رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همکاری رژیم شاه با "سیا" در جاسوسی از جماهیر شوروی / سیا عامل اصلی سرنگونی دولت «مصدق»

13:22 - 26 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۹۸۱۱
پایگاه «نشنال‌اینترست» درگزارشی درباره تاریخ معاصر ایران و رژیم شاه ضمن بیان اینکه سازمان «سیا» از طریق نیروی هوایی رژیم شاه از جماهیر شوروی سابق جاسوسی می‌کرد اذعان می‌کند که سازمان «سیا» با طرح‌ریزی کودتایی علیه دولت «مصدق» عامل اصلی به قدرت‌رسیدن شاه سابق ایران بود.
سازمان سیابه گزارش گروه بین‌الملل ، وب‌سایت «نشنال‌اینترست» در گزارشی درباره نوع رابطه رژیم شاه و آمریکا پیش از انقلاب اسلامی نوشت که آمریکا برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تجهیزات نظامی زیادی را در اختیار رژیم شاه قرار داد تا از طریق آنها  از رقیب سوسیالیست خود جاسوسی کند.

«نشنال‌اینترست» می‌نویسد پس از اینکه درخواست جاسوسی از جماهیر شوروی سابق از خاک ایران از سوی رژیم شاه با استقبال روبرو شد، سازمان «سیا» مدرن‌ترین تجهیزات نظامی آمریکا ازجمله جنگنده‌های تامکت اف-14، بالگردهای تهاجمی کبرا، و موشک های ضد تانک «تاو» را در اختیار رژیم شاه قرار داد.

این گزارش ضمن تشریح برخی از عملیات های هوایی جاسوسی سازمان «سیا» در بخش دیگری درباه میزان نفوذ سازمان سیا در ساختار سیاسی ایران تا پیش از انقلاب اسلامی اذعان می‌کند که رژیم پهلوی دوم با کودتایی که با همکاری سازمان «سیا» طرح‌ریزی شده‌بود قدرت را به دست گرفت و دولت «مصدق» را سرنگون کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *