کلنگ زنی نیروگاه 1400 مگاواتی بخاری سیرک/احداث نیروگاه شهرری با کمک سرمایه گذار ژاپنی

12:24 - 30 بهمن 1395
کد خبر: ۲۸۱۱۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی گفت: نیروگاه بخار سیرک با همکاری کشور روسیه صبح دوشنبه در استان هرمزگان با ظرفیت 1400 مگاوات کلنگ زنی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محسن طرزطلب در نشست خبری ظهر امروز به کلنگ زنی نیروگاه بخار سیرک در استان هرمزگان اشاره و بیان کرد: با تفاهم صورت گرفته با کشور روسیه این پروژه با اعتبار یک میلیارد و 516 میلیون دلار،با ظرفیت 1400 مگاوات به مدت اجرای 55 ماه و دوازده ماه دوره تضمین روز دوشنبه کلنگ زنی خواهد شد.

وی افزود: طبق تفاهم نامه ایران و فدراسیون روسیه 5 میلیارد دلار منابع برای پروژه های زیر ساختی از کشور ترکیه دریافت می شود که 1.2 میلیارد یورو آن به پروژه سیرک اختصاص دارد.

طرزطلب تصریح کرد: این نیروگاه بخاری در 4واحد بخاری 350مگاواتی با راندمان حدوداً 45درصد و با برخورداری از فناوری پیشرفته ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی اضافه کرد: تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت گرفته و برای تامین آب شیرین مصرفی نیروگاه نیز، ساخت آب شیرین کنی با ظرفیت حدوداً 200مترمکعب در ساعت مد نظر قرار گرفته است.

همچنین به منظور تامین آب شرب مردم بندرعباس و منطقه مکران، آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100هزار مترمکعب در روز با استفاده از دود خارجی این نیروگاه احداث خواهد شد که موجب افزایش راندمان نیروگاه نیز خواهد شد.

طرز طلب درادامه به اشتغال زایی اجرای این پروژه ها اشاره و بیان کرد: در زمان اجرا در حدود 3 هزارنفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد و همچنین طبق توافقات صورت گرفته پیمانکاران داخلی سهم  30 درصدی از پروژه را خواهند داشت که امید به افزایش آن تا 40 درصد نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی افزود: منابع مالی پروژه طبق تفاهم نامه ما بین بانک روسی و بانک صنعت و معدن به امضا خواهد رسید و همچنین توافق نامه ای فیمابین وزارت اقتصاد ایران و روسیه منعقد شده است.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی های لازم صورت گرفته تا در صورت نبود پیشرفت لازم در اجرای پروژه و تأخیر در زمان ا تمام جرایم سنگینی دریافت شود.همچنین تأکید شده اگر نیروگاه به مرحله بهره برداری نرسد باز پرداخت وام صورت نگیرد.

در ادامه مهران گلاب کش مجری طرح درخصوص ویژگی های این طرح بیان کرد: شرکت طرف قرارداد یکی از شرکت های قوی روسی  است که سابقه کار در ایران را دارد. بر اساس توافقات صورت گرفته 85 درصد منابع مالی توسط کشور روسیه و 15 درصد آورده توسط ما صورت خواهد پذیرفت.

در ادامه نشست ربانی مشاور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی خاطر نشان کرد:  در دسته بندی نیروگاهی سه نوع مختلف وجود دارد که هر کدام با توجه به شرایط اقلیمی انتخاب و ساخته می شوند.

وی افزود: استان هرمزگان و سواحل مکران با توجه به بهره گیری از آب دریا بهترین مکان برای ساخت نیروگاه بخاری به حساب می آید.

مشاور مدیر عامل تصریح کرد: برای استفاده از آب شیرین  کن نیز دو گزینه دستگاه های سنتی و استفاده از سیستم بخار نیروگاه پیش رویمان بود که تحقیقات صورت گرفته نشان از به صرفه بودن بازیافت بخار تولیدی نیروگاه بوده است.

طرزطلب در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام  نیروگاه شهرری گفت: برای ساخت نیروگاه شهرری با شرکت های ژاپنی وارد مذاکره شده ایم تا در اردیبهشت ماه قرار داد آن امضا شود و با ورود برق نیروگاه جدید، نیروگاه های فرسوده از مدار خارج شود.
گفتنی است، 1050 مگاوات برق در این نیروگاه در دو فاز مختلف وبا تأیید رئیس محترم جمهوردرحال تاسیس است.

وی در ادامه به ساخت نیروگاه در سایر نقاط کشوراشاره و بیان کرد: نیروگاه 1200مگاواتی سیکل ترکیبی  در شهر ساوه و  نیروگاه 800 مگاواتی سیکل ترکیبی در شهر زاهدان در دست ساخت است.

طرزطلب در خصوص برنامه های اجرایی در سال 95 در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: شرکت تولید برق حرارتی از برنامه ریزی محول شده جلوتر است و در این راستا توانسته نیروگاه های با ظرفیت  1800 مگاوات را تکمیل و وارد مدار کند که علاوه بر این میزان 160 مگاوات دیگر وارد مدار برق سراسری شده است.

وی افزود: همچنین در اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی تأسیس نیروگاه هایی با  10 هزار مگاوات در دستور کار قرارگرفته است.

طرز طلب خاطر نشان کرد: ازلحاظ تأمین منابع مالی تاکنون تنها سه درصد از منابع ما اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در پایان گفت: با اشاره به مذاکره با یونیت ترکیه و سازمان سرمایه گذاری خارجی برای خرید برق تضمینی گفت: در صورت توافق دو نیروگاه با ظرفیت 2 هزار مگاوات با استفاده از قطعات شرکت زیمنس در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس از آن در صورت رضایت در خصوص 3 هزار مگاوات دیگر تصمیم گیری خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *