تماس برخی سران سیاسی "طالبان" از داخل و خارج افغانستان با حزب اسلامی

20:06 - 25 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۱۲۹
سخنگوی حزب اسلامی در حالی از تماس برخی سران سیاسی طالبان از داخل و خارج افغانستان با هیئت رهبری حزب اسلامی خبر داد که طالبان تاکنون به این اظهرات واکنش نشان نداده است.
تماس برخی سران سیاسی به گزارش سرویس بین الملل قریب‌الرحمن سعید سخنگوی حزب اسلامی اعلام کرده که برخی سران سیاسی طالبان با حزب اسلامی تماس گرفته‌اند.
 
سعید به آژانس خبر پژواک علت تماس طالبان با حزب اسلامی را مذاکره برای صلح بیان کرده است.
 
سخنگوی حزب اسلامی تصریح کرد: پس از اینکه حزب اسلامی توافق‌نامه صلح با حکومت افغانستان را امضا و اجرایی کرد برخی حلقه‌های سیاسی طالبان به این موضوع رسیده‌اند که جنگ، راه‌حل مناقشات در افغانستان نیست.
 
وی ادامه داد: تعدادی از طالبان می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و از طریق حزب اسلامی به روند صلح بپیوندند.
 
سعید خطاب به طالبان گفت حزب اسلامی در پیوستن آنها به روند صلح ضمانت خواهد داد که در کنار این گروه باشد و با هم در راستای برقراری صلح همکاری‌های خوبی داشته باشند.
 
سخنگوی حزب اسلامی با تاکید بر پیوستن طالبان به صلح با میانجیگری حزب اسلامی گفت: به عقیده ما مذاکرات بین‌ افغانی‌ها تنها راه‌حل مشکلات افغانستان و پایان دادن به جنگ است.
 
وی اطلاعات بیشتری در زمینه تماس طالبان ارائه نکرد و فقط گفت برخی از حلقه‌های طالبان هم از داخل و هم از خارج کشور با هیئت رهبری حزب اسلامی تماس گرفته‌اند.
 
سعید یادآور شد: توافق صلح میان حکومت و حزب اسلامی اثبات کرد که افغان‌ها میان خودشان بهتر می‌توانند مشکلات را حل کنند.
 
طالبان تاکنون به اظهارات سخنگوی حزب اسلامی واکنشی نشان نداده است.
 
این در حالیست که روز گذشته تلویزیون میوند در افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که حزب اسلامی نخستین تماس خود را با طالبان برای پیوستن این گروه به روند صلح برقرار کرده است.
 
براساس گزارش تلویزیون میوند برخی از اعضای طالبان در تماس با هیئت رهبری حزب اسلامی اعلام کرده‌اند چگونگی اجرای توافق صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان را ارزیابی کرده و با توجه به شرایط برای پیوستن به صلح تصمیم می‌گیرند.
 
«گلبدین حکمتیار» چندی قبل در مراسم استقبال ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از وی در کابل، ضمن برادر خواندن طالبان اعلام کرد: اگر طالبان بخواهند حزب اسلامی به عنوان میانجی رابط برقراری صلح میان حکومت و این گروه می‌شود.
 
پس از اظهارات حکمتیار، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که پاسخ ما به اظهارات حکمتیار سکوت است.
 
وی گفته بود: «طالبان فعلا هیچگونه عکس‌العملی در مقابل گفته‌های حکمتیار نشان نداده است و آن را با خاموشی پاسخ می‌دهد، همانگونه که در این چند روز هیچ عکس‌العملی از سوی این گروه در رسانه‌ها منتشر نشده؛ با وجود اینکه حکمتیار اعتراضاتی هم داشته، ولی ما نه در رسانه‌های خود و نه در رسانه‌های دیگر هیچ اظهارنظری نکرده‌ایم.»
 
این در حالیست که برخی کارشناسان معتقدند رهبر حزب اسلامی توانایی ایفای نقش میانجی یا کشاندن طالبان به مذاکرات صلح با دولت افغانستان را ندارد، زیرا حکمتیار از تاثیرگذاری کافی بر رهبری طالبان برخوردار نیست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *