پخش مستند حریر سبز درباره مشکلات صنعت چای در ایران

14:30 - 19 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۷۱۶۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مستند «حریر سبز» درباره مشکلات صنعت چای در ایران و چایکاران استان گیلان، سه شنبه ۱۹ اردیبهشت روی آنتن شبکه افق می‌رود.
شبکه افقبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، استان گیلان به دلیل خاک حاصلخیز و شرایط محیطی مناسب برای کشت چای، یکی از قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشورمان و سطح منطقه به شمار می‌رود.

چای گیاهی است که طی تاریخی چند هزار ساله توجه بسیاری از دولت‌ها و ملت‌ها را به خود جذب کرده است؛ با تلاش محمدرضا کاشف السلطنه این گیاه به ایران آمد و سرانجام برخی کشاورزان حاضر شدند زمین‌تهایشان را برای کشت چای اختصاص دهند.

سرانجام با استقامت و شکیبایی تعدادی از کشاورزان، گیاه چای در گیلان به ثمر نشست و از نخستین سال‌های دهه ۱۳۱۰ در شمار محصولات کشاورزی مهم ایران قرار گرفت، مردم هم به نوشیدن چای رغبت نشان دادند و به این ترتیب وجود چای در ایران مانند نان و برنج اهمیت یافت.

با وجود علاقه زیاد مردم ایران به چای، شرایط کاشت این محصول و توسعه صنایع مربوط به آن در کشورمان ماجرای خوشایندی ندارد؛ حمایت‌های کم فروغ از چای‌کاران و عدم اختصاص منابع مالی لازم برای خرید برگ سبز یا تاخیر در پرداخت مطالبات چای‌کاران در کنار تعیین قیمت پایین برای این محصول، سبب تنزل کیفیت چای کشت شده و صنایع فرآوری آن در کشورمان شده است.

مستند «حریر سبز» به مشکلات چای‌کاران استان گیلان می‌پردازد، در این مستند با مسئولان سازمان چای، کشاورزان و برخی محققان و پژوهشگران این حوزه گفت‌وگو شده است.

«حریر سبز» با تهیه کنندگی و کارگردانی محسن سمندری، سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت 19:30 و تکرار آن ساعت‌های 7:30 و 11:00 روز بعد از شبکه افق پخش خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *