رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مروری بر اخبار جشنواره جهانی در تعطیلات نوروز

9:30 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۴۶۹۵
سی‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سید رضا میرکریمی از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز به کار کرد و اخبار و اطلاعات جشنواره از آذرماه به تدریج در اختیار رسانه‌ها و علاقه‌مندان قرار گرفت.
جشنواره جهانی فیلم فجربه گزارش گروه فرهنگی به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در نخستین اقدام برای برگزاری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر فراخوان این جشنواره طبق برنامه،  روز اول اکتبر ۲۰۱۶ در سایت رسمی جشنواره منتشر شد.

این فراخوان شامل قوانین و مقررات، اهداف، شرایط پذیرش آثار، فرایند انتخاب و برنامه ریزی، برنامه ها، بخش ها، جوایز، فرم ثبت نام و گاه شمار جشنواره بود.

در این فراخوان ذکر شده بود که بخش های اصلی جشنواره شامل سینمای سعادت (مسابقه بین الملل)، جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) و جام جهان نما (جشنواره جشنواره ها) خواهد بود و از نمایش فیلم های کلاسیک، مستند زیر ذره بین و نمایش های ویژه، سینمای بالتیک، سینمای کره و... به عنوان بخش های دیگر یاد شده است.

همچنین بخش هایی چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی)، نشست های دانشگاهی و کارگاه های آموزشی نیز از جمله رویدادهای جشنواره سی و پنجم هستند.

علاقمندان به شرکت در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر می توانستند فیلم های خود را پس از ثبت نام در سایت(تا دهم اسفند) از دهم مهرماه ۹۵ مطابق با اول اکتبر ۲۰۱۶ تا بیستم اسفندماه ۹۵ مطابق با دهم مارس ۲۰۱۷ به دفتر جشنواره ارسال کنند.

* رونمایی از پوستر جشنواره

پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر دوره سی و پنجم ترکیبی از سه عکس از عباس کیارستمی است که توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده است.

* رونمایی از پوستر و معرفی بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر 

امسال در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی، ۱۲ فیلم از کشورهای چین، ترکیه، کلمبیا، آرژانتین، لتونی، لهستان، بلغارستان، روسیه، مکزیک، اندونزی، فرانسه و اسپانیا، به همراه ۳ فیلم ایرانی به رقابت خواهند پرداخت.

براساس آئین‌نامه جدید جشنواره که از سال گذشته طراحی شده و رعایت می‌شود، فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل از میان فیلم‌هایی انتخاب می‌شود که تاکنون در منطقه (خاورمیانه و آسیای میانه) نمایش داده نشده باشند.

امسال در سی ‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تعدادی از فیلم‌های بخش مسابقه اولین اکران آسیایی خود را در این جشنواره تجربه خواهند کرد. در این میان چند فیلم نیز نخستین اکران بین‌المللی خود را در جشنواره جهانی خواهند داشت و برای اولین بار خارج از کشور خود و در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی خواهند شد .

۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل سی‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر را قضاوت می‌کنند.

در این بخش یک سیمرغ زرین بهترین فیلم و پنج سیمرغ سیمین در رشته‌های کارگردانی ، فیلم نامه ، بازیگر مرد ، بازیگر زن و جایزه ویژه دستاورد هنری در یکی از زمینه های فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، طراحی لباس و یا طراحی صحنه اهدا می‌شود.

* رونمایی از پوستر و معرفی بخش پانورامای سینمای آسیا و کشورهای اسلامی 

امسال در بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره جهانی، ۱۲ فیلم از کشورهای چین، ژاپن، ترکیه، هند، قزاقستان، گرجستان، بنگلادش، سنگاپور، قرقیزستان، کره جنوبی، افغانستان و اردن به همراه ۳ فیلم ایرانی حضورخواهند داشت.

براساس آئین‌نامه جدید جشنواره که از سال گذشته طراحی شده و رعایت می‌شود، فیلم‌های بخش جلوه‌گاه شرق نیز همانند مسابقه بین‌الملل لزوما از میان فیلم‌هایی انتخاب می‌شود که تاکنون در منطقه (خاورمیانه و آسیای میانه) نمایش داده نشده باشند.

امسال در سی ‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تعدادی از فیلم‌های بخش آسیا و کشورهای اسلامی اولین اکران آسیایی خود را در این جشنواره تجربه خواهند کرد.

۴ داور خارجی و یک داور ایرانی از میان فیلم های آسیایی بخش جلوه گاه شرق و بخش مسابقه بین‌الملل، سه تندیس سیمرغ سیمین به بهترین فیلم بلند ، بهترین فیلم کوتاه و بهترین کارگردان آسیایی اهدا خواهند کرد .

* رونمایی از پوستر بازار فیلم جشنواره جهانی

امسال در بازار فیلم، برای ۴۷ غرفه اعم از ایرانی و خارجی برنامه ریزی شده است. محلی هم به نام بانک ویدئویی تصویری برای بازبینی آثار جشنواره و آثار شرکت ها، پیش بینی شده است. در بخش نمایشهای بازار نیز ۳۳ فیلم از سینمای ایران که قصد حضور در بخش بین الملل را دارند برای میهمانان خارجی با زیرنویس نمایش داده می شوند.

تاکنون بیش از ۲۰ خریدار از  نزدیک به ۳۰ کشور برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند. در بخش بازار ۲ ورکشاپ نیز برگزار خواهد شد.

* رونمایی از پوستر دارالفنون و معرفی کشورهایی که در اردوی استعدادیابی جشنواره جهانی حضور دارند

۶۸ فیلمساز جوان از ۳۲ کشور جهان در کنار ۵۲ جوان ایرانی در بخش دارالفنون سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهند داشت.

برگزاری موفق بخش دارالفنون در دوره گذشته جشنواره و برپایی ۳۰ ورکشاپ با حضور چهره های تراز اول سینمای ایران همچون اصغر فرهادی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا، محمود کلاری، رضا کیانیان، فریدون جیرانی، همایون اسعدیان، محمدعلی سجادی و… به همراه بهره‌گیری از چند سینماگر خارجی همچون الکساندر سوکوروف و… به عنوان مدرس موجب شد امسال تقاضای شرکت در این بخش چند برابر شود.

درجشنواره پیش رو نیز چندین سینماگر مطرح ایرانی و خارجی در کارگاه‌های دارالفنون تدریس خواهند کرد.

امسال جوانانی از فرانسه، آلمان، ایرلند، روسیه، هلند، چین، اسلواکی، بوسنی، پاکستان، عراق، کویت، فلسطین، یمن، مصر، ترکیه، قزاقستان، لبنان، گرجستان، بوتان، سوریه، افغانستان، قرقیزستان، صربستان، مالزی، مراکش، مونته‌نگرو، هند، نپال، ارمنستان، اندونزی، بنگلادش، لتونی، لیتوانی و استونی در دارالفنون حضور خواهند داشت.

این بخش که اردوی استعدادیابی (Talent Campus) جشنواره محسوب می شود، با هدف آموزش و کشف استعدادهای جوان فیلمسازی در منطقه و سایر کشورها راه اندازی شده و با توجه به کم سابقه بودن این اتفاق در خاورمیانه و آسیا، استقبال قابل توجهی از آن انجام شده است.

کارگاه های دارالفنون دو روز پیش از شروع جشنواره آغاز و دو روز زودتر از پایان جشنواره به اتمام می رسند.

* رونمایی از پوستر بخش سینمای وحشت در جشنواره جهانی

امسال در بخش سینمای وحشت هرشب ساعت ۲۳:۳۰ یک فیلم از ژانر وحشت به نمایش درخواهد آمد.

۵ فیلم در ژانر وحشت از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، روسیه، لهستان و مکزیک به نمایش درخواهند آمد و در کنار آنها از یک فیلم ایرانی در این ژانر نیز رونمایی خواهد شد.

* رونمایی از پوستر سینمای بالتیک در جشنواره جهانی فیلم فجر

امسال در بخش سینمای بالتیک، ۷ فیلم از سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی به نمایش درخواهد آمد.

کامیار محسنین از مشاوران انتخاب فیلم جشنواره جهانی درباره این بخش گفت: در جشنواره جهانی سال گذشته فیلم هایی از حوزه بالتیک حضور داشتند و یک فیلم از لتونی هم جایزه گرفت و خبر از شکل گیری سینمایی نوپا و خوش تکنیک می داد که توجه کارشناسان جشنواره را  به خود جلب کرد. همچنین با نظر دبیر جشنواره جهانی چند سالی است فیلم های این حوزه  را با حضور در جشنواره شب های سیاه تالین زیر نظر  داریم و فیلم های خوب و البته متفاوتی دیدیم و احساس کردیم می‌شود سینمای این‌منطقه که کمتر هم شناخته شده، در جشنواره خودمان معرفی کنیم. زبان سینمایی متفاوت و نگاه تازه آنان به تاریخ، از جمله ویژگی‌های این فیلم‌ها بود که نظر ما را جلب کرد و یکی از بخش های جنبی جشنواره به مرور سینمای بالتیک اختصاص یافت.

جالب اینکه پس از تصمیم ما حداقل سه جشنواره معتبر دنیا از جمله لوکارنو هم در تصمیمی مشابه بخش مرور سینمای بالتیک خواهند داشت.

محسنین اضافه کرد: در همان جشنواره تالین مذاکرات را انجام دادیم و تفاهمنامه امضا کردیم و نتایج مثبتی هم گرفتیم.

محسنین درباره فیلم های انتخاب شده گفت: سعی کردیم فیلم‌ها را با دو گرایش انتخاب کنیم؛ نخست فیلم هایی که نگاه متفاوتی به تاریخ دارند و دوم فیلم‌هایی که جامعه معاصرشان را تصویر کرده‌اند. ما در این بخش ۳۸ فیلم دیدیم و از میان آنها ۷ فیلم انتخاب کردیم. سه فیلم از لتونی، یک فیلم از لیتوانی، دو فیلم از استونی و یک فیلم محصول مشترک لتونی و لیتوانی هفت فیلمی هستند که در جشنواره به نمایش در می آیند و یکی از این فیلم‌ها در بخش مسابقه بین الملل نیز حضور دارد. همچنین هیاتی از سینماگران و منتقدان این سه کشور در جشنواره حضور خواهند داشت.

* رونمایی از پوستر و مرور سینمای کره در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ سینمایی متفاوت در مضمون و ساختار

امسال در این بخش، ۷ فیلم از کشور کره جنوبی به نمایش درخواهد آمد که یکی از آنها در بخش پانورامای سینمای آسیا و کشورهای اسلامی نیز حضور دارد.

کمال تبریزی از مشاوران انتخاب فیلم جشنواره جهانی درباره این بخش گفت: سال گذشته در جشنواره بوسان هنگام دیدن فیلم هایی از ممالک شرق دور، سینمای کره جنوبی دوباره توجه من و سایر مدیران جشنواره جهانی را به خود جلب کرد و پیشتر هم در جشنواره کن همین توجه جلب شده بود. به تدریج مطمئن شدیم تغییر و تنوع حساب شده ای در سینمای امروز کره جنوبی در حال شکل گرفتن است. همین باعث شد با موافقت دبیر جشنواره جهانی، بخش سینمای کره در جشنواره طراحی شود.

تبریزی اضافه کرد: سینمای کره مجموعه‌ای است از فیلم‌هایی در انواع و ژانرها مختلف با ساختارهایی جذاب، متنوع و مردم پسند که در آسیا بی مانند است، در عین حال بعضی از آن ها به نوع علاقه و تمایل جشنواره های معتبر جهانی نیز توجه دارند. برای مثال فیلم THE NET ساخته فیلمساز نام آشنای این کشور، کیم کیدوک و THE TABLE ساخته کیم جونگ کوان از این دسته اند.

تبریزی همچنین با اشاره به اینکه تقریبا همه فیلم های مطرح سینمای کره در سال گذشته توسط مشاوران جشنواره دیده شد و مجموعه ای نسبتا متفاوت برای نمایش دربخش مرور سینمای کره جنوبی برگزیده شدند، گفت: اگر توفیق دیدن مجموعه فیلم های انتخاب شده برای نمایش در بخش مرور سینمای امروز کره را در سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فجر پیدا کنید به احتمال زیاد با من هم عقیده خواهید شد که سینمای نوین کره جنوبی مسیر موفقیت و رشد قابل توجهی را با انواعی متفاوت و چشمگیر در آینده نزدیک طی خواهد کرد.

* انتشار اپلیکیشن رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر

یکی از خبرهای جشنواره انتشار اپلیکیشن رسمی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود که برای سیستم عامل اندروید منتشر شد. این اپلیکیشن که به دو زبان فارسی و انگلیسی کار می کند، از طریق «کافه بازار» در دسترس عموم قرار داده شد.

دسترسی به اخبار، گزارش‌ها، گفت و گوها، تصاویر، ویدئوها، قوانین و فراخوان‌های مربوط به جشنواره جهانی فیلم فجر، مشارکت در نظرسنجی ها و.. از امکانات این اپلیکیشن است. 

مشخصات فیلم‌ها و مهمانان، کتاب راهنمای بازار، کاتالوگ جشنواره، جدول نمایش‌های جشنواره، برنامه ورکشاپ‌ها، دارالفنون، بخش دانشگاهی و سایر اطلاعات جشنواره نیز به زودی بر روی این اپلیکیشن قرار خواهد گرفت. کاربران می توانند با نام کاربری و کلمه عبوری که خود تعیین می کنند، به این اپلیکیشن وارد شده و از امکانات آن که برای گروه های مختلف همچون خبرنگاران، هواداران و.. طراحی شده، استفاده کنند.

در بخش اخبار اپلیکیشن سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امکان ساخت لیست های مورد علاقه برای دسترسی راحت تر به اخبار و همچنین امکان تنظیم اندازه متن اخبار برای کاربران فراهم شده است. کاربران می توانند گزینه دریافت نوتیفیکیشن را به دلخواه خود روشن و یا خاموش کنند. به گفته توسعه دهندگان این نرم افزار، این اولین بار است که در سطح جشنواره های ایران از چنین امکانی رونمایی می شود.

اپلیکیشن اندروید (Android) جشنوار جهانی فیلم فجر در دو نسخه فارسی و انگلیسی در «کافه بازار» قابل دریافت و نصب بر روی گوشی های تلفن همراه است. به زودی نسخه آی.او.اس (iOS) نیز با دوزبان فارسی و انگلیسی در دسترس خواهد بود.

* تعداد سینماهای جشنواره جهانی فیلم فجر افزایش یافت

ستاد خبری جشنواره جهانی فیم فجر اعلام کرد که به دلیل استقبال فراوان برای عضویت در باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر، پنج سالن شامل سینماهای فلسطین با ۳ سالن و فرهنگ با ۲ سالن، مجموعا با ۱۵۰۰ صندلی به جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شدند. این در حالیست که کاخ جشنواره همانند سال گذشته، پردیس چارسو با ۵ سالن نمایش، خواهد بود.

تعداد اعضای باشگاه جشنواره جهانی که در سایت ثبت نام کرده اند، تاکنون از مرز ۲۰ هزار نفر گذشته است و این استقبال باعث شد تا سالن‌های تازه‌ای به جشنواره افزوده شود.

اعضای باشگاه علاوه بر اولویت زمانی رزرو بلیت، از ۶۰ درصد تخفیف نیز برخوردار خواهند شد ولی سایر علاقه‌مندان باید رزرو بلیت را روزانه و با قیمت کامل انجام دهند.

همچنین اعلام شد که ثبت نام در سایت جشنواره برای عضویت در باشگاه همچنان ادامه دارد.

سایه وحشت بر جشنواره جهانی فجر

از دیگر خبرهای متفاوت این دوره از جشنواره این بوده که برای نخستین بار شش فیلم از سینمای وحشت، هرشب در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد.

با توجه به مهجور بودن ژانر وحشت (Horror) در ایران، در این دوره جشنواره جهانی به فیلم‌های این ژانر توجه نشان داده شود، از این رو هرشب ساعت ۲۳.۳۰ یک فیلم از ژانر وحشت تحت عنوان «سایه های ترس» در سینماهای جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

۵ فیلم در ژانر وحشت از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، روسیه، لهستان و مکزیک به نمایش درخواهند آمد و در کنار آنها از یک فیلم ایرانی در این ژانر نیز رونمایی خواهد شد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *