وضعیت امنیتی "افغانستان" در سال 2017 خیلی بدتر از 2009 تا 2010 است

15:22 - 21 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۶۱۷
اتمر گفت: پروژه استفاده طالبان علیه داعش نمی‌تواند به شکلی که روسیه و چین می‌گوید، صورت گیرد.
وضعیت امنیتی به گزارش سرویس بین الملل محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفت: این فرضیه که داعش و طالبان مخالف همدیگرند غلط است، هیچ کدام از اعضای داعش از سوریه یا عراق به افغانستان نیامده است.
 
اتمر با بیان اینکه شکل‌گیری داعش و تحرکات طالبان پاکستان و نهضت اسلامی ازبکستان یک پدیده نو است، خاطرنشان کرد: اینها همه یکی هستند، ولی نامگذاری‌های جدید صورت گرفته است. آن‌ها شاید در ننگرهار با هم بجنگند ولی علیه حکومت اشرف غنی در شمال شرق افغانستان با هم همکاری دارند.
 
اتمر در مصاحبه اختصاصی با روزنامه هندوستان تایمز که در مورد مشکلات موجود در افغانستان صحبت می‌کرد، اضافه کرد: چند هفته دیگر با روسیه، هند، ایالات متحده و دیگر بازیگران جهانی و منطقه‌ای برای برخورد با بی‌ثباتی روز افزون در افغانستان جلسه ای تشکیل می‌شود.
 
اتمر در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن اینکه هند به افغانستان چهار هلیکوپتر جنگی داده است، چه چیز دیگر در لیست تقاضاهای حکومت افغانستان قرار دارد گفت، مهمترین هدف، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان است.
 
مشاور امنیت ملی گفت: در گذشته ما از حمایت ۱۵۰ هزار نیروی بین‌المللی نیز برخوردار بودیم، نیروهای امنیتی ما به وسایل و منابع نیاز دارند و ما برای این کار از هند که مهمترین شریک استراتژیک ماست و از ایالات متحده و ناتو دعوت همکاری می‌کنیم.
 
اتمر گفت، وضعیت امنیتی در سال ۲۰۱۷ خیلی بدتر از آنچه است که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ بود.
 
 وی با اشاره به افراطی‌گرایی خشن، فساد و حمایت دولتی از تررویستان گفت: این سه بعد خشونت با هم یکجا می‌خواهند حکومت افغانستان را به چالش کشیده، و کشور را به محل امن برای تروریستان بین‌المللی مبدل سازند.
 
اتمر افزود: طالبان حمایت شده از سوی پاکستان حالا خود به گروه‌های مانند «لشکر طیبه» و جیش محمد که هند را تهدید می‌کنند و به جنبش ترکستان شرقی که چین را تهدید می‌کند، پناه داده‌اند.
 
مشاور امنیت ملی خاطر نشان کرد: به همین سبب پروژه سازش که روسیه و چین در مورد آن صحبت می‌کنند، نمی‌تواند به شکلی که مسکو و چین خواهان آن‌اند، یعنی استفادۀ طالبان علیه داعش، انجام شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *