بهره برداری 580 میلیون متر مکعبی گاز تا پایان سال

18:10 - 01 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۱۳۴۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی اظهار کرد: ظرف 30 روز آینده 580 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی بهره برداری خواهیم کرد.
اسدالله قره خانی
به گزارش گروه سیاسی ، اسدالله قره خانی گفت: بهره برداری از فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 از پارس جنوبی منجر به باقی ماندن 3 فاز دیگر می شود که تا پایان سال 96 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. 

وی درباره ماحصل تولیدات گاز در فازهای جدید ادامه داد: در سال گذشته 14.8 میلیارد فوت مکعب در روز تولید گاز داشتیم ولی امسال 3.4 فوت مکعب اضافه شده است و در حال حاضر به 18.2 میلیارد فوت مکعب در روز رسیده است.

قره خانی افزود: با بهره برداری آتی 19.4 میلیارد فوت مکعب در روز بهره برداری از فازهای پارس جنوبی اتفاق خواهد افتاد که با تقسیم بر متر مکعب، ظرف 30 روز آینده 580 میلیون متر مکعب از پارس جنوبی بهره برداری خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: این میزان در نقطه ای سر به سر با قطر قرار می گیرد که آرزوی دیرین مردم و انتظار وزارت نفت و مجلس بوده است.

قره خانی خاطرنشان کرد: ان شاالله در پایان سال به این نقطه خواهیم رسید؛ از طرفی قطر هم بیکار ننشسته است و در برخی اوقات با کشف میادین جدید فعالیت ها [افزایش می یابد].

وی تصریح کرد: دارای عقب افتادگی فاحشی بودیم که ما را رنج می داد ولی طی تلاش های بسیار به این نقطه سر به سر رسیده ایم.

قره خانی یادآور شد: در بحث بهره برداری از لایه های نفتی هنوز فصله زیادی با قطر داریم؛ به گونه ای که قطر در حال حاضر 400 هزار بشکه نفت از لایه های نفتی همین میدان بهره برداری می کند ولی وضعیت ما در این میدان اصلا مناسب نیست.

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری از بر طرف شدن این نقیصه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گرفته و قراردادهای جدید نفتی که از سوی مجلس بررسی و برای اجرا به دولت ابلاغ شد، یکی از اولویت های اول میدان مشترک، دست یابی به لایه های نفتی پارس جنوبی بود.

قره خانی به محدودیت های واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد و ادامه داد: این منابع گازی در آینده منبع درآمدی بسیار بزرگی برای کشور بود و درآمد گاز از نفت پیشی می گیرد؛ ضمن اینکه اگر ما از این منبع بهره برداری نکنیم، طرف مقابل استفاده خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *