سازمان ملل متحد از شکنجه در "زندان های افغانستان" ابراز نگرانی کرد

9:36 - 20 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۷۳۱۶
دفتر سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل با انتشار گزارشی با اعلام اینکه هنوز هم 35 درصد زندانیان افغان با شکنجه و بدرفتاری مواجه هستند، گفت که ادامه شکنجه زندانیان در افغانستان مایه نگرانی جدی است.
سازمان ملل متحد از شکنجه در
به گزارش سرویس بین الملل در گزارش سازمان ملل متحد که روز سه شنبه منتشر شد، افزوده شده است که اگر چه دولت افغانستان متعهد به از بین بردن کامل شکنجه و بدرفتاری شده است، اما هنوز هم در زندان های این کشور شکنجه وجود دارد.
 
تدامیچی یاماموتو افزوده است که این گزارش ها را از مصاحبه با 469 زندانی منازعات مسلحانه در بازداشتگاه های تحت کنترل پلیس به دست آورده است.
 
در این مصاحبه افرادی که با شکنجه و بدرفتاری مواجه شده اند گزارش دقیق را با دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان درمیان گذاشته و 45 درصد زندانیانی که توسط پلیس دستگیر شده اند، گفته اند که مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند،  26 درصد از شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه های امنیت ملی، شکایت کرده اند و در این گزارش، وزارت دفاع در رده سوم قرار گرفته است.
 
اکثر بازداشت شدگان گفته اند که با شکنجه مجبور به اعتراف شده و پس از اعتراف، شکنجه و بدرفتاری با آنان پایان یافته است.
 
در این گزارش از دولت افغانستان خواسته شده که با جدیت در باره جلوگیری از شکنجه و بدرفتاری در زندان ها تلاش کند و در باره این گزارش تحقیقات فوری و همه جانبه و بی طرفانه به عمل آورد.
 
سازمان ملل در گزارش خود آورده است که افراد متهم به شکنجه باید مطابق قوانین بین المللی محاکمه شوند و قربانیان شکنجه نیز باید بتوانند به خاطر زیان های ناشی از شکنجه و بدرفتاری، برای جبران خسارات وارده، به راه حل های موثر قانونی دسترسی داشته باشند.
 
در این گزارش، بر لزوم آموزش و افزایش ظرفیت مسئولان برای نافذ شدن قانون و رعایت عدالت و مهارت های فنی، تاکید شده تا در پرتو آنها، کشف، تحقیق و تعقیب قضائی جرائم مرتبط با منازعات مسلحانه، مطابق با معیار های بین المللی حقوق بشر صورت گیرد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *