فضای رایزنی‌های بیشتر میان ایران و کشورهای کویت و عمان وجود دارد

11:16 - 02 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۱۹۰۰
دسته بندی: سیاست
بهرام قاسمی گفت: فضای بسیار خوبی برای ادامه رایزنی ها و همکاری های بیشتر میان ایران و کشورهای کویت و عمان وجود دارد.
بهرام قاسمی
به گزارش گروه سیاسی ، بهرام قاسمی سخنگوی وزرات خارجه کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با تیم سیاست خارجی جدید آمریکا ارتباطی برقرار کرده است و اگر این ارتباط برقرار شده از چه طریق بوده است، گفت: ما با دولت آمریکا هیچ ارتباطی نداریم و در گذشته هم نداشته ایم.

 قاسمی افزود: آنچه که ما را مدتی به آنها مربوط می کرد، بحث موضوع هسته ای و مذاکرات آن بود و با به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای بود، پایان یافت.

وی گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و مشاوران آن نداریم و آنچه که اکنون در خصوص برجام می‌تواند وجود داشته باشد، مسائل سیاسی نیست و نیازی به گفت‌وگو و ارتباط با آن وجود ندارد و آنچه که ممکن است در پی این روند ورود و ظهور پیدا کند، مسائل فنی است که کانال پیگیری آن نیز آژانس است.

وی همچنین در همین راستا ادامه داد: بد عهدی آمریکایی ها در ارتباط با برجام هنوز در برخی از حوزه ها وجود دارد که از جمله آن مسائل بانکی است.

وی ادامه داد: موارد مربوط به مسائل بانکی، برخی از آن به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها برمی‌گردد و برخی دیگر از آن می تواند ریشه در عوامل دیگری داشته باشد. ما همواره تلاش خود را داشته و خواهیم داشت که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و مجبور شود این تعهدات را اجرایی کند. اروپایی ها تا حد زیادی در این ارتباط با ما همراه هستند. ما امیدواریم موانعی که وجود دارد برداشته شود، البته در وضعیت کنونی دولت جدید آمریکا این موضوع کمی دور از انتظار است ولی ما با تمام توان در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور ایران در مذاکرات مربوط به صلح افغانستان که هفته گذشته در مسکو برگزار شده بود و اینکه آیا این حضور در مذاکرات بعدی نیز ادامه خواهد داشت یا نه گفت: با توجه به موضوع افغانستان شاهد این هستیم که اجلاس های منطقه ای و جهانی در ارتباط با آن در طی سالیان گذشته برگزار شده است.

وی با اشاره به اجلاس جدیدی که در این ارتباط هفته گذشته با حضور ایران در مسکو برگزار شد، گفت: این اجلاس جدیدی بود که دامنه اش نسبت به اجلاس قبلی که در همین چارچوب برگزار شده بود وسیع تر بود. قرار است برگزاری این اجلاس ادامه پیدا کند و ایران نیز در اجلاس هفته گذشته در سطح معاون وزیر شرکت کرده بود.

وی با اشاره به دستور کار این اجلاس و با تاکید بر اینکه مجموعه مسائل مربوط به افغانستان در دستور کار این اجلاس است ادامه داد: این اجلاس یک نشست مشورتی است و کشورها به عنوان شرکت کننده در آن حضور دارند. نه به عنوان سازمان و مجموعه مشخصی. تعداد شرکت کنندگان در اجلاس قبلی اندک بود ولی در این دوره هند و ایران نیز دعوت شدند و احتمالا طی ماه های آینده شاهد اجلاس دیگری نیز در ادامه اجلاس های قبلی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تهران در آینده نزدیک اظهار کرد: این سفر در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد و در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی های رو به جلویی است که بین دو کشور جریان دارد.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی روسای جمهور دو کشور بین 5 الی 6 بار با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کرده اند، به تشریح مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آذربایجان پرداخت و افزود: نگاه ما به آذربایجان نگاهی دقیق و شفاف است. دو کشور روابط دیرپایی با یکدیگر دارند و تلاش کرده اند که همکاری های خود را در عرصه های اقتصادی و دیگر عرصه ها گسترش بدهند.

وی به سفر چند روز گذشته وزیر دادگستری به باکو اشاره کرد و گفت: رفت و آمد بین مقامات دو کشور در عرصه های مختلف جریان دارد و سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران می تواند گام بلندی برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط دو کشور در آینده باشد و اینکه دو کشور با تفاهم بیشتری به گستره همکاری های خود اضافه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: هیاتی از ایران 5 اسفندماه عازم عربستان می‌شود تا درباره شرایط برگزاری حج در سال آینده با مقامات سعودی گفت‌وگو کنند. این هیات در پی دریافت دعوت‌نامه از دولت عربستان برای گفت‌وگو درباره شرایط حج سال آینده به عربستان می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اجلاس آستانه 2 اظهار کرد: با وجود تبلیغات منفی که از سوی برخی محافل خاص انجام گرفته است که مدعی بودند اجلاس آستانه 2 موفق نبوده است، اما اطلاعات ما حاکی از آن است که این اجلاس موفق بوده است.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که قرار است امروز ایران آزمایش جدید موشکی انجام دهد، گفت: هر کس چنین چیزی اعلام کرده دروغ است و من این موضوع را تکذیب می کنم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *