رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاثیرگذاری بر آرای حوزویان با بودجه‌های دولتی

15:09 - 23 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۸۷۰
استاد حوزه علمیه گفت: متاسفانه در تعجب هستیم که روزی برخی آقایان که داعیه دار بحث استقلال حوزه بودند اکنون در تورهای تبلیغاتی و انتخاباتی دولت دیده می شوند.
تاثیرگذاری بر آرای حوزویان با بودجه‌های دولتی حجت الاسلام والمسلمین مهدی رهنما در گفت وگو با رسا با اشاره به برگزاری تورهای انتخاباتی دولت برای برخی از استادان حوزه، گفت: اصل این که چنین سفرهایی برگزار شده است متأسفانه واقعیت دارد.

وی افزود: ما نیت خوانی این سفرها را نمی دانیم و امیدواریم که سفر کاملا تبلیغاتی و برای بحث انتخابات نباشد چون بسیار ناشایست است که از بودجه دولتی چنین اتفاقاتی بیفتد، این برنامه حتی اگر برای غیر حوزویان هم باشد و بخواهند برای مدیران بخش های دیگر به عنوان سفر تبلیغاتی هزینه کنند و هدیه هایی بدهند تا بر رأی آن ها تأثیر بگذارد و از امکامات دولتی برای این کار استفاده شود کار بسیار ناپسندی خواهد بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر این کار نسبت به حوزه اتفاق بیفتد زشتی آن چند برابر می شود، اظهار داشت: امیدواریم که واقعا این جهت مدنظر نباشد اما احتمال و شائبه انتخاباتی بودن با توجه به این برهه زمانی وجود دارد که دولتمردان باید مراقب باشند.

وی ادامه داد: عزیزانی که در دولت هستند حواس خود را بیشتر جمع کنند تا رفتاری نداشته باشند که شائبه ایجاد کند یعنی خود را نباید در موضع تهمت قرار دهند؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند نظام از لحاظ نظری و علمی محتاج حوزه های علمیه و علمای دین است.

حجت الاسلام والمسلمین رهنما، نظام را متکی به حوزه های علمیه، علما، برجستگان و صاحب نظران دینی دانست و ابراز داشت: حتما حوزه و روحانیت نسبت به نظام دینی بی تفاوت نیست، هیچ روحانی و عالم دینی نمی تواند نسبت به نظامی که بر اساس اسلام به وجود آمده است بی تفاوت باشد، از این رو یک رابطه درستی باید بین نظام و حوزه تعریف شود.

وی عنوان کرد: در این راستا باید روی نظرات حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع کار علمی صورت گیرد تا رابطه درست تعریف و جلوی سوء استفاده های احتمالی گرفته شود و از طرفی برخی با کوبیدن طبل استقلال حوزه خود را نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت نشان دهند و از طرف دیگر این گونه نباشد به بهانه این که باید بین حوزه و نظام تعامل باشد چنین رفتارهایی اتفاق بیفتد.

دبیر شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عجیب تر از همه این است که ما شنیدیم آقایانی که بسیار داعیه دار بحث استقلال حوزه هستند و جلوی بسیاری از نزدیک شدن ها و خدمت رسانی های حوزه به نظام را با این صحبت ها به غلط می گیرند ، خود آن ها در این تورها شرکت کردند که خیلی جای تأسف و تعجب دارد و این رفتار دوگانه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی اضافه کرد: خوب است که این دوستان به گفته های خودشان رجوع کنند، هرچند که این گفته ها جای تأمل دارد و در جای خود انسان احساس نمی کند که با نیت خیرخواهانه ای مطرح شده باشد؛ ما نظامی داریم که مولود حوزه است و حوزه خود را نسبت به نظام، اهداف و آرمان های آن مسؤول می داند، این مسؤول بودن نباید به عنوان بازیچه در دست دولتمردان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رهنما با بیان این که حوزه نسبت به نظام ویفه دارد و بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب باید نظریه پردازی داشته باشد، گفت: نظریه پردازی سیاسی، نظریه پردازی در همه جریان های اداره کشور، در باب نظام اقتصادی، مدیریت و جنگ و صلح وظیفه حوزه است، در این حوزه ها که نظر اسلام را در حکومت اسلامی احتیاج داریم یک متخصص دینی باید پاسخ بدهد، در اینجا فرق نمی کند دولت به دست کدام یک از جناح های سیاسی و گروه باشد و چه شخصی رییس جمهور است.

وی افزود: این همان رابطه ای درستی به شمار می رود که در فرمایشات امام و رهبری برای رابطه حوزه با نظام اسلامی تعریف شده است، اگر قرار باشد حوزه وارد بازی های جزئی سیاسی و حمایت از جریان های خاص شود همان آفتی است که بزرگان دائما به آن هشدار دادند اتفاق می افتد و حوزه نمی تواند از نقد صحیح و عالمانه عملکرد دولت برخوردار باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به دولتمردان توصیه کرد که این رفتارها را حتی اگر نیت انتخاباتی ندارند در این برهه زمانی انجام ندهند و اظهار داشت: «آن برادران حوزوی ای که در موضوعات دیگر، ادعای استقلال حوزه می کنند، نباید این رفتار که بسیار شائبه زیر سؤال بردن استقلال حوزه را دارد انجام دهند و به این برنامه و حرکت ها که انسان احساس می کند برنامه ریزی انتخاباتی صرف و برنامه تبلیغاتی است وارد شوند.»

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *