نهادینه‌سازی شهرسازی ریل پایه در کشور

13:24 - 25 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۱۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نهادینه‌سازی شهرسازی ریل پایه در کشور گفت:۹۵۰ کیلومتر خط دوم ریلی در سال جاری بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، عباس آخوندی مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار کرد: راه‌آهن تحولی بزرگ در سبک زندگی مدرن ایجاد می‌کند و باید سبک زندگی ما براساس راه‌آهن تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه طراحی شهری باید به جای خودرو محور، ریل‌پایه باشد، گفت: در حال حاضر طراحی شهری ما با ریل سازگار نیست و نیاز داریم بار دیگر زندگی مدرن ایران را از زاویه عینک ریلی بازبینی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز به دلیل خودرو محور بودن شهرسازی ما برای یک جابجایی ساده در سطح شهر مشکلات داریم و حرکت در شهر غیر قابل انجام است.

آخوندی بیان کرد: اگر 10 درصد توسعه شهری که خودرو محور بود، ریل‌پایه بود امروز حرکت روان‌تری در شهرها داشتیم. مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی به ریل متصل نیست.

وی افزود: روزانه 100 حضور خودرو فقط بین کرج و تهران تردد می‌کنند که باید بخشی از این ترددها به ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روزی که اینجانب به وزارت راه و شهرسازی آمدم از بنده خواسته شد که روی آزادراه تهران-کرج را 2 طبقه کنم اما هیچکس نگفت که بین این دو شهر خطوط ریلی ایجاد کنیم در حالیکه اولویت توسعه ریلی است.

آخوندی با تاکید بر اینکه کل مفهوم ریل‌پایه باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: به همین دلیل بود که در برنامه ششم توسعه به دنبال راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای و صندوق توسعه حمل و نقل هستیم.

وی تصریح کرد: امسال 950 کیلومتر خط دوم و 838 کیلومتر توسعه شبکه ریلی رخ می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای خط آهن سریع‌السیر امروز پروژه و برنامه و نقشه داریم، برای برقی سازی و حمل و نقل ترکیبی برنامه داریم و ریل را به بنادر متصل کردیم ضمن آنکه اتصال به شبکه ریلی فرا آسیایی در دستور کار است.

آخوندی در انتها خاطر نشان کرد: هیچ پیشنهاد اتصال ریلی به کشورهای همسایه را رد نمی‌کنیم و حتماً به سمت شهرسازی ریل‌پایه، حمل و نقل حومه و بازنگری نظام لجستیک کشور می‌رویم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *