کارشناس روسی:‌ "افغانستان" هیچ خطری برای آسیای مرکزی ندارد

9:11 - 09 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۲۱۵۴
کارشناس روس گفت: افغانستان هیچ خطری برای آسیای مرکزی ندارد مردم این کشور هم می‌خواهند در ثبات و آرامش زندگی کنند اما عامل بی‌ثباتی این منطقه نیروهای خارجی و گروه‌هایی مانند داعش است.
کارشناس روسی:‌ به گزارش سرویس بین الملل آندرانیک درینیک یون رهبر گروه کارشناسی انجمن همکاری‌های مرزی روسیه در کنفرانس «نقش کشورهای آسیای مرکزی در شکل گیری جهان سیاسی محور» در «دوشنبه» گفت: تأمین امنیت و ثبات در افغانستان نیازمند تلاش‌های جمعی کشورهای منطقه است.
 
این کارشناس روس ادامه داد: موضوع امنیت در آسیای مرکزی مسئله مهمی است و برای درازمدت مهم باقی خواهد ماند، در واقع خطر واقعی برای تضعیف ثبات در این منطقه همچنان وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: این تهدیدات در درجه اول بر اساس مقاصد خاص بازیگران خارجی به وجود می‌آید و در داخل نیز عوامل زیادی برای رشد اهداف نیروهای خارجی وجود دارد.
 
درینیک یون افزود: این خطرات همیشه در آسیای مرکزی وجود دارند و نباید آنها را انکار کرد.
 
کارشناس سیاسی روس گفت: مسائل امنیتی برای آسیای مرکزی همیشه باید در خط مقدم قرار داشته باشد و کشورهای منطقه بایستی در برابر تهدیدات احتمالی آماده باشند.
 
وی گفت: افغانستان هیچ خطری برای آسیای مرکزی ندارد و تا جایی که من می‌دانم مردم این کشور هم می‌خواهند که در ثبات و آرامش زندگی کنند اما عامل بی‌ثباتی این منطقه نیروهای خارجی و گروه‌هایی مانند داعش می‌باشند.
 
درینیک یون ادامه داد: حامیان غربی برای انتقال داعش به افغانستان کانال‌های متفاوتی ایجاد کرده‌اند.
 
این کارشناس افزود: این طرح برای پیاده سازی برنامه‌های خاص کشورهای غربی استفاده می‌شود زیرا در حال حاضر «القاعده» کهنه شده و نقش خود را از دست داده و مردم جهان فهمیدند که این گروه محصول غرب بوده است.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر غرب روش و اهدافی را که قبلا توسط القاعده برای بی‌ثبات کردن منطقه استفاده می‌کرد، از طریق داعش پیگیری می‌کند.
 
درینیک یون گفت: وجود داعش در افغانستان باعث می‌شود که نیروهای نظامی آمریکا و کشورهای غربی مشروعیت اقامت خود در این کشور را قانونی عنوان کنند و بگویند که برای مبارزه با این گروه در افغانستان حضور دارند اما در اصل آنان به گسترش داعش کمک خواهند کرد.
 
این کارشناس اظهار داشت: از سوی دیگر، افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی هم مرز است و ادامه بی‌ثباتی در این کشور اجازه می‌دهد که آمریکا و کشورهای غربی نیروهای نظامی خود را در منطقه حفظ کنند.
 
وی افزود: برای دستیابی به صلح در افغانستان تلاش جمعی همه کشورهای عضو اتحادیه همسود و به ویژه کشورهای آسیای مرکزی ضروری است.
 
این کارشناس گفت: اگر همه کشورهای منطقه با هم تلاش کنند و این نکته را به پاکستان که قلمرو افراط‌گرایان و گروه‌های تروریستی منطقه است بفهمانند، موفقیت دست یافتنی می‌شود.
 
درینیک یون در پایان تصریح کرد: اگر همه کشورهای منطقه از منافع محدود خود دست کشیده و منافع همه کشورهای منطقه را مد نظر قرار دهند در مدت کوتاهی می‌توان ثبات و صلح افغانستان را تأمین کرد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *