با آلرژی فصلی چه کنیم

14:30 - 01 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۰۵۴
آلرژی فصلی عارضه‌ای شایع، به ویژه در آستانه بهار است. گرچه درمان آلرژی فرآیند تقریبا پیچیده‌ای است اما با رعایت چند مورد ساده می‌توان این عارضه را تا اندازه قابل توجهی کنترل کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا، تب یونجه، آلرژی غذایی، درماتیت آتوپیک (یک بیماری مزمن پوستی)، آسم آلرژیک و آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) مهمترین شکل های آلرژی هستند. 
 
آلرژی فصلی و آلرژی غذایی رایج‌ترین نوع آلرژی است. به گزارش کالج آسم و ایمونولوژی آمریکا (ACAAI) حدود 50 میلیون آمریکایی از آلرژی فصلی رنج می برند. چمن، گرده و گل و لای، مهمترین عوامل آلرژی زا هستند که به آبریزش، عطسه، سرفه، سوزش چشم و خارش منجر می شوند. 
 
سلول های ایمنی بدن آنزیمی ترشح می کنند که باعث تورم بافت ها و گشادشدن عروق خونی می شود. دلیل تورم و قرمزی پوست نیز همین است؛ همچنین این آنزیم می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی شود. دلیل تمام واکنش های آلرژیک همین آنزیم است و میزان آن در زنان بیشتر از مردان است. 
 
آلرژی باعث می شود که سلول های خاصی در بدن، هیستامین تولید کنند. ترشح این ماده باعث آبریزش بینی و تولید اشک می شود که شکایت اصلی افراد مبتلا به آلرژی است. 
 
بادام زمینی، انواع آجیل، تخم مرغ، شیر، گندم، سویا، ماهی و صدف از جمله بیشترین غذاهایی هستند که واکنش های آلرژیک به همراه دارند. واکنش های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل خارش و کهیر، تهوع یا استفراغ، درد معده و اسهال باشد. در موارد شدیدتر تورم زبان و لب ها و گلو، تنگی نفس، مشکل بلع، درد قفسه سینه و کاهش ناگهانی فشار خون دیده می شود. گاهی تورم مجاری تنفسی یا زبان می‌تواند منجر به خفگی شود. 
 
بهترین روش برای کنترل آلرژی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی آلرژی زا و داروهای آنتی هیستامین است. 
 
برخی از روش‌های کاهش علایم آلرژی عبارتند از: 
• انجام منظم ورزش یوگا 
•تنفس عمیق 
• خواب کافی 
• اجتناب از عوامل تحریک کننده از قبیل علف، گیاهان، حیوانات خانگی و انواع آفت کش ها 
• مصرف مواد غذایی که به درمان آلرژی بهار کمک می کنند از جمله : پیاز، روغن ماهی 

شایع ترین روش درمان آلرژی، ایمونوتراپی آلرژن یا تزریق آلرژی نام دارد که حساسیت را نسبت به مواردی مانند گربه، زنبور یا گرده کاهش می دهد. آلرژن به موادی گفته می شود که باعث واکنش های آلرژیک در بدن می شوند. محققان آلمانی به تازگی روشی را توسعه داده‌اند که در آن مواد آلرژن درون بسته‌ای از نانوذرات قرار می‌گیرند و پس از ورود به بدن‏ به آرامی آزاد شده و به سلول‌های هدف می‌رسند. در واقع این روش سیستم ایمنی را به مرور به تحمل آلرژن عادت می‌دهد. این روش موجب کاهش عوارض جانبی ایمونوتراپی آلرژن از جمله شوک آنافیلاکتیک می شود. 
 
ایده استفاده از نانوذرات به منظور رهاسازی آلرژن در بدن ایده جدیدی نیست؛ اما نانوذراتی که تاکنون به عنوان حامل برای انتقال آلرژن مورد استفاده قرار گرفته‌اند،‏ با سرعت بسیار کمی در بدن بیماران تجزیه شده اند و فرآیند آزادسازی آلرژن ها بسیار کند به انجام رسیده است. برای حل این مشکل محققان دانشگاه ماینز آلمان با استفاده از ترکیب پلی اتیلن گلیکول،‏ نانوذراتی را تولید کردند که آلرژن ها را دقیقا در محل سلول های هدف‏، آزاد می کنند و به محض برخورد با مولفه های اسیدی، این سلول ها‏ به سرعت تجزیه می شوند و آلرژن ها با سرعت بیشتری در بدن آزاد می شوند. این روش عوارض جانبی درمان آلرژی را کاهش می‌دهد. 
 
مطالعات محققان کلینیک کودکان اوهایو نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌های چرب به بهبود آلرژی در کودکان کمک می کند. این مطالعه نشان‌ می‌دهد مصرف ماهی‌هایی که بافت چربی دارند، مانند ماهی سالمون، التهاب مخاط بینی را کاهش داده و از بروز رینیت آلرژیک و التهاب غشای مخاط داخل بینی جلوگیری می کند. 
 
رینیت به التهاب بینی گفته می شود و عوامل عفونی و غیر عفونی دارد و آبریزش بینی، عطسه و تودماغی صحبت کردن از مهمترین نشانه های آن محسوب می شوند. رژیم غذایی حاوی ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی و قزل آلا، علایم رینیت را کاهش می دهند. باکتری های پروبیوتیک نیز در کاهش آلرژی موثر هستند. 
 
مطالعات محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا نشان می‌دهد که واکنش‌های آلرژیک زنان بسیار شدیدتر از مردان است و دلیل آن نیز هورمون استروژن است. 
 
در این مطالعات آمده است آنافیلاکسی در زنان شایعتر از مردان است. آنافیلاکسی به واکنش های آلرژیکی گفته می‌شود که در مقابل غذا، دارو یا گزش و نیش حشرات بوجود می آید. این تحقیقات که بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که هورمون های زنانه باعث تشدید این واکنش ها می شود. 
 
محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد احتمال می‌دهند که ماشین ظرفشویی، کودکان را مستعد آلرژی و اگزما می کند. این تحقیقات نشان می‌دهد که علایم آلرژی در کودکانی که در منازلشان ظروف با دست شسته می شود، بسیار کمتر است. محققان احتمال می دهند که ماشین ظرفشویی سبب بروز علایم آلرژیک، اگزما و آسم می شود. هنوز دلیل قطعی این موضوع مشخص نیست ولی احتمال می رود که قرص یا پودر استفاده شده در ماشین و هوای مرطوب ایجاد شده، باعث بروز آلرژی باشد. 
 
یکی دیگر از نظریه های مطرح شده در این رابطه، فرضیه بهداشت است. این فرضیه می گوید که سیستم ایمنی افرادی که در معرض میکروب ها و ویروس ها قرار دارند، قوی تر است؛ زیرا در بدن آنان میکروارگانیسم های بیشتری وجود دارد. 
 
تحقیقات نشان می دهد که شستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی، باعث از بین بردن تمام میکروارگانیسم ها می شود. درصورتیکه شستن ظروف با دست، باعث نابودی تمام میکروب ها نمی شود؛ بنابراین کودکانی که از ظروف شسته شده توسط ماشین استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. 
 
مطالعات محققان دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان نشان می دهد فصل تولد تاثیر مستقیمی در احتمال ابتلا به آلرژی دارد و احتمال ابتلا به انواع آلرژی در متولدین پاییز و زمستان بیشتر است. 
 
این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در ماه اکتبر متولد شده اند، بیشتر در معرض انواع بیماری ها هستند. مطالعه دیگری نشان می دهد نوزادانی که در تابستان متولد می شوند، بزرگسالی سالمتری دارند؛ چراکه مادران در دوران بارداری میزان ویتامین D بیشتری جذب کرده اند. 
 
این مطالعات که با استفاده از توالی ژن صورت گرفته نشان می دهد احتمال ابتلا به اگزما در افرادی که متولد پاییز هستند، نسبت به متولدین بهار بیشتر است. در ادامه این مطالعه آمده است آسم در متولدین پاییز و زمستان بیشتر دیده می شود. 
 
پژوهش دیگری نشان می دهد رژیم غذایی پرفیبر حاوی ویتامین A، باکتری های روده را به گونه ای تغییر می دهد که در کاهش آلرژی غذایی موثر است. 
 
باکتری های روده فیبر را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تجزیه می کنند. افزایش این اسیدهای چرب در تعامل با سیستم ایمنی، مانع از تحریک واکنش آلرژیک توسط سلول های دندریتیک می شوند. سلول های دندریتیک تنظیم کننده حساسیت های آلرژیک غذا هستند بنابراین استفاده از غذاهای پرفیبر حاوی ویتامین A به افراد مبتلا به آلرژی توصیه شده است. 
 
مطالعات محققان دانشگاه سان فرانسیسکو نشان می دهد میکروب های موجود در روده نوزاد در یک ماه اول، مهمترین فاکتور برای پیش بینی احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در سنین بعدی است. 
 
الگوی میکروبی روده در نوزادان یک تا سه ماه، مهمترین عامل در بروز واکنش های آلرژیک در دوسالگی و آسم در چهار سالگی است. 
 
این مطالعه نشان می دهد اکوسیستم میکروبی مختل کننده در کودکان پرخطر، مولکول هایی تولید می کند که منجر به کاهش سلول های ایمنی بازدارنده آلرژی می شود. محققان احتمال می دهند که کاهش این سلول ها دلیل اصلی بیش فعال شدن سیستم ایمنی و التهاب مزمن ریه و آسم است. 
 
پژوهشگران بر این باورند که تنها راه جلوگیری از آلرژی و آسم در کودکان، مداخله زودهنگام در چرخه میکروبی روده است و احتمال می دهند که بازمهندسی جامعه میکروبی در نوزادان می تواند یک راه حل موثر باشد. 
 
از طرفی این مطالعه نشان می دهد زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر از مهمترین عوامل سلامت باکتری های روده در نوزاد است؛ به علاوه نگهداری حیوانات خانگی احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می دهد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *