کاهش ۳۰درصدی ظرفیت صندلی/ حدود ۱ میلیون صندلی برای سفرهای نوروزی

13:26 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۰۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل شرکت رجا گفت: حدود ۱ میلیون صندلی برای سفرهای رفت و برگشت مسافران نوروزی درنظر گرفته شده است که تاکنون بلیت حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار صندلی فروخته شده است و امید می‌رود که طی دوسه هفته آینده این رقم افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد رجبی نشست خبری صبح امروز اظهار کرد: سفرهای نوروز ۹۶ را با ۳۰ واگن نو و نوسازی شده آغاز می کنیم که ۱۲ واگن آن نو بوده و توسط شرکتهای داخلی تولید شده اند.

وی در ادامه افزود: شرکت رجا سهم حدود ۲ درصدی در جابه جایی مسافر به عهده دارد که برنامه براین است که در ۱۰ سال آینده این سهم به ۵ درصد برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت رجا، حدود ۱ میلیون صندلی برای سفرهای رفت و برگشت مسافران نوروزی درنظر گرفته شده است که تاکنون بلیت حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار صندلی فروخته شده است و امید می‌رود که طی دوسه هفته آینده این رقم افزایش یابد.

رجبی بیان کرد: روزانه ۱۳۵ رام قطار در ۲۱ روز پیک سفرهای نوروزی در مسیرهای مختلف جابه جا می شوند که در کل ایام نوروز به ۲۸۰۰ رام قطار می رسد.

وی تصریح کرد: درسالجاری به دلیل خروج ۳۰۰ واگن از ناوگان ریلی شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در ظرفیت صندلی ها نسبت به سال گذشته هستیم.

مدیرعامل شرکت رجا ادامه داد: ۱۰۰ واگن از ۳۰۰ واگن خارج شده از ناوگان حمل و نقل ریلی، قابل بازسازی نبوده اما ۲۰۰ واگن دیگربرای بازگشت به مسیرهای ریلی نیازبه تعمیرات اساسی و جدی دارند.

رجبی بیان کرد: تاکنون از ۲۲ تا ۲۳ هزار بلیت خریداری شده مربوط به عید نوروز، ۶۱ درصد حضوری و ۳۹ درصد اینترنتی، تلفنی و یا ازطریق اپلیکیشن های تلفن همراه خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به بهبود خدمات ارائه شده در قطارها گفت: برای نوروز ۹۶، تلاش شده است اغلب قطارها ملبسه و ملحفه نو داشته و روکش صندلی ها هم نو شود ضمن اینکه برای مهماندارها هم کلاس های آموزشی برگزار شده است.
 
رجبی اضافه کرد: تمام  شرکت های تابعه رجا، حقوق پرسنل خود را به موقع پرداخت کرده و حقوق معوقه ای ندارند و دلیل آن هم توجه به اصلی ترین شاخص بهبود خدمت رسانی یعنی نیروی انسانی است.
 
وی گفت: میانگین عمر واگن های رجا ۳۱.۷ سال است و برهمین اساس ۵۰ درصد واگن ها بالای ۳۱ سال عمر دارند که باتوجه به برنامه رجا، با اجرای قرارداد بین این شرکت با سازندگان داخلی برای خرید ۱۲۰ واگن نو، این رقم در سال آینده به ۲۸ سال می رسد.

مدیرعامل شرکت رجا اضافه کرد: مناقصه ای را در دستور کار داریم که ۲۵۰ واگن توسط سازندگان داخلی و با انتقال تکنولوژی از سوی شرکت های مهم ریلی خارجی ساخته شود.

رجبی تصریح کرد: برنده این مناقصه شهریور ماه سال آینده مشخص می شود و ۳ تا ۴ سال آینده این واگن ها وارد ناوگان ریلی کشور می شود.

به گفته وی،  ۸۵ درصد منابع مالی ساخت این واگن ها توسط فاینانس تامین می شود و پرداخت ۱۵ درصد مابقی هم از سوی شرکت رجاء انجام می شود.

مدیرعامل شرکت رجا گفت: این مناقصه دومین مناقصه بزرگ اروپا است و نخستین مناقصه مربوط به کشور آلمان است. سرعت واگن های تولیدشده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است بنابراین استفاده از این واگن ها در شبکه ریلی کشور نیازمند تغییر در فناوری و تکنولوژی صنعت ریلی کشور است.

رجبی ادامه داد: شرکت رجاء سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان زیان مالی دارد که تلاش می شود با واگذاری قطارهای تکلیفی و حومه‌ای رجاء به یک شرکت سودده تبدیل شود.

وب درباره قیمت بلیت های نوروزی قطارهای رجاء گفت: این شرکت برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت در ایام نوروز و پس از آن ندارد.

در ادامه این نشست، محمد راشدی، عضو هیات مدیره شرکت رجاء با اشاره به ورود قطارهای نو به ناوگان ریلی افزود: خرید هر واگن قطار ساخت داخل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که خرید این واگن ها نیازمند حمایت وزارت صنعت و دولت است.

وی اظهار کرد: وزارت صنعت باید حداقل یک میلیارد تومان از سهم خرید یک واگن را به سازنده یا شرکت خریدار پرداخت کند تا تمایل شرکت های حمل و نقل برای خرید واگن های داخلی افزایش یابد.

عضو هیات مدیره شرکت رجاء تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه خرید یک واگن دسته دوم خارجی با عمر کمتر از ۲۰ سال حدود یک میلیارد تومان می شود، خرید واگن های نو داخلی با قیمت بالا و زمان تحویل طولانی توجیهی ندارد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *