یکی از دلایل رکود فعلی انتظارات کاذب ناشی از برجام است/ نباید مسکن مهر به عنوان مسکن صدقه ای تفسیر می شد

19:08 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۵۰۱۴
مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته اقشار جبهه مردمی گفت: یکی از دلایل رکود فعلی، انتظارات کاذب ناشی از برجام است.
یکی از دلایل رکود فعلی انتظارات کاذب ناشی از برجام است/ نباید مسکن مهر به عنوان مسکن صدقه ای تفسیر می شدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، مهرداد بذرپاش یکی از نامزدهای انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب امروز (دوشنبه) طی سخنانی در جلسه کمیته اقشار این جبهه با اشاره به مشکلات و معضلات ساختار اقتصادی کشور اظهار کرد: انطور که مسئولان امر می گویند 300 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است تا به اقتصاد دو سال قبل بازگردیم. این امر در حالی است که کلیه منابع آزاد شده از برجام به 50 هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل حاکم شدن شرایط رکود بر اقتصاد کشور انتظارات کاذب ناشی از برجام بود که امورات کشور در حوزه های مختلف را متوقف کرد.
این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به سایر علل رکود اقتصادی بیان داشت: یکی دیگراز دلایل حاکم شدن رکود در کشور تعطیل شدن بخش مسکن است؛ 200 صنعت به بخش مسکن مرتبط است و با فعال شدن بخش مسکن بالغ بر 200 هزار شغل ایجاد خواهد شد.
بذرپاش گفت: در این دولت مسکن مهر متوقف شد البته من مشکلات مسکن مهر را انکار نمی کنم اما به هر حال طبق قانون اساسی حکومت و دولت ها موظف به مسکن دار کردن دهک های پایین جامعه هستند و در این رابطه راهکاری که کارشناسان و متخصصان ارائه می دهند کم کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده است.
وی با اشاره به مشکلات و نواقص طرح مسکن مهر تصریح کرد: نباید مسکن مهر به عنوان مسکن صدقه ای تفسیر می شد و باید شان مردم در واگذاری واحدهای مسکن مهر حفظ می شد همچنین ضرورت داشت که برای احداث واحدهای مسکن مهر مکان یابی های مطلوب تری صورت گیرد و این واحدها به جای مناطق حاشیه ای درمرکز شهرها احداث شوند.
این نامزد انتخاباتی جبهه مردمی در ادامه عدم شفافیت را یکی از ریشه های بروز فساد و معضلات اقتصادی دانست و گفت: در مقطع فعلی اعلام کردند که قرارداد خودرو و قرارداد هواپیما محرمانه است و آی پی سی را هم محرمانه تلقی کردند و برجام را هم بعد از انعقاد منتشر کردند؛  این نوع رفتار حاکی از یک رویکرد خاص است یعنی با یک قید محرمانه می توان رسانه ها و خواص و مردم را از دانستن محروم کرد. دانستنی که می تواند منجر به رفع اشتباهات و تصحیح خطاها شود و اینکه ساختار این مجوز را می دهد بسیار قابل تأمل است.
وی در ادامه با اشاره به معایب برخی از مقررات جاری در کشور اظهار کرد: مقرراتی که اجازه می دهد سه هزار میلیارد و هشت هزار میلیارد به راحتی جا به جا شود چگونه اجازه پرداخت وام ده میلیونی ازدواج را نمی دهد؛ این مقررات وحی منزل نیست؛ این مقررات برای تسهیل خدمت به مردم است؛ همه دستگاه های دولتی و حاکمیتی باید در خدمت مردم باشند و هرجا خدمت رسانی به مردم مختل شود یک ایراد بزرگ محسوب می شود.
بذرپاش تصریح کرد: اصلی ترین مشکل ما در شرایط فعلی جابه جایی آدمها نیست بلکه باید در ساختارها تحول صورت گیرد تا در کشور شاهد جهش و پیشرفت باشیم.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه باید به شبهات عدیده ای که به جامعه تزریق می شود پاسخ قاطع و مستدل ارائه کرد، گفت: 20 سال قبل ابزار زیادی در اختیار دشمنان و معاندان برای ایجاد شبهه نبود اما امروز به راحت ترین شکل ممکن یک پیام به بخش وسیعی از مردم منتقل می شود و این امر بدین معناست که کار جمهوری اسلامی برای اثبات کارآمدیش به مراتب سخت تر از 20 سال قبل است.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در ساختارها بیان داشت: ساختارهای فعلی رشوه پرور است و مردم را خسته می کند. صدور یک مجوز 300 الی 400 روز زمان می برد و این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ احیاناَ دولت دیگری هم اگر بر سر کار آید حتی در صورت حزب اللهی بودن هم نهایتا می تواند در پشت تریبون بهتر سخن گوید بنابر این برای انجام یک کار اساسی و بنیادی باید ساختارها متحول شوند و با سیستم بانکی، گمرکی ، مالیاتی و تامین اجتماعی موجود رونق تولید و جهش اقتصادی صورت نمی گیرد.
بذرپاش با اشاره به ضرورت تمرکززدایی در ساختار مدیریتی کشور تصریح کرد: همه مدیران و مسئولان شعار تمرکز زدایی سر داده اند اما هنوز شاهد هستیم که برای مثال مدیر کل صنایع دستی کردستان هم از تهران اعزام می شود یعنی هنوز باور نداریم که بعد از 38 سال از استقرار جمهوری اسلامی رویش هایی در کشور صورت گرفته است.
وی در ادامه به ضرورت جوان سازی سیستم مدیریتی کشور اشاره کرد و گفت:  جوان سازی اعم از جوان کردن مدیران کشور است و به حوزه جوان کردن ساختارها و رویه ها مربوط می شود چرا که با این ساختارهای فرسوده تحولی صورت نمی گیرد.
بذر پاش در ادامه با بیان اینکه راهی به جز به کارگیری جوانان نخبه در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: باید قدری سیستم خسته  کنونی با ورود افراد جدید و جوان و با ا نرژی تازه شود؛ آقایان نعمت زاده وزنگنه ابتدای انقلاب وزیر بودند امروز هم وزیر هستند و مشخص است که کدام دوره کاری شان بهتر بوده است.
نماینده سابق تهران در مجلس ادامه داد: یک سال و نیم به عنوان مدیر عامل سایپا مشغول بوده ام؛ تا آن زمان سایپا هیچ گونه محصول اختصاصی و پلتفرم از خودش نداشت در حالی که ایران خودرو تا آن زمان سمند را به عنوان خودروی ملی تولید  کرده بود؛‌ سایپا 51 سال فقط خودرو می فروخت؛ با جوان ها نشستیم اولین پلتفرم اختصاصی سایپا را با نام مینیاتور یا همان تیبای فعلی تولید کردیم. از آن سال به بعد سایپا تازه توانست خودش را خودروساز بداند؛ در سال 87 بدون آنکه ریالی برروی خودروهایمان بکشیم 870 میلیارد تومان سود به دست آوردیم.
وی ادامه داد: بدون وحدت قطعا توفیقی نخواهیم داشت؛ از طرفی باید بدانیم که فقط با " با هم بودن" نمی توانیم ببریم؛ ما باید برای مشکلات معیشتی و فرهنگی مردم پاسخ های معتبری داشته باشیم؛ وحدت شرط لازم است اما پاسخ های معتبر، ظرفیت سازی و تولید ادبیات شرط کافی است.
بذرپاش در پایان با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به نظر من نسل سومی ها این بار کار در خور وشایسته ای انجام خواهند داد، عنوان کرد: همه باید مکانیزم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را قبول داشته باشیم و بین خودمان و خداوند حجت قرار دهیم؛ مشکلات آنقدر زیاد است که ما بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم.
/






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *