رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هفته آگاهی از مغز برگزار می شود

10:39 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۹۰۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
هفته آگاهی از مغز در هفته اول اسفندماه جاری برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه جامعه ،محمدتقی جغتایی دبیر علمی هفته آگاهی از مغز  گفت : هفته آگاهی از مغز سال‌هاست که در دنیا نامگذاری شده و کشورهای پیشرفته جهان برنامه‌هایی را به همین مناسبت اجرا می کنند، و  امسال برای دومین بار برنامه های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از نامگذاری این هفته به نام "هفته آگاهی از مغز" و اجرای برنامه های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن، "ارتقای بهداشت مغز در جامعه است"، چون مغز فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت ها، رفتار، غرایز، هیجانات، اراده و تفکر را رهبری می کند؛ به همین دلیل دانشمندان و محققین به دنبال آن هستند که بتوانند عامه مردم را از آگاهی مغزشان اطلاع پیدا کنند و به بهداشت و سلامت مغزشان توجه بیشتری کنند و همانطور که دیگر ارگان های بدن را چکاپ میکنند مغزشان را نیز چکاپ کنند.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: ارتقای بهداشت مغز در جامعه به دو منظور انجام می شود: 1- افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند. 2- افراد جامعه با راه‌های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز آشنا شوند. و در واقع آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه های این هفته اطلاع رسانی می شود.

جغتایی اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای عموم مردم، به خصوص کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد میانسال که در آستانه سالمندی قرار دارند، قابل استفاده خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش‌های تقویت توانایی مغز ادامه داد: به عنوان مثال "ورزش هدفمند" عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شوند و این فاکتورها علاوه بر این که در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه موثر هستند، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.

مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: اهم برنامه‌های هفته "آگاهی از مغز" با همکاری سازمان های مختلف از جمله، آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی , وزارت بهداشت , وزارت علوم و سازمان های مردم نهاد اجرا خواهد شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *