رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از اختصاص محصولات آموزشی به کودکان تا تفسیر بیش از ۴۰ سوره قرآن/ دانشگاه‌ها با ارائه ۴۰۰ اثر در نمایشگاه قرآن حضور دارند

15:00 - 21 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۷۴۷۲
اختصاص محصولات آموزشی به کودکان و تفسیر بیش از ۴۰ سوره قرآن در این بخش و همچنین ارائه ۴۰۰ اثر در نمایشگاه قرآن از سوی دانشگاه ها، از بخش‌های قابل توجه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، از اتفاق‌های ویژه و درخور توجه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تمرکز ویژه بر جذب کودکان به سوی مفاهیم قرآنی است.

جذب کودکان و نوجوانان به سوی قرآن از راه‌های آموزشی مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از این راه‌ها اختصاص کتاب‌ها و محصولات فرهنگی هنری ویژه برای این رده سنی است به گونه‌ای که زبان آموزش در اینگونه آثار متناسب با فضای ذهنی آن‌ها طراحی شده است.

نمایشگاه قرآن

بیش از ٢٠٠ ناشر در نمایشگاه قرآن حضور دارند که بخشی از آن‌ها با اختصاص دادن کتاب‌های خود به کودکان و نوجوانان تلاش دارند آموزه‌های قرآنی را در اختیار این بخش از جامعه قرار دهند.

بخشی از کتاب‌ها و تکنیک‌های آموزشی ارائه شده در این بخش در راستای آموزش قرآن با شیوه‌های هنری و خلاقیت به کودکان طراحی شده است چنانکه تلاش می‌شود تا بچه‌ها از طریق بازی، نقاشی و قصه در صدد حفظ و یادگیری آیات برآیند و از این طریق یادگیری آیات قرآنی برایشان ساده و راحت‌تر شود.

یکی از غرفه‌ها در این بخش در صدد طراحی و تفسیر بیش از ٤٠ سوره قرآن برآمده است. از جمله این سوره‌ها می‌توان به سوره، عصر، توحید، کوثر، حمد، ناس، نصر، قدر، کافرون، عصر، قریش، ماعون و... اشاره کرد.

این غرفه‌ها از سوی کودکان و نوجوانان مورد استقبال قرار گرفته اند و هر روز بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می‌شود.

* حضور ١٣ دانشگاه کشور در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

دکتر رشید جعفر پور دبیر بخش دانشگاهی بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن در خصوص سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این بخش گفت: در این دوره از نمایشگاه مدیریت بخش دانشگاهی با وزارت علوم است و تعداد ١٣ دانشگاه در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

وی در همین راستا افزود: طی جلساتی که با دانشگاه‌های مختلف خصوصا دانشگاه تهران داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که از دانشگاه‌ها و ستادهای خود نظیر دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی و برخی نهاد‌ها و دانشگاه‌های دیگر نظیر دانشگاه دخترانه‌ الزهرا (س)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه مذاهب اسلامی و سازمان بسیج دانشجویی استفاده کنیم و قرار بر این شد که هر کدام غرفه‌ی مخصوص به خود را در نمایشگاه قرآن داشته باشند.

دبیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در رابطه با آثار ارائه شده در این غرفه‌ها گفت: این آثار که مجموعا نزدیک به ٤٠٠ اثر می‌شود، اکثرا شامل محصولات و صنایع هنری نظیر تابلو نقاشی‌ها و کارهای معرق است که استاید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف خصوصا دانشکده‌های فنی حرفه‌ای با محوریت موضوعات قرآن و عترت تولید کرده اند که منتخبی از برگزیده گان این آثار در جشنواره‌های مختلف قرآنی به نمایش در آمده است. همچنین در برخی از غرفه‌های کارگاه هایی تدارک دیده ایم که هنرمندان به صورت زنده به خلق آثار خود در زمینه‌های مختلف نقاشی و معرق و تذهیب می‌پردازند و بازدید کنندگان می‌توانند از نزدیک شاهد فرآیند هنری آن‌ها باشند.

وی همچنین به بخش مشاوره‌ی دانشجویی اشاره کرد که در غرفه‌ دانشگاه‌ها پیرامون موضوعاتی از قبیل: پایان نامه‌های قرآنی و بحث‌های سبک زندگی برگزار می‌شود و استقبال بازدیدکنندگان از این حیطه را بسیار خوب ارزیابی کرد.

نمایشگاه قرآن

جعفرپور با اشاره به برگزاری نشست‌های دانشگاهی یادآورد شد: هر کدام از این دانشگاه‌ها در حدود دو تا سه نشست تخصصی در حوزه‌ی قرآن و زندگی حول محورهایی نظیر اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی با حضور خود تشکل‌های دانشگاهی مانند نهاد رهبری برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: ما قصد داریم میزگرد تخصصی با حضور مدیران و معاونین فرهنگی دانشگاه‌های سراسر تهران حول محور آسب شناسی برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم و به موجب آن راهکارهایی در جهت افزایش مخاطبان برنامه‌های قرآنی تببین نماییم.

معاون دفتر امور فرهنگی وزارت علوم همچنین از برگزاری سری مسابقات حفظ و قرائت قرآن در برخی غرفه‌ها نظیر غرفه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی خبرداد و گفت: همچنین جشنواره پایان نامه‌های قرآنی با شرکت ٥٦٠ اثر که از سراسر کشور جمع آوری شده است برگزار می‌شود که این آثار در دو مرحله، داوری و از ده نفر از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

جعفرپور با اشاره به رونمایی از برخی تابلوهای نفیس در رابطه با مفاهیم قرآنی که توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در این بخش همچنین از چند کتاب در زمینه‌ مباحث دینی رونمایی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *