ساخت اسفنجی که نفت را بیشتر از آب دوست دارد

6:25 - 22 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۸۴۶
محققان دانشگاهی و آزمایشگاه زیست‌محیطی موفق شدند نوعی اسفنج با استفاده از مواد ترکیبی پیچیده بسازند که در هر محیطی علاقه شدیدی به جذب مواد نفتی دارد.
ساخت اسفنجی که نفت را بیشتر از آب دوست داردبه گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به‌نقل از engaget نوشت: نفت و مواد نفتی‌ای که روی آب می‌ریزد، یک کابوس است؛ اگر این کابوس را باور ندارید، کافی‌ست به سوابق شرکت‌هایی مانند اکسون موبیل و BP مراجعه کنید. هربار که یک حادثه نفتی در اوقیانوس و دریا و ساحل رخ می‌دهد، لرزه بر اندام غول‌های نفتی و محیط زیست می‌افتد اما شاید این لرز، درمانی یافته باشد.

محققان آزمایشگاه ملی آرگون (آمریکا) موفق به ساخت نوعی اسفنج ترکیبی پیچیده شده‌اند که از میان تمام مایعات موجود در محیط، علاقه وافری به نفت دارد. این اسفنج که پس از تحقیقات گسترده روی مواد گوناگون ساخته شده است، می‌تواند بیش از 90 درصد نفت را از آب جذب کند و قادر است نگرانی‌های زیست محیطی دریاها را برای همیشه از بین ببرد.

روش ساخت ‌آن به‌این شکل بود که مولکول‌های اکسید فلزی سنگین، با تکنیکی پیچیده و نانویی به لایه داخلی مولکول‌های اسفنج سلولوزی متصل شدند. این مولکول‌های اکسید، از فلزاتی هستند که به شدت مورد علاقه مولکول‌های هیدروکربنی نفت محسوب می‌شوند و با عبور آب آلوده، تمام نفتی که در نزدیکی آنها باشد را به خود جذب می‌کنند. برترین ویژگی جدید این ماده این است که هم نفت جذب شده و هم اسفنج آن، قابل استفاده مجدد خواهند بود.

پیش از این مؤثرترین روشی که برای از بین بردن لکه‌های نفتی وجود داشت، سوزاندن آن بود که این هم جدا از تمام اثار مخرب زیست‌محیطی، برای نفتی که پایین‌تر از سطح آب به‌دام افتاده بود، مؤثر نبود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *