وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بررسی شد

15:20 - 18 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۵۱۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.
به گزارش گروه جامعه ، جلسه ۵۹ کمیسیون نخبگان و آینده‌ نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه و در ادامه «بررسی روند توسعه شاخص های علم، نوآوری و فناوری کشورمان» ابتدا بررسی نتایج به دست آمده توسط تیم های شرکت کننده در المپیادهای علمی بین المللی در بازه زمانی ۱۳۹۴-۱۳۷۹ (۲۰۱۵-۲۰۰۰) مورد بررسی و تحلیل اعضای کمیسیون قرار گرفت.

در این بخش اعلام شد، تیم زیست شناسی کشورمان که در المپیاد زیست شناسی در سال ۱۳۷۹ رتبه هشتم را کسب کرده بود؛ در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب رتبه دوم جهانی شده ولی در سال ۱۳۹۵ به رتبه بیستم تنزل یافته است و همچنین تیم المپیاد ریاضی کشورمان نیز از رتبه دهم در سال ۱۳۷۹ به رتبه بیست و چهارم در سال ۱۳۹۵ تنزل یافته است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده تیم المپیاد نجوم کشورمان در سال ۱۳۸۶ با کسب رتبه نخست و در سال ۱۳۹۵ با کسب رتبه دوم در المپیاد بین المللی نجوم موفق ترین تیم کشورمان در این سطح بوده است.

در ادامه جلسه ۵۹ کمیسیون نخبگان و آینده‌ نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در بررسی وضعیت منابع انسانی شاغل در بخش تحقیق و توسعه (R&D) بر حسب معیار (خدمت تمام وقت- Full time equivalent )اعلام شد.

در سال ۱۳۸۰ حدود ۲۲۵ هزار نفر در بخش تحقیق و توسعه در کشور مشغول بوده‌اند که این تعداد در سال ۱۳۹۲ به ۷۱۹ هزار نفر افزایش یافته و همچنین با در نظر گرفتن تعداد کل جمعیت شاغل در کشور این تعداد از ۰.۸ درصد جمعیت شاغل به ۱.۲ درصد افزایش یافته است و در همین بازه زمانی ژاپن در مقایسه با سایر کشورها بیشترین تعداد پرسنل شاغل در بخش تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داده است.

در ادامه گزارش پیرامون «بررسی روند توسعه شاخص های علم، نوآوری و فناوری کشورمان» نیز اعلام شد در سال ۱۳۸۴ تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی شاغل در کشور ۲ میلیون و ۸۴۲ هزار نفر بوده که در سال ۱۳۹۲ این رقم به ۴ میلیون و ۴۰۱ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و همچنین تعداد افراد فاقد شغل فارغ التحصیل نیز در سال ۱۳۸۴، ۵۲۹ هزار نفر بوده که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۱ میلیون و ۲۸ هزار نفر رسیده است.

پس از ارائه این گزارش، اعضای کمیسیون نخبگان و آینده‌ نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مواردی مانند استفاده از شاخص‌های ترکیبی در کنار شاخص‌های تک متغیره، در نظر گرفتن تراز ورود و خروج دانشجو از کشور به عنوان یک شاخص مهم در سیاستگذاری علم و فناوری، لزوم شکل گیری نظام آماری یکپارچه و استاندارد به منظور دسترسی به آمار دقیق و قابل اعتماد و تفسیر داده‌های به دست آمده بر اساس تعریف هر یک از شاخص‌ها تاکید کردند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *