سوءاستفاده برخی افراد غیر متخصص از خانواده‌ها برای درمان اختلالات گفتار

12:04 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۹۴۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
دبیر علمی همایش گفتاردرمانی ایران گفت: افراد فاقد تخصص از ناآگاهی خانواده‌ها و افراد دارای مشکلات گفتاری سوءاستفاده کرده و علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف، ضمن پیچیده کردن مشکل گفتاری، در روند درمان اختلال ایجاد می‌کنند.
 درمان اختلالات گفتاربه گزارش گروه جامعه ،اکبر دارویی گفت: تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری برعهده آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) است. گفتاردرمانی یكی از رشته های توانبخشی است كه به پیشگیری و درمان غیردارویی مشكلات گفتار و زبان می پردازد. 

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود كه برخی افراد كه در این زمینه فاقد تخصص هستند، از ناآگاهی افراد و خانواده ها استفاده كرده و ادعا می كنند كه می‌توانند مشكل آنها یا فرزندشان را رفع كنند و حتی تا جایی پیش می روند كه مدعی درمان تضمینی هم می شوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه افزود: این گونه اقدامات سودجویانه كه در سایر امور پزشكی نیز مسبوق به سابقه است، علاوه بر تحمیل هزینه به مراجع و خانواده، موجب تاخیر در بهبودی شده و بعضاً تبعات منفی هم در پی دارد. 

دارویی اظهار داشت: براساس قوانین، دخالت نابجا در امور پزشكی و درمانی قابل پیگیری است و مراجعی هم برای رسیدگی به احقاق حقوق بیماران تعیین شده است، 

دبیر علمی همایش گفتاردرمانی ایران خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به موضوع توانبخشی و معرفی بهتر خدمات توانبخشی شد و افزود:  باید با اطلاع رسانی دقیق در مورد رشته های توانبخشی  ضمن افزایش آگاهی‌های عمومی از میزان سوءاستفاده سودجویان کاست. 
وی ادامه داد: افراد و خانواده هایی كه به دنبال رفع مشكلات گفتاری هستند باید از طریق صحیح و از مجاری رسمی مانند نظام پزشكی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و انجمن گفتاردرمانی، به جستجوی افراد متخصصی كه دارای مدرك كارشناسی و بالاتر در رشته گفتاردرمانی هستند، اقدام کنند.

مسئول روابط عمومی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران گفت: در وبسایت رسمی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران (به نشانی issta.ir) اسامی اعضای این انجمن معرفی شده‌ و در آینده نزدیك اطلاعات اعضای دارای مجوز فعالیت در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از همین طریق دراختیار همگان قرار خواهد گرفت.    

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران اظهار داشت: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران طی روزهای 7 و 8 اردیبهشت 96 در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد. گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و بین رشته‌ای، ارائه یافته های جدید علمی در حوزه گفتاردرمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این همایش است.

دارویی تصریح کرد: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتاردرمانی موقعیّت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و  خود را برای حرکت  به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *