگان پارلمان افغانستان بر لغو پیمان امنیتی کابل و واشنگتن اظهار داشت: این پیمان در اولین روز کاری دولت وحدت ملی افغانستان به امضا رسید که نشان دهنده همکاری بین دو کشور بویژه در زمینه تامین امنیت بود.
 
وی افزود: بر اساس این پیمان، آمریکا به عنوان یک همکار استراتژیک با افغانستان بویژه در تامین امنیت باید با این کشور همکاری می کرد اما با گذشت حدود دو و نیم سال از دولت وحدت ملی، آمریکا هیچ گام عملی برای اجرای مفاد این پیمان بر نداشته است.
 
وی افزود: طی این مدت شاهد تجاوز نظامی پاکستان به خاک افغانستان بودیم چنانچه با حملات توپخانه ای، تمامیت ارضی افغانستان را به مخاطره انداخت اما امریکا هیچ واکنشی نشان نداد.
 
به گفته امینی علاوه بر آن حملات تروریستی کوچک و بزرگ زیادی از سوی سازمان آی اس آی  و بوسیله طالبان در افغانستان صورت گرفت و هزاران شهروند افغان به خاک و خون کشیده شدند که اسناد و مدارک آن هم به گفته مقامات افغان موجود است.
 
این صاحبنظر افغان در گفتگو با رادیو دری عنوان کرد که در چنین وضعیتی این سوال برای مردم افغانستان پیش می آید که معنای امضای پیمان امنیتی با امریکا چیست. اگر صرفاً بر روی کاغذ است چه سودی می تواند داشته باشد، و اگر این پیمان دارای جنبه عملی است پس چرا امریکا تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است.
 
این صاحبنظر افغان گفت: کارآیی این پیمان می توانست در این باشد که از مرزها و اراضی افغانستان در برابر تهدیدها حمایت مشترک صورت بگیرد و برای حفاظت جان شهروندان افغان اقدامات عملی روی دست گرفته شود اما تاکنون آمریکا در این زمینه همکاری نکرده و پس از حمله انفجاری دهم جوزا  در کابل این ذهنیت برای مردم افغانستان پیش آمده که این پیمان باید لغو شود.
 
امینی با اشاره به اظهارات حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان مبنی بر اینکه با همتای امریکایی خود در خصوص پیمان امنیتی نشست خواهد داشت، گفت: این وظیفه دولت افغانستان است که در این مورد با آمریکایی ها گفتگو کند زیرا اگر قرار باشد وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند لغو این پیمان بهتر است و حداقل دولت افغانستان از این ناحیه زیر سوال نخواهد بود.
 
وی افزود: آمریکا و متحدین غربی اش با سیاست مشخصی راجع به مسایل افغانستان نمی نگرند و با وجود توانایی و نیروهای زیادی که طی سال های گذشته در افغانستان داشتند، کار قابل توجهی برای تامین امنیت در این کشور انجام ندادند از اینرو مردم افغانستان به این نتیجه رسیده اند که آنان در برقراری صلح و امنیت در این کشور صداقت ندارند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *