رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گرد غربت و گمنامی بر نام "بیدارگر مشرق زمین"+عکس

10:34 - 20 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۸۳۹۱
سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از مفاخر ارزشمند استان همدان این روزها در غربت و گمنامی به سر می برد هر چند که مسئولان در تلاشند تا "بیدارگر مشرق زمین" را جهانی کنند.
به نقل از تسنیم، شخصیت‌های بسیاری در استان همدان زندگی می‌کردند که مایه افتخار جوامع فرهنگی، مذهبی و ادبی بودند. این شخصیت‌ها در دوران زندگی خود تاثیر بسیاری بر جامعه پیرامون خود داشتند و بعضا این تأثیرگذاری تا آنجا پیش می‌رفت که برخی از این شخصیت‌ها وجهه بین‌المللی پیدا می‌کردند و حتی بسیاری از کشورها تلاش می‌کردند که این شخصیت را متعلق به خود بدانند و از اهالی آن کشور معرفی کنند.

سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از این شخصیت‌هاست که به گواه اسناد و تاریخ تأثیر به‌سزایی در مبارزه با استعمار در زمان خود داشته و تألیفات بسیاری را نیز داشته است.

گرد غربت و گمنامی بر نام  
 
این شخصیت شناخته شده در عرصه بین‌المللی در شهرستان اسدآباد به دنیا آمده و زادگاه این سید بزرگوار هنوز در شهرستان اسدآباد وجود دارد و برخی از نوادگان و اقوام این شخصیت قابل احترام در شهرستان اسدآباد در محلی به نام "سیدان" زندگی می‌کنند اما با همه این اسناد، برخی سازمان‌های بین‌المللی با احترام به شخصیت سید برآنند تا سید جمال‌الدین اسدآبادی را با نام "سید جمال‌الدین افغانی" معرفی کنند و این روند تا آنجا پیش رفت که یونسکو سال 2008 میلادی را به نام سید جمال‌الدین افغانی نامگذاری کرد.

گرد غربت و گمنامی بر نام

براساس مقدمه‌ای که شیخ محمد عبده مصری شاگرد و مترجم کتاب نیچریه سیدجمال به زبان عربی می‌نویسد، سید جمال‌الدین اسدآبادی ایرانی بود ولی به دو دلیل خود را افغانی معرفی می‌کند یکی اینکه بتواند در کشورهای عربی خود را سُنّی معرفی کند و به هدف‌هایش برسد و دوم اینکه خود را از دست مقررات سختی که دولت ایران برای اتباعش در خارج قرار داده بود، رها سازد.

سیدجمال‌الدین اسدآبادی تمام طول عمر خود را صرف برقراری اتحاد بین پیروان اسلام و وحدت مسلمانان کرده و از این منظر به عنوان "بیدارگر مشرق زمین" نام گرفته است.

توجه و پرداخت به سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یکی از مفاخر ارزشمند استان همدان هرچند به طور ناپیوسته در شهرستان اسدآباد و استان وجود دارد اما کارهای مهم و قابل توجهی در این زمینه انجام نشده اما تنها اقدام قابل افتخار ثبت و نامگذاری روز هجدهم اسفند ماه با نام روز سید جمال‌الدین اسدآبادی در تقویم رسمی است.

نیکبخت استاندار همدان گفت: امسال به منظور پاک کردن گرد غربت و گمنامی از نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی، در راستای نامگذاری مفاخر در سالنامه فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن، امسال را به نام "سید‌جمال، بیدارگر مشرق زمین" مزین شده و سالروز گرامیداشت این فیلسوف بزرگ جهان اسلام به دهه تبدیل شده و برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

برگزاری کنگره سیدجمال‌اسدآبادی با حضور وزیر ارشاد

فرماندار شهرستان اسدآباد با اشاره به برنامه‌های دهه جمالیه اظهار داشت: دهه سید جمال‌الدین ‌اسدآبادی از 16تا 24 اسفندماه برگزار می‌شود که محوری‌ترین برنامه این دهه برگزاری کنگره بیدارگر مشرق زمین در 24 اسفندماه با حضور وزیر ارشاد است.

حسین افشاری افزود: ارسال مقالات علمی برای کنگره سیدجمال از اوایل امسال با محوریت دانشگاه سیدجمال‌الدین آغاز شده که از مقالات برتر در 24 اسفندماه رونمایی می‌شود و صاحبان مقالات در روز اختتامیه در نشستی که با حضور نخبگان، شخصیت‌ها و میهمانان ویژه و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود، مقالات خود را ارائه خواهند داد.

وی بیان کرد: در دهه جمالیه، کتب و آثار برجستگان کشور و جهان اسلام در رابطه با سیدجمال‌الدین در معرض دید عموم مردم قرار خواهد گرفت و همچنیندر این ایام از بزرگانی که در راستای نشر اندیشه سیدجمال در شهرستان و سطح کشور فعالیت داشته‌اند، تجلیل به عمل خواهد آمد.

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه برای بنیاد سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی یک محل دائمی در نظر گرفته شده و متولی بنیاد تعیین شده است، گفت: از محل بنیاد سیدجمال‌الدین در شهر اسدآباد در دهه سیدجمال رونمایی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آماده شدن تندیس سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی به مناسبت برگزاری کنگره عنوان کرد: این تندیس در محل جاده سلامت به عنوان آثار باقیمانده جانمایی می‌شود.

افشاری با اشاره به برنامه‌های بلندمدت برای سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی اظهار داشت: ساخت یادمان سیدجمال در محل یادبود این فیلسوف بزرگ در مجموعه‌ای مربوط به اداره میراث فرهنگی و دانشگاه علمی و کاربردی ارشاد اسدآباد پیش‌بینی شده است که از این محل به عنوان موزه و پایگاه، نگهداری آثار سیدجمال و آثار افراد مرتبط با این بیدارگر یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی تنها نباید به یک روز و یک دهه اکتفا کنیم بلکه این برنامه‌ها باید تداوم یابند.

فرماندار اسدآباد با بیان اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار200 سال اخیر در جامعه اسلام محسوب می‌شود، بیان کرد: در آثار و کتب محققان نیز این امر حاکی از شخصیت موثر و افکار و اندیشه بزرگ سیدجمال‌الدین اسدآبادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سیدجمال‌الدین را اگر هر چه که می‌توانیم جهانی کنیم به اهداف خود نزدیک‌تر شده‌ایم، گفت: اختصاص دادن یک درس در کتب درسی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به نام سیدجمال‌الدین و برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان و فرهنگیان با عنوان "بیداری اسلامی و سیدجمال" نقش مؤثری در ترویج اندیشه و افکار سید جمال‌ در جامعه خواهد داشت.

برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های سیدجمال‌الدین در اسدآباد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد نیز از برپایی نمایشگاهی از کتاب‌هایی با موضوع «سیدجمال‌الدین» در کتابخانه‌ عمومی شهید رجایی این شهر خبر داد و گفت: این نمایشگاه به مناسبت ایام دهه جمالیه با بهره‌گیری از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها با موضوع زندگینامه و تفکرات این شخصیت بزرگ بر پا شده است.

مهدی مرادیان‌‌تمجید با اشاره به وجود هشت عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی در راستای معرفی سیدجمال عنوان کرد: این کتاب‌ها شامل سه رساله درباره زندگی و مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی، کتاب بیدارگر (نگاهی به زندگی بیدارگر مشرق زمین سید جمال‌الدین)، کتاب مرغ حق با محوریت سرگذشت سید‌جمال‌الدین اسدآبادی همدانی، کتاب تاکتیک‌های انقلابی سید جمال‌الدین اسدآبادی، کتاب مفخر شرق، نامه‌ها و اسناد سیاسی- تاریخی سید جمال‌الدین حسینی اسدآبادی، فریادگر قرن با اشاره به گوشه‌هایی از زندگی سید جمال‌الدین اسدآبادی پایه‌گذار نهضت‌های اسلامی است.

وی تصریح کرد: نقش سیدجمال‌الدین اسدآبادی در بیداری جامعه اسلامی بسیار پررنگ بوده است بر این اساس با معرفی و شناسایی افکار و اندیشه‌های سیدجمال‌الدین می‌توانیم بسیاری از مشکلات همبستگی و اتحاد کشورهای مسلمان را حل کنیم.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: یونسکو استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *