تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

9:45 - 23 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۸۳۳۸
روز پنجشنبه 9 فوریه روی جلد نسخه آلمانی‌زبان مجله شارلی ابدو، کاریکاتور «آنگلا مرکل» صدراعظم 62 ساله آلمان چاپ شد که چاقویی خونین به دست دارد و سر بریده «مارتین شولتس» رقیب سوسیال دموکراتش را با دست راست بالا گرفته که با واکنش هایی روبه رو شد.
به نقل از اتاق خبر 24، پس‌زمینه مناسبتیِ این طنزپردازی بی‌شرمانه و به عبارتی انگیزۀ وقیح کاریکاتوریست، برگزاری انتخابات برای تصدّی صدارت اعظمی در آلمان (سپتامبر سال جاری میلادی) است و آمارهایی که برای اولین بار از سال 2006، حزب سوسیال دموکرات آلمان را جلوتر از حزب مرکل یعنی حزب دموکرات مسیحی نشان می‌دهند.

تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

«شارلی ابدو» مجلّه فرانسوی است که به زیرپا گذاشتنِ مرزهای اخلاق و توهین به مقدسات مذهبی در به اصطلاح طنز رسانه‌ای مشهور شده است، اما این نخستین بار نیست که یک رسانۀ خارجی به بحران تروریسم می‌خندد و تلاش می‌کند دیگران را با آنچه که از آن وحشت دارند، بخنداند. در اصل، شارلی ابدو از جلد جنجال‌برانگیزِ هفتۀ گذشتۀ هفته‌نامۀ اشپیگل الگوبرداری کرده است:

تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

هفتۀ پیش، روی جلد هفته‌نامه معروف اشپیگل آلمان کاریکاتوری منتشر شد که در آن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بعد از بریدن سر مجسمه آزادی دیده می‌شود. این جلد جنجالی با انتقاد رسانه‌های این کشور روبرو شد.

کاریکاتوریست این اثر "ادل رودریگز" (Edel Rodriguez) از سال ۱۹۸۰ از کوبا به آمریکا پناهنده سیاسی شده است.

تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

وی در دفاع از طرحش به روزنامه واشنگتن پست گفت که این اثر نماد "بریده شدن سر دموکراسی" است و قصدش تنها مقایسۀ آقای ترامپ با داعش بوده و می‌خواسته نشان دهد هر دوی آن‌ها افراطی هستند. بسیاری از روزنامه‌های آلمانی این طرح را به شدّت به باد انتقاد گرفتند و نایب رئیس آلمانی پارلمان اروپا آن را فقط "بی‌مزه" دانست.

ژست وحشیانه، نفرت‌انگیز، هراس‌افکن و ضدّبشریِ روی جلد این مجلات اروپایی، تداعی‌کنندۀ نخستین فیلم‌های پروپاگاندای «داعش» و روش سربریدن تک‌گروگان‌های نارنجی‌پوش به دست تروریست مشهور «Jihadi John» (با نام اصلی محمد اموازی - سلفی تبعۀ لندن) برای انتشار در صفحات مجازی اینترنتی است.

خبرنگار بیلد برای رفع و رجوع جنجال تازه، به سراغ سردبیر مجله شارلی ابدو رفته؛ «مینکا اشنایدر» با آوردن عذر بدتر از گناه در پاسخ به خبرنگار چنین گفته است:

«تلمیح، تکرار و اشارۀ کاریکاتورِ ما به کاریکاتورِ جلدِ هفتۀ گذشتۀ اشپیگل، ابراز همبستگی و اعلام احترام به همکارانمان در هامبورگ (شعبه اصلی مجله اشپیگل)، آن هم در برابر اعتراضات اخیری است که به کاریکاتورشان شد. ما از این همه بازخورد منفی شوکه شده‌ایم و البته سرزنش شدن به خاطر زیرپا گذاشتن سنت‌های ژورنالیستی شغل ماست!»

سردبیر شارلی ابدو، خود و اشپیگل را در یک صف می‌بیند و تنها حربه‌اش برای توجیه این وقاحت رسانه‌ای، سوءاستفاده از حربۀ همیشگی یعنی «آزادی بیان» است.

جالب اینجاست که کاریکاتوریست 34 سالۀ جلد اخیر مجله شارلی ابدو با اسم مستعار Coco کسی است که از حملۀ تروریستیِ ژانویه 2015 در دفتر مجله در پاریس پایتخت فرانسه جان سالم به در برده است و گویی قصد دارد انتقام همکارانش را با طنزپردازی به سبک لوث کردنِ یک بحران و خندیدن به تبعات آن بگیرد.

تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

چنانچه گفته شد خبرنگاران بسیاری در اروپا و آمریکا به این رفتار تمسخرآمیز با فاجعه و طنزپردازی در بحران واکنش نشان دادند.

«سیمون یاکوب» (Simon Jacob) خبرنگار آزاد ترک-سوری‌تبار مسیحی مقیم آلمان که سفرهای متعددی به کشورهای جنگ‌زدۀ خاورمیانه داشته، طیّ یادداشتی که در همین باره نوشت، با «خجالت‌آور» خواندن چنین طرح‌های خشونت‌آمیزی روی جلد مجلات اروپایی اظهار داشت:

«من شخصاً شاهد اعمال تروریست‌ها در سوریه و عراق بوده‌ام. هیچ کدام از ما مجبور نیستیم از ترامپ خوشمان بیاید، ولی اینطور کثیف به تصویر کشیدن انسانیت، آن هم روی جلد یک مجلۀ مثلاً معتبر در آلمان، واقعاً برای من تهوع‌آور است و تهوع‌آور اینکه این حرکت، فقط برای جلب توجه افکار عمومی صورت گرفته است.»

تمسخر فاجعه و طنزپردازی در بحران+عکس

یاکوب که مسئولیت پروژه بینامذهبی «تور صلح‌آفرینان» (Peacemaker-tour) را نیز به عهده دارد، همچنین در ادامه، علت انتشار چنین کاریکاتور جنجالی را نزولی بودن سیر فروش این مجلّات عنوان کرد و در پایان خطاب به سردبیران و مسئولان مجلۀ اشپیگل نوشت:

«آیا تیتراژ اینقدر پایین است که آخرین جان‌های باقیمانده از عزّت و شرف را این طور در مسلخ رسانه‌تان قربانی می‌کنید؟ من با کمال میل می‌توانم با عکس‌ها و فیلم‌های واقعی‌ام نشانتان بدهم که مراحل سر بریدن در واقعیت به چه صورت است، با تمام صداهایی که از آن شنیده می‌شود، صدای فوّاره زدن خونِ ریه‌های قربانی از حنجره‌اش تا وقتی که کار تمام می‌شود و چشمانش از حدقه بیرون می‌زنند. صدای فریاد پیروزمندانۀ قاتل را هم برایتان می‌فرستم.»

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *